A világ első tweetfüzérből készült filmje debütál a Sundance-en

  • Szabó Ádám
  • 2019. december 26.

Mikrofilm

Eredetileg úgy volt, hogy maga James Franco rendezi majd az adaptációt.

Könyvadaptációk a mozi születése óta készülnek, egy ideje pedig már azon sem lepődünk meg, hogy képregényhősök költöznek a vászonra. Az elmúlt néhány évtized azonban tartogatott pár egyedi filmalapanyagot: készült mozi gyűjthető kártyákból (Támad a Mars!); vidámparki hullámvasútból (A Karib-tenger kalózai), társasjátékból (Csatahajó), mobiltelefonos játékból (Angry Birds), gyerekjátékból (A Lego-kaland) és McDonald’s reklámból (Mac and Me) is.

Most azonban új típus született: a twitter üzenetfolyamból készült film!

A Variety írta meg, hogy a jövő évi függetlenfilmes fesztiválon, a Sundance-en debütálhat a Zola című mozi, mely egy 148 tweetből álló üzenetfüzérből készült, melyeket 2015 októberébe posztoltak. Ezek egy Zola becenevű nő sztoriját mesélik el, aki Detriotból utazott a floridai Tampába, hogy sztriptíz táncosként keresse kenyerét.

Az álláslehetőségből azonban egy drámai, lövöldözéssel tarkított emberrablás lett.

A tweetfüzér hamar virálissá vált, csak úgy mint a #thestory hashtag – olyanok osztották meg, mint Missy Elliott, Ava DuVernay vagy Solange Knowles. Az üzenetekből a Rolling Stone újságírója írt cikket, aminek megfilmesítési jogát James Franco cége, a Rabbit Bandini Production vásárolta meg. Eredetileg úgy volt, hogy maga Franco rendezi majd az adaptációt, ettől azonban visszatáncolt, így a direktor az eddig sorozatokról és rövidfilmekről ismert Janicza Bravo lett.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.