Habdauer és kohászat Ózdon

Mikrofilm

Jön, jön, jön a Verzió, s mi minden nap ajánlunk egy filmet. Íme, az Elmúlt, oszt jól van. Debre Zsuzsa filmje.

Almási Tamás 1987-ben készítette el Szorításban című dokumentumfilmjét az ózdi kohászat alkonyáról, de a következő tíz évben is nyomon követte a tragikus fejleményeket. A rendező ekkor még nem tudhatta, hogy a bemutatott borsodi válságot az addig is kutyába vett munkásosztály teljes lenullázása követi, a folytatás pedig a rendszerváltás barkácskapitalista ámokfutásában ölt testet. De Almási a következő években még hét ózdi témájú dokumentumfilmet forgatott: az 1988-as Az első száz év Ózd és az ottani nehézipar történetét dolgozza fel, a három évvel későbbi Lassítás a kudarcos reformkísérletet, az 1993-94-es Miénk a gyár, illetve a Petrenkó a gyár privatizációját mutatja be, az 1995-ös Meddő és az 1998-as Tehetetlenül pedig a teljes reménytelenséget.

Azóta eltelt több mint 20 év, de Ózd városa ma is a legszegényebbek közé tartozik. A legnagyobb munkaadói közül az ABB 2020 februárjában jelentette be, hogy bezárja gyárát, ami közel 1000 munkahelyet érintett, a Johnson Electric pedig „az európai gyártókapacitásának átalakítása miatt” húzta le a rolót a csaknem 800 embert alkalmazó autóipari alkatrészgyárában tavaly márciusban.

Almási Tamás tanítványa, Debre Zsuzsa is tavaly látogatott el Ózdra, de szerencsére nem a rendező egykori hőseit kutatta fel, nem is a frissen elbocsátottakat, hanem azokat az asszonyokat, akik ugyancsak a kohászati üzemekben dolgoztak. Az Elmúlt, oszt jól van mégsem tekinthető hagyományos riportfilmnek. Egyetlen helyszínen, Neveczki Zsuzsa fodrászüzletében forgattak, a bolt tulajdonosa egyúttal „riporter” is; ő az, aki hajvágás, hajfestés vagy dauerolás közben kikérdezi vendégeit, a kohászatban dolgozó idős asszonyokat. Megtudhatjuk így, hogy „micsoda élet volt” Ózdon a 70-es, 80-as években, hogy a műszak után emeletes tálcákat építettek a kocsmában a felespoharakból, hogy gyorsabb legyen kiszolgálás, hogy a fénykorban csak darusból 270-et alkalmaztak, sőt egyszer a Fradi 4-4-et játszott az Ózdi Kohásszal. „Jöttek a tanfolyamok egymás után és én járkáltam a tanfolyamokra, mindig tanultam valamit. Igaz, hogy nem vettem hasznát, de azért tanultam” – mondja Bözsi, aki ugyancsak darus volt, de azután is „feltalálta magát”, hogy a kirúgták. Kiderül az is, hogy Kati néni 1990-ben azért állt föl és ment nyugdíjba, hogy a két fiatal kollégáját ne bocsássák el (akkor), meg az is kiderül, hogy az egyikük férje belebetegedett az elbocsátásba.

A 27 perces filmben nem jut idő nagy történetek kibontakozására, hősei csak néhány apró epizóddal emlékeznek a szomorú múltra, míg szomorú jelent a ráncok, az arckifejezések, a tekintetek jelzik.

A belenyugvás, az erőltetett mosoly. És ezen sem a régimódi fodrászüzlet meleg színei, Zsuzsa fodrász derűje, sem a „jég hátán is megélünk” hamis illúziója nem segít.

Az Elmúlt, oszt jól van című filmet  november 9-én 18.30-tól a Toldi mozi nagytermében, november 13-án 16.00-tól a Művész Buñuel termében (beszélgetéssel és Almási Tamás Szorításban című filmjével egybekötve), november 15-én pedig 20.30-tól a Toldi kistermében vetítik a 19. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál keretében.

A fesztiválról a Magyar Narancs e heti nyomtatott kiadásában található ötoldalas összeállítás.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."