Film

A bőrömben

  • 2020. február 23.

Mikrofilm

Még a magyar gyakorlatban is ritkaságnak számít, hogy egy filmet egy másik film címével hozzanak forgalomba. Vagy majdnem. A 2018-as év egyik (ha nem a) legjobb filmje, a Skin (Bőr) egy bőrfejű bűnöző nevelődéstörténete. Ebben a bőr mint szerv kulcsfontosságú motívum, ezért az a cím, ami. Az ugyancsak 2018-ban készült Farming (az itt használt értelemben kb. bérnevelés, gondozás) ugyancsak egy bőrfejű bűnöző nevelődéstörténete. Ebben a nevelés (hiánya), az elveszett identitás a kulcsfontosságú motívum, ezért az a címe, ami.

Persze, itt is meghatározó a bőrszín. Nigériai szülők angliai nevelésre kiadott gyerekéről van szó, aki bérgondozói számára csupán bevételi forrás, egyike a számos elhanyagolt kiskölöknek, akiket távoli országokból abban a hiszemben küldtek Angliába, hogy ott majd egy szebb jövőt alapoznak meg maguknak. A fekete fiú számára a vidéki kisvárost terrorizáló szkinhedek jelentik az erőt, az autoritást, a szabadságot. Önmagát megtagadva szegődik a nyomukba, lesz csicskásuk, bűntársuk, majd bizarr fordulattal a legkegyetlenebb, más feketék bántalmazásában legigyekvőbb bandatag. A családjától, kultúrájától végképp elidegenedett fiatalember gyűlölőihez törleszkedik. Szomorú történet, ilyen nincs is, mondanánk, ha nem a saját életét mesélné Adewale Akinnouye-Agbaje, a rendező. A film ereje nem szemléleti újításaiban van. Egyirányú, világosan végigvitt a sztori, benne a közlés, az átadás szándéka az erős: Stockholm-szindróma a hatványon, el lehet nevezni, de megérteni nem lehet. Felkavaró mű. Majdnem annyira, mint a Skin.

Forgalmazza az ADS Service

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.