helyrajzi szám

Pincemunkás / Lopót tartó borász

Lokál

Kevés olyan borvidék van, amelynek az aranykora azután kezdődött, hogy az utolsó szőlőszemet is elvitte az ördög.

Budafokon az 1880-as évekig álltak a tőkék, de jött a filoxérajárvány, amely az évtized végére akkora károkat okozott, hogy rövid időn belül odalett évszázadok munkája. Az 1886-ig Promontornak nevezett településnek azonban nem csak szőlőhegye volt, de a bor tárolására kiválóan alkalmas pincerendszere is, amelyet állítólag még a rómaiak kezdtek kiépíteni. Ehhez jött a korszerű feldolgozóipar, illetve a tökéletes elhelyezkedés (Budapest szomszédsága) és az infra­struktúra (vasút, hajó), amit hamar felismertek a távoli gazdák, és a pusztulást követően mindenfelől elkezdték idehordani a szőlőt. A borok már Budafokon készültek, és az itteni pincékben tárolták, míg el nem vitte őket a vonat vagy a hajó. A századfordulón jól megfértek Budafokon a kisebb borászatok és az olyan hatalmasra nőtt cégek, mint a Törley pezsgőgyár, de készültek itt mindenféle egyéb szeszes italok, törkölypálinka, brandy és vermut, még sörfőzdéknek is jutott hely. 1901-ben pincemesteri szakiskolát alapítottak.

Budafokot okkal nevezték a bor fővárosának, s míg a minőségi korszak a II. világháborúig tartott, az ezt követő államosítás a mennyiség diadalát hozta el. „A nagyüzemi szőlőfeldolgozó és borászati üzemek ugyanis csak a kémiai és mikrobiológiai kutatási eredmények alapján lesznek képesek nagy tömegű, egységes minőségű, tökéletes borokkal ellátni a fogyasztók igényeit – írta 1955-ben a jeles vegyészmérnök, Soós István, akinek a nevét ma a pincemesteri szakiskola viseli, bár valószínűleg nem ezért a kijelentéséért. Ezzel ugyanis a szakember azt állította, hogy a tudományos alapokon működő nagyüzemi borfeldolgozás, az ún. borkombinátok működése nem csak a mennyiséget növeli, de a minőséget is javítja. Ám ezt csak azok a kezdők hihették el, akik a háború előtt nem ittak bort. Viszont a tudománynak, azaz a vegyészetnek hála, a bor mennyiségét már az aktuális szőlőtermés sem befolyásolta, ezért a növekedés folyamatos volt. A hetvenes évek eleji statisztikák alapján Budafokon is okkal gondolták, hogy a csúcsra érkeztek, ezért a Borgazdasági Vállalatok Trösztjének vezetése arra jutott, hogy a nagyszerű eredményeket művészi eszközökkel is kifejezésre kell juttatni. Az addig inkább emléktáblákkal és mellszobrokkal kitűnő 34 éves szobrászt, Janzer Frigyest bízták meg, hogy a Budafok főútjának számító Kossuth Lajos utca végében álló kis parkot egész alakos bronzszoborral tegye emlékezetessé. A Pincemunkás című alkotás azt a pillanatot örökíti meg, amikor a borász szakember a lopóját magasba tartva, szemrevételezéssel ellenőrzi annak tartalmát. Az arányos, korrekt kivitelű, ám nem különösebben emlékezetes alak a hagyományokat kötény viselésével juttatja kifejezésre, de sildes sapkája („Lenin-sapka”) mégis gyárimunkás-jelleget ad a figurának. A szobor felállítását, „az állami borászat fenn­állásának 25. évfordulójához” időzítették 1974. július 3-án. Az eseményen a tröszt vezérigazgatója arról szónokolt, hogy a munkásszobor felállításával nemcsak a XXII. kerület szépül, de egy „ősi foglalkozást” is megörökítenek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.