Alec Baldwin nem látta a filmet, aminek a forgatásán véletlenül halálos balesetet okozott

Mikrofilm

A Rust című westernt a múlt héten mutatták be egy lengyelországi filmfesztiválon. A színész reméli, hogy vetíteni fogják, és behozza az árát.

Három év telt el azóta, hogy a Rust című western forgatásán a hollywoodi szupersztár, Alec Baldwin egy kellékfegyverrel véletlenül lelőtte a film operatőrét, a 42 éves Halyna Hutchinst, miközben a 48 éves rendezőt, Joel Souzát is megsebesítette. A tragédia fejleményeiről többször beszámoltunk: először az operatőr családja döntött úgy, hogy beperli a színészt, majd Baldwin perelte be a film stábjának azon tagjait, akik biztosították és kezébe adták az éles lőszerrel töltött kellékfegyvert. A színész ellen gondatlanságból elkövetett emberölés vádjával indult eljárás, a vádakat végül idén nyáron ejtették. Az ennek hatására sírva fakadó Baldwinról készült képek bejárták az egész világsajtót. A megpróbáltatások azonban még nem értek véget számára: Hutchins anyja, Olga Solovey polgári peres eljárásban ment neki, és azzal vádolta, nem vállal felelősséget tetteiért, nem kért bocsánatot a történtekért, és igazságtalan profitra akar szert tenni lánya meggyilkolásából. Solovey szerint ugyanis a filmet lánya halála miatt soha senkinek nem lenne szabad látnia.

Ennek ellenére a múlt héten, a Lengyelországban zajló Cameraimage fesztiválon mégis bemutatták. Egy másik polgári peres eljárás rendezésekor ugyanis Hutchins férje, Matt Hutchins, illetve Baldwin és Joel Souza megegyezett abban, hogy befejezik a filmet, Matt Hutchins produceri kreditet kap, a film értékesítéséből származó összegek pedig az operatőrnő fiának pénzügyi alapjába kerülnek.

A Cameraimage fontos szerepet játszott Hutchins életében: itt vetítették első filmjét, a Rust rendezője pedig szerette volna, ha az utolsó is itt kerül a közönség elé. A tudósítások szerint a western a meggyilkolt operatőrnő egyik idézetével záródik: „Hogyan tehetnénk jobbá ezt?” Joel Souza interjút is adott, ebben elmondta: azért őt kérte fel operatőrnek, mert egyrészt az ukrán származású Hutchins elmerült a westernfilmekben, másrészt kifejezetten szerette volna, ha a felvételek női szemszögből készülnek. „Amikor Halyna csatlakozott, beszélgettünk arról, mik hatottak ránk, és hogy ő mit szeretne elérni. A múltban azt mondtam volna az operatőrnek, hogy partnerekként dolgozzunk együtt, majd átadtam volna egy hatalmas könyvet, benne aprólékosan kidolgozott storyboardokkal (rajzos, képes forgatókönyv – a szerk.). Nem akartam ismét így tenni. Halyna és én együtt dolgoztuk ki a vizuális megközelítést, ami nagyon szórakoztató volt. Megtaláltuk a közös nyelvet” – emlékezett vissza a rendező. Az így, együttesen megalkotott látványvilágban igyekeztek kerülni a közeliket, több teret adtak a színészeknek, és sokat játszottak a sziluettekkel is.

 
Alec Baldwin a Rust forgatásán
Forrás: The Hollywood Reporter
 

Hutchins halála után Bianca Cline fejezte be az operatőri munkát (a baleset a 21 naposra tervezett forgatás 12. napján történt). Cline ugyanazokat a kamerákat, eszközöket használta, mint Hutchins, sőt, még kollégája munkanaplóját is megkapta, benne a kidolgozott kameramozgásokkal. „Azt szeretném, hogy az emberek a film nézése közben ne tudják megmondani, melyik képet ki vette fel, ki állt a kamerák mögött. Nem úgy látom a szerepem, mint vezető operatőr. Inkább csak kiegészítettem az ő munkáját. A kamerákat ő irányította, ő határozta meg a stílust, azt, hogy hol álljanak az eszközök” – nyilatkozta. Cline végül a vezető operatőr (director of photography) helyett egyszerűen operatőrként (cinematographer) került fel a stáblistára; az előbbi titulus ugyanúgy Hutchinsé maradt. Mikor a vetítés után valaki feltette neki a kérdést, hogy pontosan ki milyen jelenetet vett fel, Cline valósággal felháborodott. „Ez szörnyű kérdés. Mindegy, mit csináltunk, ő azt már megcsinálta. Ez Halyna filmje, és remélem, a nézők is így nézik majd és nem azt próbálják megfejteni, ki állt a kamera mögött” – felelte.

A Rust bemutatója után maga Alec Baldwin is interjút adott – a baleset óta először. A Torinói Filmfesztiválon a Varietynek elmondta: még mindig nem látta a kész filmet.

„De remélem, hogy kijön majd, hogy vetíteni fogják. És remélem, hogy visszahozza a pénzt a befektetőinek. Nem szeretném, hogy azoknak, akik hittek a projektben, végül csalódniuk kelljen”

– fogalmazott. „Magától értetődő, hogy ez a legnehezebb dolog, amivel valaha szembesülnöm kellett az életemben. Magukon az áldozatokon kívül az fáj a legjobban, hogy mit okoztam a feleségemnek. Elképesztő módon traumatizálta az eset. Rengeteg fájdalmon mentünk keresztül. Mikor hozzámész valakihez, minden meseszerűen alakul, hét gyerekünk született… aztán hirtelen kihúzzák a lábad alól a talajt. Nagyon ijesztő és zavaró. De próbálunk szelet fogni a vitorláinkba és tovább haladni a dologtól. Mert a filmről többé nem lehet magában beszélni – mindig ott fog állni a tragédia árnyékában” – magyarázta. A színész egyben tagadta Hutchins anyjának vádait, miszerint csak profitot akar. Mint mondta, szeretné maga mögött hagyni a Rustot, 66 évesen pedig energiáit a gyerekeire fordítaná.

(Címlapképünkön: A gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolt Alec Baldwin a Santa Fe-i megyei bíróságon 2024. július 12-én, miután megszüntették ellene a büntetőeljárást a Rust című westernfilm forgatásán történtek miatt. A bíró ejtette a vádat, mert az ügyészség bizonyítékot tartott vissza. MTI/EPA/AFP pool/Ramsay de Give)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.