Mikor nyithat meg az appmúzeum?
infinityblade.jpg

Mikor nyithat meg az appmúzeum?

Életünk és múltunk egyre nagyobb részéről derül ki: nyom nélkül fog eltűnni.

Az Infinity Blade volt az egyik első igazán menő mobiljáték, amit láttam. Előtte is voltak meghatározó darabok: órákat töltöttem az Ericsson telefonjaim pasziánszában éjszakai buszra várva, mások a Nokia kígyós játékban állítottak fel rekordokat, azon pedig csak ámulni tudtam, amikor az első, appokat még nem is támogató iPhone-ra pár magyar srác megírta az első böngészőben játszható ügyességi játékot.

Az Infinity Blade annyiban volt más, hogy őrülten jól nézett ki. Soha nem voltam a grafika részletességére gerjedő gamer, de volt szemem. Ma persze már nem tűnik csillogónak, sokszor gyorsabb telefonjaink vannak, amikben már nem csak külön grafikus mag van, hanem esetenként a mesterséges intelligencia gyűjtőnéven emlegetett gépi látási vagy gépi tanulási programok futtatását támogató magok is.

Szóval az idő elhaladt a játék felett alaposan. De elhaladt például a No One Lives Forever felett is, ami minden idők egyik legmókásabb lopakodós kémkedős játéka volt PC-re. Mégis, aki ma valahogy üzembe tudja helyezni, az ugyanolyan jól szórakozhat rajta, mint 2000-ben, a játék megjelenésekor. Vagy, hogy egy teljesen más területről hozzak példát, a Tizedes meg a többiek sem lett attól rosszabb film, hogy azóta mindent színesben, meg esetenként 3D-ben, másodpercenként 48 képkockás módban forgatnak.

Ma viszont nem azért beszélek egy nyolcéves mobiljátékról, mert valami évfordulója van. Az ok prózaibb, a fejlesztője, az Epic úgy döntött, hogy leveszi az App Store-ból, mert nem éri meg javítgatni a játékot, hogy az újabb iPhone-okon is működjön. Aki korábban megvette, az most is letöltheti még a programot, de az új vásárlók hoppon maradnak.

false

És akik még hoppon maradnak, azok a játékkutatók, a jövő történészei, a muzeológusok és így tovább. A régi disztribúciós megoldások – lásd még CD – lehetővé tették, hogy egy, a boltokból már eltűnt címet beszerezzen az ember használtan. A digitális platformok korában erre kevesebb a lehetőség. Ha öt-tíz év múlva egy kurátor össze akar rakni egy kiállítás a mobiljátékok történetéről, nem lesz egyszerű dolga. A régi Nokiákhoz töltőt kell vennie Kínából, az okostelefonos játékokhoz viszont olyan készüléket – vagy olyan felhasználói fiókot? – kell kerítenie, amely rendelkezik a játékkal.

Nem most először szembesülünk azzal, hogy egyes kultúrtermékek nem archiválhatók. Ha kihúzzák a szervert a konnektorból és ha szétszéled a közösség, akkor sehogyan nem lehet restaurálni egy internetes szerepjátékot. A leírt és leprogramozott szabályok megmaradnak, de a játékosok viselkedése, ami egy többjátékos környezetet alapjaiban határoz meg, nem elmenthető. Jó lenne tudni, hogy oral history gyűjtések készülnek-e ma World of Warcraft játékosokkal. Írja-e valaki történetíróként vagy történészként, hogy mi zajlik az EVE Online űrbirodalmaiban? Illetve észben tartja-e bárki, hogy az a kultúra vagyunk, amelyiknek sikerült törölnie a holdraszállás eredeti felvételeit, mert drága volt a videószalag.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."