A császárváltás nemcsak Japán politikájában, de filmgyártásában is döntő változásokat ígér

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 17.

Mikrofilm

Új aranykor jön.

Május elsején Naruhito, az új japán császár vette át a krizantémtrónt, uralkodásával pedig véget ért az Akihito császár nevével fémjelzett, Heiszei-kor („békét teremtő”), és elkezdődött a Reiva („gyönyörű harmónia”) időszaka a szigetországban.

A The Hollywood Reporter szerint ez nemcsak Japán politikájában, de filmgyártásában is döntő változásokat hozhat. A Heiszei korszak 1989-ben kezdődött, a buborékgazdaság idejében – emlékezetes, hogy

a Sony akkoriban vette meg 3,4 milliárd dollárért a Columbia Picturest,

a Matsushita (Panasonic) pedig 6,6 milliárd dollárért az MCA zenei vállalatot (ma az NBCUniversal része). Ahogy azonban a buborék kipukkadt, nehéz korszak következett a japán gazdaságban.

Mindez a filmipart is érintette, a pénzügyi nehézségek ellenére mégis reneszánszukat élték a hazai filmek. A bevételi listákat ugyan hollywoodi filmek uralták, és az éves nemzeti filmtermés is 230-250 filmre esett vissza, de feltűnt egy rendezői generáció, amelynek tagjai sajátos látásmódjukkal számottevő sikereket értek el külföldön is.

Kitano Takeshi a Gost in the Shell bemutatóján

Kitano Takeshi a Gost in the Shell bemutatóján

Fotó: Wikipédia

Legismertebb tagjai Kitano Takesi (Tűzvirágok), Koreeda Hirokazu (Bolti tolvajok), Kavasze Naomi (A remény receptje) és Kuroszava Kijosi (Foreboding), akikre csak 4K-ként hivatkoznak. Bár az ő filmjeik számos filmfesztivált megjártak, és külföldön is népszerűek voltak, Japánban egyre kevésbé érdekelték az embereket a hasonló arthouse mozik. Inkább a regény- és mangaadaptációk mentek nagyot, az eladott példányszám pedig sokkal fontosabbnak bizonyult megvalósításkor, mint az alkotók elképzelése.

Szokássá vált „legalább évente egyszer japán filmet nézni

– ez pedig gyakran olyan animációs film volt, mint a Dragon Ball vagy a Doraemon legújabb felvonása. Ezek, na meg a többi népszerű feldolgozás lassan ismét divattá tették a hazai filmeket, így nemsokára már évi 600 japán film készült, jelentős részük pedig anime volt.

A műfaj virágzásának tetőpontja a 2001-es Chihiro szellemországban, ami nem csak megnyerte az Oscart, de 276 millió dolláros nemzetközi bevételével mai napig a legtöbbet hozó japán filmnek számít. A filmet készítő, 1985-ben alapított Studio Ghibli, sokak szemében egyet jelent a japán animációval: a Totoro – A varázserdő titkát vagy A vadon hercegnőjét a mai napig kultstátusz övezi.

A stúdiót 2013-ig vezető Mijazaki Hajao mozijai nem csak összetett, érzékeny történetükkel keltettek feltűnést: középpontjukban gyakran erős akaratú női karakterek álltak, ami rendhagyónak számított az alapvetően férfiközpontú japán filmvilágban. „Hirtelen olyan filmek születtek a Heiszeiben, amelyekben a nők tökösek voltak, bűnöztek, dolgoztak, vagy épp felidegesítettek, esetleg megöltek másokat. Mindez megváltoztatta a közönség nőkről alkotott képét is” – nyilatkozta egy japán kritikus a korszakról. Mindezek ellenére

a kamera mögött továbbra is csak elvétve tűnnek fel női rendezők.

A japán filmgyártás a 2000-es évekre érte el a csúcsát. Az ország alkotói sorra nyerték a nemzetközi filmdíjakat, az animék mellett pedig virágoztak a J-horrorok is – ezeket pedig szép lassan Amerika is felfedezte magának.

Olyan alkotók, mint Miike vagy Szono Sion (Suicide Club) külföldön is jelentős rajongótábort szereztek maguknak. 2006-ban a hazai filmek piaci részesedése elérte az 53,2 százalékot – 1985 után először fordult elő, hogy több japán filmet néztek az országban, mint külföldit.

A közelmúltban tovább folytatódott a szigetországi mozik és karakterek hollywoodi újraértelmezése, ám a globalizált remake-ek csak nyomokban emlékeztetnek az eredetire. Már a magyar mozikban is fut a Pokémon – Pikachu, a detektív, nemsokára érkezik a Jim Carrey-vel felturbózott Sonic, a sündisznó, de újragondolják a Super Mariót, az Attack on Titant, a Mi a neved? című nagysikerű, 2016-os animét, illetve A harag című horrort, aminek Az átok címen már háromszor is nekifutottak az amerikaiak.

A furcsa bajusz vagy a villámgyors sündisznó támasztja fel Jim Carrey karrierjét?

Hosszú ideje nem kapott szerepet komoly költégvetésű filmes produkcióban a színész.

Nem ők az egyetlenek, akik felfedezték maguknak a japán filmet: a Kínához fűződő viszony javulásával a két ország filmgyártása közötti kapcsolat is erősödött. „Egyre több az olyan kínai alkotó, akik úgy nőttek fel, hogy japán filmeket és műsorokat néztek – legálisan vagy illegálisan. Nagyon tisztelik az ország filmgyártását, és szívesen dolgoznak benne – és nem pusztán a pénzért, ahogy Hollywoodban teszik” – magyarázta egy producer.

A két ország közötti legnagyobb kopordukció a 2017-es fantasy, a Legend of the Demon Cat volt, amit a legendás kínai rendező, az Arany Pálma-díjas Csen Kaj-ko (Chen Kaige) rendezett. Szintén nagyot szólt a Detective Chinatown című akcióvígjáték, melynek már a harmadik része készül.

Eközben a japán rendezők is szerencsét próbálnak Kínában:

az Indulások című filmjével 2008-ban Oscart nyerő Yōjirō Takita következő filmjét (Silence of Smoke) már ott készíti, ráadásul kínai nyelven; Shunj Iwai 2018-ban pedig szintén kínai szereplőkkel forgatta le Last Letter című romantikus drámáját.

A szakértők azt várják, az évtizedekig tartó bezárkózás után új korszakban is folytatódik az ország filmgyártásának kinyílása. Koreeda Hirokazu következő moziját, a The Truth-t angol és francia nyelven olyan sztárokkal forgatta, mint Juliette Binoche és Ethan Hawke; Kuroszava Kijosi pedig Üzbegisztánig ment To the Ends of the Earth című filmjét leforgatni.

Mások azonban épp amiatt aggódnak, hogy a legismertebb japán rendezők a mai napig azok, akik a Heiszei korszak hajnalán tűntek fel. Évtizedek óta a jól ismert nevek pörögnek, nincsenek kiugróan tehetséges vagy népszerű új alkotók – ráadásul Cannes-ban idén sem a fő versenykategóriában, sem az Un Certain Regard szekcióban nem találhatunk japán filmet. A most beköszöntő Gyönyörű harmónia korától épp ezért sokan azt is várják, hogy az elnevezésétől függetlenül felrázza kicsit a japán filmgyártást.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.