helyrajzi szám

Táncsics-ház

Lokál

Táncsics 1844 óta lakott a józsefvárosi Tömő utcában.

A Magyar Demokratikus Ifjúsági Szövetség (MADISZ) a kommunista párt kezdeményezésére jött létre, tevékenységük fókuszában az újjáépítés mellett a régi rend elleni agitáció állt. A szervezet 1946 januárjában ünnepelte fennállásának egyéves évfordulóját, amelynek fő attrakciója a fáklyás felvonulás volt. A Szabad Nép január 20-án megjelent tudósítása szerint a fiatal demokraták „egy forróhangulatú gyűlésen felvázolták maguk elé a rájuk váró kemény harc útját”, majd énekszóval vonultak a Tömő utcába, ahol Táncsics Mihály egykori lakóházán emléktáblát helyeztek el. „Táncsics Mihály jó vezérlőszelleme a magyar fiatalságnak” – írta a Szabad Nép, és az esemény ugyan hamar feledésbe merült, ám az emléktábla ma is ott virít a Tömő utca 6. számú ház falán, megörökítve a MADISZ évfordulóját, és Ady Táncsicsról írt versének néhány sorát: „Kend, bizony, elporladt, / De mink, akik élünk: / Vagyunk bizalommal, / Vagyunk új Táncsicsok”.

Mindez azért érdekes, mert napjainkban szó sincs arról, hogy Táncsics Mihály vezérlőszelleme lenne a magyar fiatalságnak, épp ellenkezőleg. A neve még ismerősen cseng, de életének egyetlen közismert epizódját – kiszabadítását a börtönből 1848. március 15-én – inkább elhallgatják az ünnepségeken, hiszen Táncsicsot ma már lehetetlen a rendszer szolgálatába állítani.

A Tömő utcai ház története viszont összefügg azzal, hogy a többszörösen börtönviselt Táncsics egy rövid időre személyesen állt a rendszer szolgálatába, miután 1869-ben Orosháza parlamenti képviselőjévé választották. Így – addigi élete során először – végre rendszeres jövedelemre számíthatott. Menten be is fektetett: bérházat húzatott fel a tulajdonában lévő telken.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.