A Disney megpróbálta eltüntetni ajándéktárgyairól a Star Wars női főhősét

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 6.

Mikrofilm

Nem ez az első ilyen eset.

Már csak két hónap van hátra a Star Wars: Skywalker kora bemutatójáig, a marketinggépezet pedig ennek megfelelően a maximumon pörög.

Augusztus vége óta kint van egy brutális fordulatokkal kecsegtető előzetes, de a decemberi rohamra felkészülve a játék- és kacatárusok is előre dörzsölgethetik tenyerüket – máris sejteni lehet ugyanis, melyik karakter lesz a karácsonyi ajándékok legnagyobb slágere.

Játszanak az idegeinkkel: brutális fordulatot sejtet a Star Wars új trailere

Nosztalgiahullám meglepő csavarral. Kikerült a Star Wars újabb trilógiája záróepizódjának legújabb trailere. A videó nemcsak a korábbi epizódok előtt tiszteleg, de egy bajlós jelenettel borzolja a hardcore-rajongók idegeit, a végén ugyanis az ügyeletes világmegváltó Jedi, nevezett Rey (egy hölgy) jellegzetes sith köpenyt viselve egy Darth Maul stílusú dupla vörös fénykardot tart.

A Disney hivatalos online üzletében halomban állnak a Star Warst kaseroló pólók, mütyürök és csecsebecsék, de úgy tűnik, egy fontos szereplőről mintha a Disney megfeledkezett volna. Az AVClub adott hírt róla, hogy az új trilógia egyik legfontosabb figurájával, Rose Ticóval meglehetősen mostohán bántak Miki egérék.

Nem ez az első ilyen eset:

 

pár éve, Az ébredő erő premierjekor tűnt fel a rajongóknak, hogy hiába a Daisy Ridley alakította Rey a film főszereplője, alig akadtak olyan ajándéktárgyak, amelyeket vele igyekeztek eladni. Így született meg a Twitteren a #WheresRey hashtag, melyet használva a fanok azt követelték a cégtől, hogy ne szorítsák háttérbe a hősnőt. A kampány sikerrel járt, mára a jojóktól kezdve a baseball sapkákig szinte mindent beszerezhetünk a figura arcképével.

A Skywalker korával kapcsolatban most újból téma lett a női hősök háttérbe szorítása – ráadásul azért különösen fájdalmas Rose mellőzése, mert ez az a figura, aki a legtöbb utálatot kapta az őrjöngő Star Wars-trolloktól. Egy éve a szerepet alakító Kelly Marie Trant addig zaklatták névtelen utálkozók az interneten, amíg végül kénytelen volt törölni magát Instagramról. A színésznő mellett kiállt Mark Hamill és Rian Johnson rendező is, ő pedig végül a The New York Times hasábjain osztotta meg gondolatait az üldöztetésről egy esszé formájában. Az eset annak a mérgező rajongásnak az egyik legtöbbet idézett példája, amely a Star Warstól kezdve a Trónok harcán át a Szellemirtókig egyre több filmet és sorozatot övez.

 

Az internetes trolloktól már megszokhattuk,

 

hogy nehezen fogadnak be új női főszereplőt kedvenc, dédelgetett univerzumukba, főleg ha valamilyen kisebbséghez is tartozik az illető – azt azonban kevesen gondolták volna, hogy a Disney is behódol az akaratuknak. Pedig valami hasonló történt: a #WheresRose hashtag alatt futó kampányban egy rakás olyan esetet szedtek össze, amikor a cég egyszerűen levette Rose alakját a pólókról vagy plakátokról. Habár a cég még nem válaszolt a vádakra, Brian Rood, az egyik, a kampányban sokat idézett Skywalker kora-képet megalkotó művész Twitteres válaszában feltette a kezét: állítása szerint képe korábbi változatából azért hiányzik Rose, mert ekkor még nem volt kész a figura arculata – mindez nehezen hihető, hiszen a film forgatása már hónapok óta befejeződött, a látványtervek pedig még jóval ez előtt el szoktak készülni.

A Disney hivatalos webáruházában jelenleg a szütyőtől kezdve pólóig és kulacsig 11 Rose alakjával ékesített repitárgy közül választhatunk – vagyis a kampány hatására, vagy attól függetlenül, de a karakter nem tűnt el a süllyesztőben. Poe Dameront például csak pólón vagy figurán láthatjuk – Kylo Ren vagy BB8 mindkettejüket magasan veri.


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.