Durvuló fegyverkezési verseny a neten: a Terminátor egyelőre reklámokat villogtat
terminator.jpg

Durvuló fegyverkezési verseny a neten: a Terminátor egyelőre reklámokat villogtat

A fegyverkezési versenyek többnyire csak akkor érdekesek, ha az ember nem olyan területen lakik, ahol be fogják vetni a fegyvert. Amikor még lehet úgy beszélni az új eszközökről, mint a technológia új eredményeiről, nem pedig valamiről, amit ki kell védeni.

A mesterséges intelligencia felhasználásai ezen a határon táncolnak folyamatosan. Érdekességnek számítanak, amikor az algoritmust svéd popslágereken tanítják be és egy új Guetta számot tesz le az asztalra. Vagy amikor CNN hírcímeket vagy Harry Potter folytatásokat ír szakmányban. Most viszont egy új kutatás eredményeként egy mesterséges intelligencia megoldás azon fog dolgozni, hogy akkor is lássunk reklámokat a neten, ha mindent megtettünk a letiltásukért.

A Stanford Egyetem és a német CISPA Helmholtz Center for Information Security közös kutatása során egy olyan gépi tanulást – egyszerűen és félrevezetően: mesterséges intelligenciát – felhasználó eszközt fejlesztett ki, ami a tavaly bemutatott gépi tanulást felhasználó hirdetésblokkolót is át tudja verni. A fenti, kényelmetlenül hosszú mondat egy fegyverkezési verseny pontos leírása. Tudósok egy csapata blokkolni próbálja a hirdetést, egy másik csapata megpróbálja kicselezni a blokkolót.

A tömegek egyikkel sem fognak találkozni. Kutatási projekt lévén a perceptuális blokkolót csak Facebook és Adchoices hirdetésekre írták meg. A hírek örültek neki, kihirdették, hogy ez aztán tényleg kinyírja a netes reklámot. Az új módszer lényege abban rejlik, hogy nem webcímek listája alapján találja meg, hogy mi a reklám, hanem olyan apróságokat ismer fel, mint a sponsored felirat vagy a bezárást lehetővé tévő X gomb. Jelenleg két blokkoló működik ilyen elven, a Sentinel és a Perceptual Ad Highlighter nevűek.

A most megjelent blokkolást kicselező mód pedig még egy hirdetési rendszerben sem elérhető. Amennyiben azonban szükség lesz rá, várhatóan beépítik az oldalakba. A kutatók szerint a hirdetés és az oldal apró, automatikus változtatásával a perceptuális blokkolókat úgy össze lehet zavarni, hogy vagy ne vegyék észre a reklámot vagy az oldal valódi tartalmát rejtsék el. A kutatók szerint a mesterséges intelligencia alapú hirdetésszűrők az elképzelhető legrosszabb feltételrendszer közepette kénytelenek működni. Az ellenfél, a hirdető könnyen változtathat a reklámon, a reklámszűrőt pedig minden alkalommal újra be kellene tanítani, hogy az új fajta hirdetéseket is szűrje. A Motherboardnak nyilatkozva a két kutató elmondta, hogy nem a reklámtiltás ellen vannak, nem is a perceptuális módszert akarják lekicsinyelni, csak arra akarták felhívni a figyelmet, hogy a jelenlegi gépi látási technológiákat használva milyen problémákba és sebezhetőségekbe fognak belefutni a reklámtiltó alkalmazást fejlesztők.

Mi a baj a reklámmal?

Bocsássuk előre, a Másvalaki Problémájának véleménye nem feltétlenül tükrözi a Magyar Narancs álláspontját. Újságíró vagyok, részben abból élek, hogy az oldalon megjelenik egy reklám, ami kisteherautót, lakáshitelt vagy egzotikus nyaralást próbál eladni. Tiszta sor, valamiből élni kell.

Az utóbbi tíz évben a hirdetési piac modellje finoman módosult. A hirdetési szolgáltatók új módszereket dolgoztak ki a netezők profilozására, amely azonban a netezők követésére épül. Az eszközök lehetővé teszi a hirdetők számára a pontosabb és olcsóbb célzást, ellenben az újságok zsebéből veszi ki a pénzt, az internetezőt pedig megfigyelt szereplővé teszi. Túlzás, sarkítás, de mégiscsak úgy lehet elképzelni, mintha Markus Wolf kémmester Stasi-ját plakátragasztásra használnák fel, hogy több telefont adjanak el. Gyomor kell ahhoz, hogy az ember ennek örüljön. Én a magam részéről nem szeretem, inkább értek egyet Doc Searls régi netes guruval, aki szerint az újság és az olvasó viszonyát kell újjáépíteni. Így jutunk el oda, miért találjuk magunkat egy oldalon a reklámháborúban a robotok ellen.

Merre menjünk?

A blokkolóblokkolót fejlesztő csoport egyelőre azt érte el, hogy a reklámok helyett az oldal tartalmát tiltatja le az intelligens reklámszűrővel vagy megjeleníthetnek olyan hirdetéseket, amelyek szűréséhez a blokkoló új verziója szükséges. A híroldalak közben azzal kísérleteznek, hogy különböző támogatói és előfizetői csomagokat állítsanak össze. Közös érdekünk, hogy az utóbbi mód legyen a megoldás a reklámok és a reklámblokkolás kérdésére.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

 

Figyelmébe ajánljuk