Kiállítás

Polgári meseország - Ellenpedagógia a tóparton

  • Urfi Péter
  • 2015. május 4.

Lokál

Amikor a kiállítás hivatalos megnyitója véget ért, fiatalos lendülettel a mikrofonhoz penderült egy mosolygós szemű, szakállas úr, és hirtelen ötlettől vezérelve arra biztatta a Néprajzi Múzeum márványillatú előcsarnokában tolongó közönséget, hogy énekeljék el együtt a bánki tábor himnuszát. Látszani nem látszott a gyorsan összeálló kis csoport, akik rázendítettek a dalra, amelyet fél évszázaddal korábban, gyerekként tanultak egy kis nógrádi faluban, de a megkapó jelenet így is jól illusztrálta – és részben fel is oldotta – azt a feszültséget, amelyet személyes, nosztal­giá­zó beszédében Ascher Tamás is érzékeltetett, és amely a kiállítás tárgya és helyszíne között feszül. Vagyis hogy mit keresnek a kócos pipeclandi polgárok a dór oszlopok között?

false

 

Fotó: Narancs

A kiállítás sikeresen hidalja át a távolságot, pedig Bánkról beszélni amúgy is nehéz. Leveleki Eszter gyerektábora 1938-tól négy évtizeden át létezett, tehát sokáig tartott és régóta nincs már, az iránta újra és újra feltámadó kíváncsiság azonban mindeddig kielégítetlen maradt. A kívülállónak ugyanis kevés támpontot adott az egykori résztvevők jellemzően anekdotikus, játékos, mitizáló narratívája. Tovább növelte a homályt, amikor az 1979-ben alapított első bánki utódtábor vezetőjéről tavaly kiderült, hogy gyerekeket molesztált. A botrányt kirobbantó 444.hu cikke ugyanis azt sugallta, hogy a bánki típusú nyaraltatás szellemisége és szokásrendje különösen alkalmas az elnyomásra és a manipulációra. Ez a nehezen igazolható tétel azóta újra és újra felbukkan, és nem csak a tendenciózus, balliberális keltetőről hadováló jobboldali médiában. A kiállításról szóló ismertetőjében az Index szerzője például úgy összegzi a lényeget, hogy „a nyaraltatások közege a nagyszerű élmények mellett lehetőséget adott a visszaélésekre is”. Ami természetesen igaz, de mivel ugyanez gyakorlatilag minden iskoláról, táborról és akármilyen zárt közösségről elmondható, ezért ennek hangsúlyozása inkább hangulatkeltés, mint információközlés.

„Sipos szereplő, raktunk be róla képet, a többi táborozóval együtt ki van írva az ő neve is. Nem akarjuk eltagadni a jelenlétét, de ez egy másik történet” – nyilatkozta a kiállítás kurátora, Frazon Zsófia a hvg.hu-nak. Ez a hozzáállás, tehát gondos mérlegelés, bátorság és empátia jellemzi az egész tárlatot. Az alapozó kutatást az AnBlokk Egyesület 2011 februárjától induló Ellenpedagógia a Kádár-korszakban című programja indította el, de a fókusz ennél is tágabb, hiszen Leveleki Eszter szemléletének forrásvidéke a századelő reformpedagó­giája. Mesterei Piaget és Montessori magyar tanítványai voltak, de Mérei Ferenc is hatott rá, és Sztehlo Gábor gyerekköztársaságában is részt vett. A kiállítás tehát a magyar reform- és alternatív pedagógia 20. századi történetén is végigvezet, miközben a táborvezető személyes sorsa és a társadalmi változások együtt adnak hatásos és tanulságos képet. Mert hiába volt különleges ember és egyedüli példány, Leveleki Eszter – és vele a tábor – sorsa szimptomatikus. 1940-ben azt firkálták a tábor kapujára, hogy „Zsidópanzió”, ’45-ben orosz katonák fuvarozták a gyerekeket, 1950-ben Leveleki Esztert „szocialista ember nevelésére alkalmatlannak” nyilvánították, ezért kendőfestésből és esőkabát-hegesztésből élt, míg végül 1975-ben megkapta a munka érdemrendjét.

De a kiállítás a nagy történetek mellett ugyanakkora figyelmet szentel az apróságoknak, a tábor hétköznapi életének, szokásainak és tárgyi emlékeinek, amelyek meggyőzően bizonyítják, hogy a közösségi ethosz, a kreativitás és a spontaneitás alapelveire épülő pedagógia szárnyakat adott a gyerekeknek. A nem hivalkodó, de azért dekoratív és funkcionális grafikai és tipográfiai kivitelezés, a görgősszékek játékossága, a nagyítóval szemlélhető fotók és naplók intimitása, a terjedelmes, de tömör és fogyasztható kísérőszövegek mind fontos részei a népes stáb által jegyzett kiállításnak. Legnagyobb erénye azonban az alapállás, amely egyrészt deklaráltan szimpatizál a vizsgálódás tárgyával, Leveleki Eszterrel és táborával, másrészt viszont szépítés nélkül mutat rá a hibáira. Amelyek elsősorban a követ­kezők: „a legtöbb zárt közösségben érzékelhető latens és valós erőszak”; az érzelmi viszonyok, a nemiség és a szexualitás tabusítása; illetve „a nyaraltatás egyre drágábbá és ex­klu­zívabbá válása”.

A bánki táboroztatás négy évtizedét a kiállítás ugyanis négy korszakra osztja, és hanyatlástörténetként meséli el. A válság okai között említődik a személyes karizmájával mindent összetartó és életre keltő „Eszter néni” – életkorából és betegségéből következő – háttérbe szorulása, illetve „az ellenkultúra kiüresedése”. Vagyis hogy a kommunista rendszer oldódása, a szabadabb élet és más alternatív közösségek megjelenése elvette Pipecland varázsát. Mindezt nem vitatom, de – mint az egyik utódtábor lelkes külsőse – a kutatás és a kiállítás egyetlen komolyabb hiányosságának tartom, hogy nem foglalkozik érdemben a folytatással. Pedig éppen az országszerte osztódással szaporodó utódtáborok segítségével válna érthetővé az, ami túl van a személyesség és a történelem esetlegességein, vagy­is az a titok, az az igazság és az a módszer, amely folyamatosan alakul, állandó korrek­ciókra szorul, mégis: Leveleki Eszter vissza­vonulása és a Kádár-kor vége után is tovább élteti a bánki típusú nyaraltatást.

Néprajzi Múzeum, nyitva augusztus 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”