Váltógazdálkodás

  • Para-Kovács Imre
  • 1999. május 6.

Lokál

Sokadika nem kezdődik el, illetve elkezdődött valamikor a balladai időkben, de azóta tart, folyamatosan sokadika van, legfeljebb ilyen görcsös rángatózásnak tűnő hullámtevékenységet mutat, miszerint néha kevésbé, néha nagyon van sokadika. A nagyon sokadika általában a luxuscikkek eltünedezésével ad hírt magáról, mondjuk elfogy a papírszalvéta, a papír zsebkendő, a papírpénz, a tréfából még mindig kenyértartónak nevezett, hajlított lemezből készült tárgyban pedig már csak egy megkövesedett sercli jelzi, hogy rohan a csermelyléptű idő. Ilyenkor kerülnek elő a zugokból az üres üvegek.
Sokadika nem kezdődik el, illetve elkezdődött valamikor a balladai időkben, de azóta tart, folyamatosan sokadika van, legfeljebb ilyen görcsös rángatózásnak tűnő hullámtevékenységet mutat, miszerint néha kevésbé, néha nagyon van sokadika. A nagyon sokadika általában a luxuscikkek eltünedezésével ad hírt magáról, mondjuk elfogy a papírszalvéta, a papír zsebkendő, a papírpénz, a tréfából még mindig kenyértartónak nevezett, hajlított lemezből készült tárgyban pedig már csak egy megkövesedett sercli jelzi, hogy rohan a csermelyléptű idő. Ilyenkor kerülnek elő a zugokból az üres üvegek.

Sokadika

Az üvegvisszaváltás elsősorban lelki tevékenység, nagyobb szerepe van benne a pszichológiának, mint a pókerben, hihetetlen emberismeretet, időzítést és színészi játékot követel, az agy, a test és a lélek finoman összehangolt munkáját, nekiszánást és bátorságot.

A szóba jöhető közértek száma adott, van ugye a szemközti, aztán van a távolabbi és van a nagy, ahol kevesebbet adnak a göngyölegért, de nemcsak cserélik, hanem adott esetben némi készpénzt is visszaszolgáltatnak. Pusztán racionálisan szemlélve, ezen utóbbinak a legnagyobbak az esélyei, sokadikán azonban az ember általában másnapos (nota bene: mindig sokadika van), és a nagy közért messze van, nos hát legalábbis relatíve messze, tehát előfordulhat, hogy a befektetett energia rossz hatásfokon térül csak meg, azaz hiába szereztük meg a papírszalvétára, papír zsebkendőre elegendő papírpénzt, azt következetesen alkoholtartalmú italokra költjük, mert az úton annyira, de annyira megsajnáljuk magunkat, hogy megérkezéskor logikusnak tűnhet, hogy igenis megérdemeljük azt a kis Unicumot, ami végleg betesz a fentebb már bőségesen jellemzett papíráruk bevásárlásának.

A távolabbi közért közelebb van, mint a nagy, de itt nem ismernek minket, azaz személyes varázsunk még nem hat eléggé ahhoz, hogy pénzt csikarjunk ki az üvegekért, nem beszélve arról, hogy a kicsiny alapterületű boltban könnyebben észrevehetik a borosüvegekbe klopfoló és fakanál segítségével bevert dugókat, mint a nagyüzemi létesítményben, és könnyen abban a helyzetben találhatjuk magunkat, hogy az eladó sajnálkozva szolgáltatja vissza az egyébként betétdíjas tárgyakat, majd a maradékot akkurátusan átböngészve dönt, hogy mennyi papírszalvétát hajlandó adni, hogy most a papír zsebkendőről ne is beszéljek.

A szemközti közért viszont annyira közel van, hogy szinte időnk sincs elgondolkozni az élet értelmetlen és kegyetlen voltán, miközben átszeljük a K. József utca forgalmas medrét, csak (hipp-hopp) egyszerre ott vagyunk, és rögtön lehet mondani, hogy akkor kérnénk szépen két csomag... izé, nocsak, érkezett Unicum, hát ez nagyszerű, no, szóval, mennyibe is kerül egy csomag papír zsebkendő?, hát nem olcsó, végül is kitűnően helyettesíthető bármivel, a papírszalvéta pedig kifejezetten pazarlás, amikor van rendes damaszt, igaz, hogy mosópor sincs, de akkor is, különben sem eszünk sohasem otthon, sőt egyáltalán nem eszünk, ha lehet ezt mondani, hiszen a rizs a macskáé, a bab pedig, szóval bab után valahogy otromba dolog szalvétát használni, úgyhogy, légy szíves, azt az Unicumot, meg akkor még kijön még két sör (persze Borsodi), és akkor még én kapok tizenkét forintot.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.