A szovjet polihisztor harcba száll az azeri kultuszminiszterrel

Mikrofilm

Jön, jön, a Verzió, s mi minden nap ajánlunk egy filmet a fesztiválról. Íme, a Florian szerint a végtelen.

„Átadták Kijevben az Ukrán Tudományos-Technikai Információs Intézet új épületét. Az intézet feladata, hogy gyűjtse és tudományosan rendszerezze a szovjet és a külföldi kutató és tervező munkák adatait. Az információkat gépek segítségével dolgozzák fel. Az elektronikus információs szolgálat a köztársasági vállalatok és intézmények rendelkezésére áll. Az intézetben különleges szerepet játszik a könyvtár, ahol jelenleg több mint 2 millió különféle forrás: könyv, folyóirat, árjegyzék, ismertetés, valamint szovjet és külföldi katalógus található. Az intézet több, mint 1500 katalógust, tárgymutatót, szemlét ad ki és küld szét az előfizetőknek” – írta 1973. április 13-án a Műszaki Világ című lap a legújabb szovjet csodáról, s a rövidke szöveghez mellékelt fotón egy jellegzetes, ám megbolondított korabeli épület látható, a tetejére ugyanis hatalmas repülő csészealjat építettek vasbetonból. Azonban a cikkben nem esik szó sem az építménytől, sem a tervezőjéről Florian Jurijevről. Pedig az 1929-ben, a GULAG-on született építész valóságos polihisztor volt. Apja ukrán biológus (politikai elítélt), anyja helyi őslakos volt. Az ifjú Florian Iljics mégis az Irkutszki Művészeti Főiskolára került a háború után, ahol zenét és festészetet tanult. Ugyanezt folytatta későbbi, kijevi tanulmányai során is, kiegészítve az építészettel és a grafikával. És ehhez jött még, hogy verseket írt, és nemcsak hegedülni, de hegedűt készíteni is tudott… Ráadásul Jurijev kifejezetten magas szinten művelt mindent, amihez hozzáért, így nem csoda, hogy miután befejezte egyetemi tanulmányait, a „művészetek szintézisét” próbálta megteremteni a színek, a fény, a matematika és a zene felhasználásával. Kidolgozott egy elméletet arra vonatkozóan, hogy a színek hogyan érzékelhetők, és hogyan feleltethetők meg a zenei hangoknak. Ennek ellenére szinte kizárólag építészként foglalkoztatták, első terve 1956-ban született. Nemcsak számos kijevi épület fűződik a nevéhez, de ő tervezte meg a város modern címerét is. Emiatt csak a második legismertebb műve az Ukrán Tudományos-Technikai Információs Intézet a repülő csészealjjal.

Egy ilyen különleges építmény a világ bármely pontján a város szimbólumává válik, s átadása idején vélhetően Kijevben is hasonlóan gondolkodtak a tarilkáról (repülő csészealj), ahogy arrafelé nevezték. Csakhogy az épület kivitelezése már cseppet sem volt olyan precíz és nívós, amilyenek a tervek voltak. Hiába volt a tarilka tudományos előadások, színházi programok, hangversenyek és filmvetítések helyszíne, s egyúttal a város büszkesége, pár év alatt nagy fokú rohadásnak indult, és a független ukrán állam fővárosi vezetése sem tudott (talán nem is akart) mit kezdeni vele.

Oleksiy Radynski Florian szerint a végtelen című filmjének jellegzetes epizódja, hogy kiderül, a nézőtér falát borító – és Jurijev akarata ellenére készült – szocreál szekkó restaurációja a kilencvenes évek elején abban merült ki, hogy a sarló-kalapácsos szovjet zászlót átfestették az ukrán sárga-kékre. De Radynski filmjének nem az az elsődleges célja, hogy kigúnyolja a szovjet építészetet, még csak nem is az, hogy Jurijev páratlan élettörténetét vászonra vigye.

A Florian szerint a végtelen a maga módján ugyan portréfilm, de fókusz az aktualitáson van. Ami a 90 éves építész utolsó és utolsó előtti nagy csatája.

A súlyos betegséggel, de mindenek előtt egy ingatlanbefektetővel, aki a „repülő csészealj” köré bevásárlóközpontot álmodott, ezért az egész környéket a saját képére akarja formálni.

Ha abból indulunk ki, hogy befektető egyúttal kulturális főember, talán nem is lenne ok az aggodalomra, ám az azeri „királyi” családból származó Vagif Alijev kulturális és turisztikai miniszter meglehetősen tágan értelmezi a kultúra fogalmát – különösen üzletemberként. És nem igazán van elragadtatva attól, hogy az agg építész nem veszi jó néven rekonstrukciós elképzeléseit. Nem áruljuk el, hogy Jurijev és Alijev csatája hogyan alakul, ki lesz a győztese, lesz-e győztese, Oleksiy Radynski filmjéből úgyis kiderül.

A Florian szerint a végtelen című filmet a 19. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál keretében, november 10-én 21.15 órai, 15-én pedig 18.15 órai kezdéssel vetítik a Toldi mozi kistermében, november 12-én pedig 18.30-tól a Kino kistermében.

A fesztiválról a Magyar Narancs e heti nyomtatott kiadásában található ötoldalas összeállítás.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.