VERZIÓ 16

A sas lezuhant

Hammarskjöld, Döglött Akták

Mikrofilm

58 éve halt meg Dag Hammarskjöld, az ENSZ akkori svéd főtitkára: 1961. szeptember 18. óta nem tudjuk, miért zuhant le a gépe az észak-rodéziai Ndola mellett.

Az újabb és újabb magyarázatok és konteók egy ponton találkoznak: nem véletlenül csapódott a földbe, elvégre valaki az akkor (is) zajló kongói konfliktus során rendkívüli aktivitást mutató Hammarskjöld halálát akarta. Ezen a ponton veszi fel a fonalat Mads Brügger dán dokumentarista, akinek alapos kutatómunka után kész válaszai vannak, csupán a döntő bizonyítékokat kéne megszereznie, hogy igazolni tudja hipotézisét. Konkrét gyanúja szerint a Douglas DC-6-ot egy vadászgép cserkészte be, az elkövető pedig a részben belga származású brit világháborús hős pilóta, bizonyos Jan van Risseghem, aki utóbb zsoldosként harcolt a kongói polgárháborúban (a Csombe-féle szakadár katangai „állam” privát hadseregében).

Brügger munkái soha nem nélkülözték a vaskos, nagykanállal mért iróniát, e filmjének már a felvezetésében is a világ legidiótább összeesküvés-elméletét ígéri – nos, ezt meg is kapjuk tőle. A dán filmes előbb a dél-afrikai múltfeldolgozást szolgáló bizottság (TRC) segítségével megtalálja a Dél-afrikai Tengerkutatások Intézetét, mely azonban fedőnevével ellentétben a fehér felsőbbrendűségben hívők titkos szervezete. Ez pedig a brit (MI5) és az amerikai (CIA) titkosszolgálatok segítségével, sőt azok ösztönzésére bonyolított volna le fedett akciókat Afrikában – csupán egy volt közülük a nyugati bányászati cégek és nagyhatalmak érdekeibe gázoló Hammarskjöld kiiktatása.
A film legfőbb erénye, hogy vonalvezetése szinte kiszámíthatatlan: ahogy Brügger újabb nyomra lel, úgy kanyarodik a sztori egy újabb, bár szintén gyilkosságokkal szegélyezett irányba. Miközben Hammarskjöld tragédiáját igyekszik feltárni, már annak ered nyomába, hogy valóban fehér rasszisták titkos hálózata felelős-e az AIDS tudatos elterjesztéséért a tágan értelmezett dél-afrikai régióban. E meredek állítást azért már aligha hisszük el, s a film bemutatása, a Sundance Fesztiválon aratott sikere óta kétkednek vagy hümmögnek a téma (pl. epidemiológus) szakértői is. Ám Brügger fanyar, szinte fapofával tálalt iróniája és cselekményvezetése mindvégig leköti a zömmel azért laikus nézők figyelmét.

Vetítik november 13-án, 18.15-kor és 17-én, 14.45-kor a Toldi nagytermében

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.