Kendőn a teríték, rojtrengeteg, már-már férfias minimál nőknek, kelmetalálkozó patchworkmódra és a reflektív bársonyos forradalom.
Fotó: Sióréti Gábor | |
Negyedik alkalommal – immár kissé megreformált keretek között – rendezték meg a hétvégén a Gombold újra! Közép-Európa öltözéktervezői pályázatának záróeseményét. A döntő-gála a Design Terminál rendezésében a Central European Fashion Days (CEFD) része volt, amelyen ezúttal széles körű hazai és nemzetközi összefogás mutatkozott, a rendezvény szakmai stábjához idén a Toni & Guy Fashion Week Budapest is csatlakozott.
Fotó: Sióréti Gábor | |
Ebben az évben a magyar divattervezők mellett a visegrádi országok (Csehország, Lengyelország és Szlovákia) alkotói is bemutatkozhattak. A döntőben négy országból több mint 30 tervező képviseltette magát a kifutón, a zsűri 19 pályamű közül választotta ki a legjobb ruházati és a legjobb kiegészítőtervezőt, valamint a legtehetségesebb hazai versenyzőt, akik a Design Terminál díját vihették haza.
Fotó: Sióréti Gábor | |
A pályázók a 2015-ös tavaszi trendekhez igazodva olyan öltözék- és kiegészítőkollekciókkal mutatkozhattak be, amelyek a közép-európai régió szellemi örökségét és a közös kulturális értékekben rejlő lehetőségeket felhasználva születtek. Az adott országok jelentkezői csak a másik három közép-európai ország valamely tárgyi vagy szellemi örökségét választhatták inspirációnak a jellegzetesen térségbeli és kortárs darabjaikhoz.
Fotó: Sióréti Gábor | |
Elég nagy érdeklődés mutatkozott a Gombold újra! gáláján. A telt házas eseményen nemcsak a fizetős közönség és a szakma képviseltette magát, visszafogott celeb- és politikusfelvonulás is jellemezte. Az esemény fővédnöke a köztársasági elnök felesége, Herczegh Anita volt.
Áder János felesége, Herczegh Anita Fotó: Sióréti Gábor | |
Vitézy Dávid Fotó: Sióréti Gábor | |
Középen Káel Csaba Fotó: Sióréti Gábor | |
Lányi Zsolt Fotó: Sióréti Gábor | |
Orbán Gáspár Fotó: Sióréti Gábor | |
Orbán Sára, a háttérben Gáspár Fotó: Sióréti Gábor | |
Orbán Róza Fotó: Sióréti Gábor | |
Az igen vegyes színvonalú, döntős kollekciókat a világhírű Mihalik Enikő vezette fel, „Magyarország divatnagykövete” öt év után először, Antonina Zablotska magyar parlament ihlette ruhájában lépett újra magyar kifutóra.
Mihalik Enikő Fotó: Sióréti Gábor | |
A döntőbe jutott 19 kollekció kiválasztásánál a zsűri (Jarrad Clark, az IMG Fashion alelnöke, globális kreatív igazgató; Sándor Szandra, a Nanushka alapítója és kreatív igazgató, Dana Kleinert divattervező, a Slovak Fashion Council elnöke; Olo Krízová, a Czech Fashion Council vezetője és Wojciech Dziedzic, a poznani School of Form Divat Tanszékének vezetője) szerint az elsődleges kritériumnak számító ötletesség és kiváló minőségű kivitelezés mellett meghatározó volt a prezentációs és vállalkozói készség, valamint az üzleti érzék is. Ez utóbbi szempontból a divatbemutatón nyilván kevés derült ki, azonban a kreatív vonal esetenként igen kérdőjelesnek bizonyult. Csupán egy-egy igazán klassz vagy vagány cuccot láthattunk, de még így is erősen kell emlékeink (és a fotók) között kutatni, hogy két nap múltán akár ezeket is fel tudjuk idézni.
Fotó: Sióréti Gábor | |
A férfi- és női darabok mellett kalap-, kendő- és táskakreációkat is felvonultattak. A visszatérő ihletettségű darabok között volt, akit Marie Curie, a lengyel tejbárok, a cseh sörök, Prága díszes ajtajai vagy épp politikai konfrontációk inspiráltak.
Fotó: Sióréti Gábor | |
A lanyha felhozatal ellenére vagy talán éppen azért, mondhatni, meglepő végeredmény született. A régió legjobb divattervezője a lengyel Domi Grzybek lett, aki a 10 ezer euró értékű CEFD Visegrád Award nyertese. Kollekciójának inspirációs forrása a hatvanas évek szocreál építészete volt, gyerekkori látásmódját örökítette tovább, színesnek és furcsának látta az egyébként szürke épületeket, így ruhái nagyon különböző színekből, anyagokból, formákból állnak össze.
Középen Mihalik Enikő Fotó: Sióréti Gábor | |
A CEFD Visegrád Award szintén 10 ezer eurós kiegészítőtervezői díját a magyar Balázs Viola és Szécsi Tamás páros kapta. Kendőiken a lengyel tejbárok retro hatású vizuálja, a jól ismert menzakultúra köszön vissza. A kreátorok szerint ez a közös a pályázó résztvevők országaiban, és bár egyikük sem emlékszik pozitívan a jelenségre, ily módon akarták szerethetővé tenni.
Fotó: Sióréti Gábor | |
Fotó: Sióréti Gábor | |
A legjobb magyar pályázónak járó 10 ezer euró értékű „különdíjat” a Design Terminál ajánlotta fel, amely révén a kiválasztott csapat egy éven át a Design Terminál mentorprogramjában vehet részt. A nyertes a November 17_29 névre keresztelt kollekció lett, amelyet Hársfalvi Réka, Shütz Nikolett és Szenteczki Boldizsár jegyez. A kollekciót az 1989-es prágai bársonyos forradalom szabadságharcosainak öltözéke, valamint a napjainkban zajló különböző lázadások ihlették. A fekete és fehér meglepő formavilágú, arcot (is) takaró ruhák egyértelmű multikulti jellege és kortárs politikai reflexiója erős üzenetként hatott.
Fotó: Sióréti Gábor | |
Fotó: Sióréti Gábor | |
A profi show a változó érdeklődést kiváltó darabjai ellenére is figyelemre méltó volt, akkor is, ha a divatesemény fókuszát, az ötletes fősodort csak némiképp sikerült bemutatni. Túl az általunk direkt nem emlegetett celebeken és az említett politikusokon, a hangsúly mégiscsak a tehetségen kellene hogy legyen, és kevésbé a protokolláris rongyrázáson.