Elnyelte a művészet a valóságot

  • - palosm -
  • 2019. december 26.

Mikrofilm

Ritkán adódik, hogy a 20. századi avantgárd művészeti irányzatok esszenciáját Cate Blanchett prezentálja az otthonunkban másfél óra alatt — a Manifesztum című film megtekintése a Cirko online tékájában pontosan ezt valósítja meg. Kár lenne kihagyni!

A Manifesztum az a film, amiben napjainkig egyik sztárszínésze egyszerre 13 szerepet játszik — hajléktalantól kutároron át tanítónéniig —, történet és beszélgetések helyett elvont, néhol forradalmi, néhol filozófiai szövegeket hallunk, amiket a 20. század művészeti manifesztumaiból ollóztak össze fluxustól dadán át minimalizmusig, de Lars von Trier dogmakiáltványa vagy épp Marx is terítékre kerül.

Amilyen furcsán hangzik ez, olyan jól működik.

Az absztrakt filozófiai szövegeket a film hétköznapi szituációkba helyezi, és az eredmény általában kifejezetten vicces: képzeljük el például a BBC-hírolvasót, ahogy a konceptualista művészetről értekezik, vagy a családanyát, aki ebéd előtti közös imaként a popart-manifesztumot mondja fel.

De nemcsak élvezetes művészetelméleti összefoglalót kapunk: Julian Rosefeldt, az építészként végzett, de főleg videoinstallációkat készítő német képzőművész ugyanis nem tiszteli elődeit, sőt örömmel húzza ki lábuk alól a a talajt. Így óhatatlanul a nézőnek szegezi a kérdést:

mi értelme volt ennek a sok lelkes manifesztumnak, ha most is ugyanúgy elmondhatók?

Különösen érdekes, hogy az ezerarcú Blanchett színészi perszónája a megidézett félszáz manifesztum megtestesítőjévé válik. A szerepek mögötti, magát fel nem fedő Blanchett-idea (az "igazi Blanchett") párhuzamba kerül a manifesztumokban megtestesülő művészetideával (a "valódi művészettel").

Az eredmény, ahogy a Narancs kritikusa fogalmazott: „a kiáltványok kiáltványa“ — amiben ráadásul rögtön az elején elhangzik: "azért írok kiáltványt, mert nincs mit mondanom."

Rosefeld ugyanakkor nemcsak megkérdőjelezi és kiforgatja ezeket a manifesztumokat, hanem fejet is hajt előttük. Erről az ambivalenciáról Földényi F. László írt esszéjében a Narancsban, érdemes a filmhez hozzáolvasni: „Rosefeldt művében a múlt a jövőben teljesedik be – perverz jelenként. Ami jelentheti azt, hogy a klasszikus kiáltványok beteljesedtek ugyan, de nem az eredeti szándékuk szerint. De jelentheti azt is, hogy amit ma megélünk – a világ, amelyben élünk –, az a klasszikus avantgárd célkitűzéseinek a beteljesülése. A szituacionizmusnak mintegy árnyéka a homeless létforma; a futurizmus a brókerek és tőzsdék virtuális univerzumában vált valósággá; a modern építészet a gépesített szeméttelepeken is tarol; a szuprematizmus olyan külön bejáratú univerzum, amelyben Stanley Kubrick 2001 Űrodüsszeiájának nevezetes fekete monolitja is magától értetődő; a pop artot nap mint nap át- és megéljük, anélkül, hogy észrevennénk; a konceptualizmus pedig elválaszthatatlan attól, amit manapság a fake news világának neveznek, és amely mindannyiunk életét egyre jobban behálózza.“

Egyébként a munkát installációként a Magyar Nemzeti Galéria is bemutatta.

A Mirkofilm házimozis ajánlata: legyünk dadaisták és vigyük be az otthonunkba a kortárs képzőművészetet!

A Manifesztum pár kattintás után megtekinthető a CirkoFilm online tékájában, nagyjából egy mozijegy áráért, magyar felirattal.

Különösen ajánljuk azoknak, akik hajlamosak felháborodni azon, hogy Andy Warhol szótlan hamburgerezése képzőművészet. Nem ajánljuk azoknak, akik szerint a Tzara egy ruhamárka. (Vagy fordítva.)

Manifesztum from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.