Döntött a Disney: mégis moziban mutatja be idei filmjeit

Mikrofilm

Az ázsiai szueprhős sikerét követően a West Side Story és az Örökkévalók is a nagyvásznon debütálhat. 

Az idei, gyászos nyári moziszezon 10 legnagyobb bevételt hozó filmje közül hat a vásznakkal egyidőben online is nézhetővé vált – a koronavírus mellett ez jelentheti a legnagyobb érvágást a tavalyi zárlat után éledező moziiparnak, írtuk a blockbusterszezont elemző írásunkban.

A május-augusztusi időszak legnagyobb bevételét az a Fekete Özvegy érte el, amelyet némi pluszpénzért a Disney+ előfizetők is rögtön megkaphattak, a stúdió kísérletezgetését azonban jól jelzi, hogy egy másik képregényfilmjüket, a Shang-Chi és a Tíz Gyűrű legendáját már kizárólag a moziban mutatták be, az pedig annak rendje és módja szerint megdöntötte a Labor Day (az amerikai munka ünnepe) közel 15 éves bevételi csúcsát. Az eredményre Miki egérék is felkapták a fejüket, a hírek szerint ugyanis úgy döntöttek, hogy

a 2021-es filmjeiket immár exkluzívan a vásznakon mutatják be.

„A mozibajárási kedv javulásával mi is várjuk, hogy tovább szórakoztassuk a közönséget a filmszínházakban, miközben megtartjuk a rugalmasságunkat is azzal, hogy az Encanto című filmünket a Disney+ előfizetőinknek ajándékozzuk az idei ünnepi szezonban” – jelentette ki a a cég egyik vezetője, Kareem Daniel.

A fent emlegetett Encanto a stúdió következő animációs filmje: ez egy fiatal kolumbiai lányról szól, aki a családjában egyedüliként semmilyen mágikus képességekkel nem rendelkezik.

Az animációt a tervek szerint november 24-én mutatják be a mozikban, ahol 30 napig futhatna exkluzív módon, majd pontosan karácsonyra időzítve érkezne a Disney+ streamingpaltformra is.

A stúdió hátralevő többi blockbustere – köztük Steven Spielberg West Side Story remake-je, Ridley Scott történelmi drámája, Az utolsó párbaj, vagy épp a Kingsman előzményfilmje – a lassan új sztenderddé vált 45 napos mozis ablakkal mutatkozik majd be, mielőtt online elérhetővé válik. Hasonló sors vár az év egyik legjobban várt filmjére, az Oscar-díjas Chloé Zhao rendezte Örökkévalókra is.

A jelek szerint a Disney nemcsak a Shang-Chi sikere miatt döntött úgy, hogy ismét keblére öleli a mozikat – el akarják kerülni, hogy ismét hasonló balhé törjön ki, mint Scarlett Johansson és a Fekete Özvegy körül. A képregényfilm ugyanis hiába aratta az egész nyár legnagyobb bevételi sikerét, elég hányattatott sorsa volt: premierjét húzták-halasztották, majd a mozik mellett egyszerre vált online is megtekinthetővé. A mozibevételből is részesedő Johansson szerint azonban a stúdió ezzel több millió dollárral károsította meg őt. A Disney persze tagadja a vádakat, a színésznő pedig be is perelte őket. Johansson előtt ott lebeghet pozitív példaként a Warner Bros. és a Wonder Woman 1984 esete: ez volt az egyik első képregényfilm, melyet a pandémia idején hibrid formában mutattak be, a rendező Parry Jenkins és a főszereplő Gal Gadot azonban több mint 10 millió dollárt kaptak kompenzációként.

Kérdés, hogyan befolyásolja a Disney döntését a felfutóban lévő negyedik hullám – ez nyilván attól is függ majd, milyen óvintézkedéseket vezetnek majd be Amerikában, és a mozik továbbra is nyitva tarthanak-e majd, ha tovább emelkednek a fertőzésszámok. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.