Alec Baldwin nem látta a filmet, aminek a forgatásán véletlenül halálos balesetet okozott

Mikrofilm

A Rust című westernt a múlt héten mutatták be egy lengyelországi filmfesztiválon. A színész reméli, hogy vetíteni fogják, és behozza az árát.

Három év telt el azóta, hogy a Rust című western forgatásán a hollywoodi szupersztár, Alec Baldwin egy kellékfegyverrel véletlenül lelőtte a film operatőrét, a 42 éves Halyna Hutchinst, miközben a 48 éves rendezőt, Joel Souzát is megsebesítette. A tragédia fejleményeiről többször beszámoltunk: először az operatőr családja döntött úgy, hogy beperli a színészt, majd Baldwin perelte be a film stábjának azon tagjait, akik biztosították és kezébe adták az éles lőszerrel töltött kellékfegyvert. A színész ellen gondatlanságból elkövetett emberölés vádjával indult eljárás, a vádakat végül idén nyáron ejtették. Az ennek hatására sírva fakadó Baldwinról készült képek bejárták az egész világsajtót. A megpróbáltatások azonban még nem értek véget számára: Hutchins anyja, Olga Solovey polgári peres eljárásban ment neki, és azzal vádolta, nem vállal felelősséget tetteiért, nem kért bocsánatot a történtekért, és igazságtalan profitra akar szert tenni lánya meggyilkolásából. Solovey szerint ugyanis a filmet lánya halála miatt soha senkinek nem lenne szabad látnia.

Ennek ellenére a múlt héten, a Lengyelországban zajló Cameraimage fesztiválon mégis bemutatták. Egy másik polgári peres eljárás rendezésekor ugyanis Hutchins férje, Matt Hutchins, illetve Baldwin és Joel Souza megegyezett abban, hogy befejezik a filmet, Matt Hutchins produceri kreditet kap, a film értékesítéséből származó összegek pedig az operatőrnő fiának pénzügyi alapjába kerülnek.

A Cameraimage fontos szerepet játszott Hutchins életében: itt vetítették első filmjét, a Rust rendezője pedig szerette volna, ha az utolsó is itt kerül a közönség elé. A tudósítások szerint a western a meggyilkolt operatőrnő egyik idézetével záródik: „Hogyan tehetnénk jobbá ezt?” Joel Souza interjút is adott, ebben elmondta: azért őt kérte fel operatőrnek, mert egyrészt az ukrán származású Hutchins elmerült a westernfilmekben, másrészt kifejezetten szerette volna, ha a felvételek női szemszögből készülnek. „Amikor Halyna csatlakozott, beszélgettünk arról, mik hatottak ránk, és hogy ő mit szeretne elérni. A múltban azt mondtam volna az operatőrnek, hogy partnerekként dolgozzunk együtt, majd átadtam volna egy hatalmas könyvet, benne aprólékosan kidolgozott storyboardokkal (rajzos, képes forgatókönyv – a szerk.). Nem akartam ismét így tenni. Halyna és én együtt dolgoztuk ki a vizuális megközelítést, ami nagyon szórakoztató volt. Megtaláltuk a közös nyelvet” – emlékezett vissza a rendező. Az így, együttesen megalkotott látványvilágban igyekeztek kerülni a közeliket, több teret adtak a színészeknek, és sokat játszottak a sziluettekkel is.

 
Alec Baldwin a Rust forgatásán
Forrás: The Hollywood Reporter
 

Hutchins halála után Bianca Cline fejezte be az operatőri munkát (a baleset a 21 naposra tervezett forgatás 12. napján történt). Cline ugyanazokat a kamerákat, eszközöket használta, mint Hutchins, sőt, még kollégája munkanaplóját is megkapta, benne a kidolgozott kameramozgásokkal. „Azt szeretném, hogy az emberek a film nézése közben ne tudják megmondani, melyik képet ki vette fel, ki állt a kamerák mögött. Nem úgy látom a szerepem, mint vezető operatőr. Inkább csak kiegészítettem az ő munkáját. A kamerákat ő irányította, ő határozta meg a stílust, azt, hogy hol álljanak az eszközök” – nyilatkozta. Cline végül a vezető operatőr (director of photography) helyett egyszerűen operatőrként (cinematographer) került fel a stáblistára; az előbbi titulus ugyanúgy Hutchinsé maradt. Mikor a vetítés után valaki feltette neki a kérdést, hogy pontosan ki milyen jelenetet vett fel, Cline valósággal felháborodott. „Ez szörnyű kérdés. Mindegy, mit csináltunk, ő azt már megcsinálta. Ez Halyna filmje, és remélem, a nézők is így nézik majd és nem azt próbálják megfejteni, ki állt a kamera mögött” – felelte.

A Rust bemutatója után maga Alec Baldwin is interjút adott – a baleset óta először. A Torinói Filmfesztiválon a Varietynek elmondta: még mindig nem látta a kész filmet.

„De remélem, hogy kijön majd, hogy vetíteni fogják. És remélem, hogy visszahozza a pénzt a befektetőinek. Nem szeretném, hogy azoknak, akik hittek a projektben, végül csalódniuk kelljen”

– fogalmazott. „Magától értetődő, hogy ez a legnehezebb dolog, amivel valaha szembesülnöm kellett az életemben. Magukon az áldozatokon kívül az fáj a legjobban, hogy mit okoztam a feleségemnek. Elképesztő módon traumatizálta az eset. Rengeteg fájdalmon mentünk keresztül. Mikor hozzámész valakihez, minden meseszerűen alakul, hét gyerekünk született… aztán hirtelen kihúzzák a lábad alól a talajt. Nagyon ijesztő és zavaró. De próbálunk szelet fogni a vitorláinkba és tovább haladni a dologtól. Mert a filmről többé nem lehet magában beszélni – mindig ott fog állni a tragédia árnyékában” – magyarázta. A színész egyben tagadta Hutchins anyjának vádait, miszerint csak profitot akar. Mint mondta, szeretné maga mögött hagyni a Rustot, 66 évesen pedig energiáit a gyerekeire fordítaná.

(Címlapképünkön: A gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolt Alec Baldwin a Santa Fe-i megyei bíróságon 2024. július 12-én, miután megszüntették ellene a büntetőeljárást a Rust című westernfilm forgatásán történtek miatt. A bíró ejtette a vádat, mert az ügyészség bizonyítékot tartott vissza. MTI/EPA/AFP pool/Ramsay de Give)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.