Alec Baldwin nem látta a filmet, aminek a forgatásán véletlenül halálos balesetet okozott

Mikrofilm

A Rust című westernt a múlt héten mutatták be egy lengyelországi filmfesztiválon. A színész reméli, hogy vetíteni fogják, és behozza az árát.

Három év telt el azóta, hogy a Rust című western forgatásán a hollywoodi szupersztár, Alec Baldwin egy kellékfegyverrel véletlenül lelőtte a film operatőrét, a 42 éves Halyna Hutchinst, miközben a 48 éves rendezőt, Joel Souzát is megsebesítette. A tragédia fejleményeiről többször beszámoltunk: először az operatőr családja döntött úgy, hogy beperli a színészt, majd Baldwin perelte be a film stábjának azon tagjait, akik biztosították és kezébe adták az éles lőszerrel töltött kellékfegyvert. A színész ellen gondatlanságból elkövetett emberölés vádjával indult eljárás, a vádakat végül idén nyáron ejtették. Az ennek hatására sírva fakadó Baldwinról készült képek bejárták az egész világsajtót. A megpróbáltatások azonban még nem értek véget számára: Hutchins anyja, Olga Solovey polgári peres eljárásban ment neki, és azzal vádolta, nem vállal felelősséget tetteiért, nem kért bocsánatot a történtekért, és igazságtalan profitra akar szert tenni lánya meggyilkolásából. Solovey szerint ugyanis a filmet lánya halála miatt soha senkinek nem lenne szabad látnia.

Ennek ellenére a múlt héten, a Lengyelországban zajló Cameraimage fesztiválon mégis bemutatták. Egy másik polgári peres eljárás rendezésekor ugyanis Hutchins férje, Matt Hutchins, illetve Baldwin és Joel Souza megegyezett abban, hogy befejezik a filmet, Matt Hutchins produceri kreditet kap, a film értékesítéséből származó összegek pedig az operatőrnő fiának pénzügyi alapjába kerülnek.

A Cameraimage fontos szerepet játszott Hutchins életében: itt vetítették első filmjét, a Rust rendezője pedig szerette volna, ha az utolsó is itt kerül a közönség elé. A tudósítások szerint a western a meggyilkolt operatőrnő egyik idézetével záródik: „Hogyan tehetnénk jobbá ezt?” Joel Souza interjút is adott, ebben elmondta: azért őt kérte fel operatőrnek, mert egyrészt az ukrán származású Hutchins elmerült a westernfilmekben, másrészt kifejezetten szerette volna, ha a felvételek női szemszögből készülnek. „Amikor Halyna csatlakozott, beszélgettünk arról, mik hatottak ránk, és hogy ő mit szeretne elérni. A múltban azt mondtam volna az operatőrnek, hogy partnerekként dolgozzunk együtt, majd átadtam volna egy hatalmas könyvet, benne aprólékosan kidolgozott storyboardokkal (rajzos, képes forgatókönyv – a szerk.). Nem akartam ismét így tenni. Halyna és én együtt dolgoztuk ki a vizuális megközelítést, ami nagyon szórakoztató volt. Megtaláltuk a közös nyelvet” – emlékezett vissza a rendező. Az így, együttesen megalkotott látványvilágban igyekeztek kerülni a közeliket, több teret adtak a színészeknek, és sokat játszottak a sziluettekkel is.

 
Alec Baldwin a Rust forgatásán
Forrás: The Hollywood Reporter
 

Hutchins halála után Bianca Cline fejezte be az operatőri munkát (a baleset a 21 naposra tervezett forgatás 12. napján történt). Cline ugyanazokat a kamerákat, eszközöket használta, mint Hutchins, sőt, még kollégája munkanaplóját is megkapta, benne a kidolgozott kameramozgásokkal. „Azt szeretném, hogy az emberek a film nézése közben ne tudják megmondani, melyik képet ki vette fel, ki állt a kamerák mögött. Nem úgy látom a szerepem, mint vezető operatőr. Inkább csak kiegészítettem az ő munkáját. A kamerákat ő irányította, ő határozta meg a stílust, azt, hogy hol álljanak az eszközök” – nyilatkozta. Cline végül a vezető operatőr (director of photography) helyett egyszerűen operatőrként (cinematographer) került fel a stáblistára; az előbbi titulus ugyanúgy Hutchinsé maradt. Mikor a vetítés után valaki feltette neki a kérdést, hogy pontosan ki milyen jelenetet vett fel, Cline valósággal felháborodott. „Ez szörnyű kérdés. Mindegy, mit csináltunk, ő azt már megcsinálta. Ez Halyna filmje, és remélem, a nézők is így nézik majd és nem azt próbálják megfejteni, ki állt a kamera mögött” – felelte.

A Rust bemutatója után maga Alec Baldwin is interjút adott – a baleset óta először. A Torinói Filmfesztiválon a Varietynek elmondta: még mindig nem látta a kész filmet.

„De remélem, hogy kijön majd, hogy vetíteni fogják. És remélem, hogy visszahozza a pénzt a befektetőinek. Nem szeretném, hogy azoknak, akik hittek a projektben, végül csalódniuk kelljen”

– fogalmazott. „Magától értetődő, hogy ez a legnehezebb dolog, amivel valaha szembesülnöm kellett az életemben. Magukon az áldozatokon kívül az fáj a legjobban, hogy mit okoztam a feleségemnek. Elképesztő módon traumatizálta az eset. Rengeteg fájdalmon mentünk keresztül. Mikor hozzámész valakihez, minden meseszerűen alakul, hét gyerekünk született… aztán hirtelen kihúzzák a lábad alól a talajt. Nagyon ijesztő és zavaró. De próbálunk szelet fogni a vitorláinkba és tovább haladni a dologtól. Mert a filmről többé nem lehet magában beszélni – mindig ott fog állni a tragédia árnyékában” – magyarázta. A színész egyben tagadta Hutchins anyjának vádait, miszerint csak profitot akar. Mint mondta, szeretné maga mögött hagyni a Rustot, 66 évesen pedig energiáit a gyerekeire fordítaná.

(Címlapképünkön: A gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolt Alec Baldwin a Santa Fe-i megyei bíróságon 2024. július 12-én, miután megszüntették ellene a büntetőeljárást a Rust című westernfilm forgatásán történtek miatt. A bíró ejtette a vádat, mert az ügyészség bizonyítékot tartott vissza. MTI/EPA/AFP pool/Ramsay de Give)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”