A Boráros téren kezdődik, a Trafóban folytatódik a Verzió nyitónapja

  • narancs.hu
  • 2024. november 4.

Mikrofilm

A helyszínválasztás nem véletlen: fontos szerepet játszik a fesztivál nyitófilmjében, a KIX-ben.

Idén rendhagyó módon a Boráros téren nyitják meg az év kiemelt dokumentumfilmes eseményét, a 21. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 6-án, szerdán 19 órától Beszállhatok? címen az NPSZ Kollektíva ad elő köztéri performanszot, majd Gyureskó Enikő fesztiváligazgató és Bódis Krisztina író, pszichológus, dokumentumfilmes, a Van Helyed Alapítvány vezetője mond beszédet.

Ezt követően a résztvevők és vendégek közösen sétálnak át a Trafóba – díszvendégként velük tartanak azok a civil szervezetek képviselői, akiknek a munkásságához kapcsolódó filmeket látni majd a fesztiválon. Már csak azért is érdemes velük együtt sétálni, mert így számtalan olyan közteret is láthatnak a nézők, melyek fontos szerepet játszanak a nyitófilmben, a KIX-ben – de persze lehetőség van közvetlen a nyitóvetítésre is érkezni.

Hagyományosan a Verzió nyitófilmjét kíséri a legnagyobb figyelem, a KIX azonban hatványozottan megérdemli azt. A magyar Sráckorként (az amerikai Richard Linklater 2014-es filmje) is emlegetett alkotást Mikulán Dávid és Révész Bálint 12 éven át készítette. A Boráros tér környékén futottak bele egy csapat randalírozó gyerekbe, akikkel a gördeszka segítségével hamar barátságot kötöttek. Egyikükből, Sanyiból végül a film tragikus sorsú főhőse vált: nemcsak felnövését, lázadását, de otthoni körülményeit, lehetőségeit, kitörési kísérleteit is bemutatják. Sanyiból a szemünk előtt válik vásott kölyökből közellenség, akinek monogramja hamarosan rendőrségi hírekből köszön vissza. Mindez persze sokkal többet mond egy személyes élettörténetről: egy teljes társadalmi réteg lehetőségeiről, a leszakadó, magukra hagyott, szegénységben élő városi csoportokról is beszél.

A vetítés után a rendezőkkel Pócsik Andrea kultúrakutató, filmtörténész, a fesztivál egyik alapítója beszélget.

A Verzió Fesztivállal a Magyar Narancs idén is kiemelten foglalkozik. Fesztiválbeharangozónkat ide, a magyar filmekről szóló összefoglalónkat pedig ide kattintva érhetik el. Somlyai Fanni programigazgatóval készült interjúnkat legfrissebb lapszámunkban, vagy ide kattintva olvashatják.

További információk a Verzió honlapján.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.