Váltógazdálkodás

  • Para-Kovács Imre
  • 1999. május 6.

Lokál

Sokadika nem kezdődik el, illetve elkezdődött valamikor a balladai időkben, de azóta tart, folyamatosan sokadika van, legfeljebb ilyen görcsös rángatózásnak tűnő hullámtevékenységet mutat, miszerint néha kevésbé, néha nagyon van sokadika. A nagyon sokadika általában a luxuscikkek eltünedezésével ad hírt magáról, mondjuk elfogy a papírszalvéta, a papír zsebkendő, a papírpénz, a tréfából még mindig kenyértartónak nevezett, hajlított lemezből készült tárgyban pedig már csak egy megkövesedett sercli jelzi, hogy rohan a csermelyléptű idő. Ilyenkor kerülnek elő a zugokból az üres üvegek.
Sokadika nem kezdődik el, illetve elkezdődött valamikor a balladai időkben, de azóta tart, folyamatosan sokadika van, legfeljebb ilyen görcsös rángatózásnak tűnő hullámtevékenységet mutat, miszerint néha kevésbé, néha nagyon van sokadika. A nagyon sokadika általában a luxuscikkek eltünedezésével ad hírt magáról, mondjuk elfogy a papírszalvéta, a papír zsebkendő, a papírpénz, a tréfából még mindig kenyértartónak nevezett, hajlított lemezből készült tárgyban pedig már csak egy megkövesedett sercli jelzi, hogy rohan a csermelyléptű idő. Ilyenkor kerülnek elő a zugokból az üres üvegek.

Sokadika

Az üvegvisszaváltás elsősorban lelki tevékenység, nagyobb szerepe van benne a pszichológiának, mint a pókerben, hihetetlen emberismeretet, időzítést és színészi játékot követel, az agy, a test és a lélek finoman összehangolt munkáját, nekiszánást és bátorságot.

A szóba jöhető közértek száma adott, van ugye a szemközti, aztán van a távolabbi és van a nagy, ahol kevesebbet adnak a göngyölegért, de nemcsak cserélik, hanem adott esetben némi készpénzt is visszaszolgáltatnak. Pusztán racionálisan szemlélve, ezen utóbbinak a legnagyobbak az esélyei, sokadikán azonban az ember általában másnapos (nota bene: mindig sokadika van), és a nagy közért messze van, nos hát legalábbis relatíve messze, tehát előfordulhat, hogy a befektetett energia rossz hatásfokon térül csak meg, azaz hiába szereztük meg a papírszalvétára, papír zsebkendőre elegendő papírpénzt, azt következetesen alkoholtartalmú italokra költjük, mert az úton annyira, de annyira megsajnáljuk magunkat, hogy megérkezéskor logikusnak tűnhet, hogy igenis megérdemeljük azt a kis Unicumot, ami végleg betesz a fentebb már bőségesen jellemzett papíráruk bevásárlásának.

A távolabbi közért közelebb van, mint a nagy, de itt nem ismernek minket, azaz személyes varázsunk még nem hat eléggé ahhoz, hogy pénzt csikarjunk ki az üvegekért, nem beszélve arról, hogy a kicsiny alapterületű boltban könnyebben észrevehetik a borosüvegekbe klopfoló és fakanál segítségével bevert dugókat, mint a nagyüzemi létesítményben, és könnyen abban a helyzetben találhatjuk magunkat, hogy az eladó sajnálkozva szolgáltatja vissza az egyébként betétdíjas tárgyakat, majd a maradékot akkurátusan átböngészve dönt, hogy mennyi papírszalvétát hajlandó adni, hogy most a papír zsebkendőről ne is beszéljek.

A szemközti közért viszont annyira közel van, hogy szinte időnk sincs elgondolkozni az élet értelmetlen és kegyetlen voltán, miközben átszeljük a K. József utca forgalmas medrét, csak (hipp-hopp) egyszerre ott vagyunk, és rögtön lehet mondani, hogy akkor kérnénk szépen két csomag... izé, nocsak, érkezett Unicum, hát ez nagyszerű, no, szóval, mennyibe is kerül egy csomag papír zsebkendő?, hát nem olcsó, végül is kitűnően helyettesíthető bármivel, a papírszalvéta pedig kifejezetten pazarlás, amikor van rendes damaszt, igaz, hogy mosópor sincs, de akkor is, különben sem eszünk sohasem otthon, sőt egyáltalán nem eszünk, ha lehet ezt mondani, hiszen a rizs a macskáé, a bab pedig, szóval bab után valahogy otromba dolog szalvétát használni, úgyhogy, légy szíves, azt az Unicumot, meg akkor még kijön még két sör (persze Borsodi), és akkor még én kapok tizenkét forintot.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.