Alec Baldwin nem látta a filmet, aminek a forgatásán véletlenül halálos balesetet okozott

Mikrofilm

A Rust című westernt a múlt héten mutatták be egy lengyelországi filmfesztiválon. A színész reméli, hogy vetíteni fogják, és behozza az árát.

Három év telt el azóta, hogy a Rust című western forgatásán a hollywoodi szupersztár, Alec Baldwin egy kellékfegyverrel véletlenül lelőtte a film operatőrét, a 42 éves Halyna Hutchinst, miközben a 48 éves rendezőt, Joel Souzát is megsebesítette. A tragédia fejleményeiről többször beszámoltunk: először az operatőr családja döntött úgy, hogy beperli a színészt, majd Baldwin perelte be a film stábjának azon tagjait, akik biztosították és kezébe adták az éles lőszerrel töltött kellékfegyvert. A színész ellen gondatlanságból elkövetett emberölés vádjával indult eljárás, a vádakat végül idén nyáron ejtették. Az ennek hatására sírva fakadó Baldwinról készült képek bejárták az egész világsajtót. A megpróbáltatások azonban még nem értek véget számára: Hutchins anyja, Olga Solovey polgári peres eljárásban ment neki, és azzal vádolta, nem vállal felelősséget tetteiért, nem kért bocsánatot a történtekért, és igazságtalan profitra akar szert tenni lánya meggyilkolásából. Solovey szerint ugyanis a filmet lánya halála miatt soha senkinek nem lenne szabad látnia.

Ennek ellenére a múlt héten, a Lengyelországban zajló Cameraimage fesztiválon mégis bemutatták. Egy másik polgári peres eljárás rendezésekor ugyanis Hutchins férje, Matt Hutchins, illetve Baldwin és Joel Souza megegyezett abban, hogy befejezik a filmet, Matt Hutchins produceri kreditet kap, a film értékesítéséből származó összegek pedig az operatőrnő fiának pénzügyi alapjába kerülnek.

A Cameraimage fontos szerepet játszott Hutchins életében: itt vetítették első filmjét, a Rust rendezője pedig szerette volna, ha az utolsó is itt kerül a közönség elé. A tudósítások szerint a western a meggyilkolt operatőrnő egyik idézetével záródik: „Hogyan tehetnénk jobbá ezt?” Joel Souza interjút is adott, ebben elmondta: azért őt kérte fel operatőrnek, mert egyrészt az ukrán származású Hutchins elmerült a westernfilmekben, másrészt kifejezetten szerette volna, ha a felvételek női szemszögből készülnek. „Amikor Halyna csatlakozott, beszélgettünk arról, mik hatottak ránk, és hogy ő mit szeretne elérni. A múltban azt mondtam volna az operatőrnek, hogy partnerekként dolgozzunk együtt, majd átadtam volna egy hatalmas könyvet, benne aprólékosan kidolgozott storyboardokkal (rajzos, képes forgatókönyv – a szerk.). Nem akartam ismét így tenni. Halyna és én együtt dolgoztuk ki a vizuális megközelítést, ami nagyon szórakoztató volt. Megtaláltuk a közös nyelvet” – emlékezett vissza a rendező. Az így, együttesen megalkotott látványvilágban igyekeztek kerülni a közeliket, több teret adtak a színészeknek, és sokat játszottak a sziluettekkel is.

 
Alec Baldwin a Rust forgatásán
Forrás: The Hollywood Reporter
 

Hutchins halála után Bianca Cline fejezte be az operatőri munkát (a baleset a 21 naposra tervezett forgatás 12. napján történt). Cline ugyanazokat a kamerákat, eszközöket használta, mint Hutchins, sőt, még kollégája munkanaplóját is megkapta, benne a kidolgozott kameramozgásokkal. „Azt szeretném, hogy az emberek a film nézése közben ne tudják megmondani, melyik képet ki vette fel, ki állt a kamerák mögött. Nem úgy látom a szerepem, mint vezető operatőr. Inkább csak kiegészítettem az ő munkáját. A kamerákat ő irányította, ő határozta meg a stílust, azt, hogy hol álljanak az eszközök” – nyilatkozta. Cline végül a vezető operatőr (director of photography) helyett egyszerűen operatőrként (cinematographer) került fel a stáblistára; az előbbi titulus ugyanúgy Hutchinsé maradt. Mikor a vetítés után valaki feltette neki a kérdést, hogy pontosan ki milyen jelenetet vett fel, Cline valósággal felháborodott. „Ez szörnyű kérdés. Mindegy, mit csináltunk, ő azt már megcsinálta. Ez Halyna filmje, és remélem, a nézők is így nézik majd és nem azt próbálják megfejteni, ki állt a kamera mögött” – felelte.

A Rust bemutatója után maga Alec Baldwin is interjút adott – a baleset óta először. A Torinói Filmfesztiválon a Varietynek elmondta: még mindig nem látta a kész filmet.

„De remélem, hogy kijön majd, hogy vetíteni fogják. És remélem, hogy visszahozza a pénzt a befektetőinek. Nem szeretném, hogy azoknak, akik hittek a projektben, végül csalódniuk kelljen”

– fogalmazott. „Magától értetődő, hogy ez a legnehezebb dolog, amivel valaha szembesülnöm kellett az életemben. Magukon az áldozatokon kívül az fáj a legjobban, hogy mit okoztam a feleségemnek. Elképesztő módon traumatizálta az eset. Rengeteg fájdalmon mentünk keresztül. Mikor hozzámész valakihez, minden meseszerűen alakul, hét gyerekünk született… aztán hirtelen kihúzzák a lábad alól a talajt. Nagyon ijesztő és zavaró. De próbálunk szelet fogni a vitorláinkba és tovább haladni a dologtól. Mert a filmről többé nem lehet magában beszélni – mindig ott fog állni a tragédia árnyékában” – magyarázta. A színész egyben tagadta Hutchins anyjának vádait, miszerint csak profitot akar. Mint mondta, szeretné maga mögött hagyni a Rustot, 66 évesen pedig energiáit a gyerekeire fordítaná.

(Címlapképünkön: A gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolt Alec Baldwin a Santa Fe-i megyei bíróságon 2024. július 12-én, miután megszüntették ellene a büntetőeljárást a Rust című westernfilm forgatásán történtek miatt. A bíró ejtette a vádat, mert az ügyészség bizonyítékot tartott vissza. MTI/EPA/AFP pool/Ramsay de Give)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."