Film

A bőrömben

  • 2020. február 23.

Mikrofilm

Még a magyar gyakorlatban is ritkaságnak számít, hogy egy filmet egy másik film címével hozzanak forgalomba. Vagy majdnem. A 2018-as év egyik (ha nem a) legjobb filmje, a Skin (Bőr) egy bőrfejű bűnöző nevelődéstörténete. Ebben a bőr mint szerv kulcsfontosságú motívum, ezért az a cím, ami. Az ugyancsak 2018-ban készült Farming (az itt használt értelemben kb. bérnevelés, gondozás) ugyancsak egy bőrfejű bűnöző nevelődéstörténete. Ebben a nevelés (hiánya), az elveszett identitás a kulcsfontosságú motívum, ezért az a címe, ami.

Persze, itt is meghatározó a bőrszín. Nigériai szülők angliai nevelésre kiadott gyerekéről van szó, aki bérgondozói számára csupán bevételi forrás, egyike a számos elhanyagolt kiskölöknek, akiket távoli országokból abban a hiszemben küldtek Angliába, hogy ott majd egy szebb jövőt alapoznak meg maguknak. A fekete fiú számára a vidéki kisvárost terrorizáló szkinhedek jelentik az erőt, az autoritást, a szabadságot. Önmagát megtagadva szegődik a nyomukba, lesz csicskásuk, bűntársuk, majd bizarr fordulattal a legkegyetlenebb, más feketék bántalmazásában legigyekvőbb bandatag. A családjától, kultúrájától végképp elidegenedett fiatalember gyűlölőihez törleszkedik. Szomorú történet, ilyen nincs is, mondanánk, ha nem a saját életét mesélné Adewale Akinnouye-Agbaje, a rendező. A film ereje nem szemléleti újításaiban van. Egyirányú, világosan végigvitt a sztori, benne a közlés, az átadás szándéka az erős: Stockholm-szindróma a hatványon, el lehet nevezni, de megérteni nem lehet. Felkavaró mű. Majdnem annyira, mint a Skin.

Forgalmazza az ADS Service

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.