A Gladiátor 2 – Wicked duplapremier nem egy Barbenheimer, de szégyenkeznie sem kell

  • narancs.hu
  • 2024. november 27.

Mikrofilm

A Gladiátor 2 és a Wicked elmúlt hétvégén tartott premierjét sokan a tavalyi Barbie-Oppenheimer ősbemutatóhoz hasonlították. Annak számait ugyan nem érte el, de így is az év második legerősebb heti bevételi eredményét hozta.

Nagyot robbant a rózsaszín atombomba – írtuk a múlt év legnagyobb mozis szenzációja, a Barbie és az Oppenheimer bemutatója kapcsán. Mindkét film túlszárnyalta a feléjük támasztott nem csekély elvárásokat: előbbi 155 millióval, utóbbi 80 millióval nyitott, végül 1,4 milliárdos és 975 millió dolláros összbevétellel fejezték be mozis pályafutásukat. Mindkettőt több kategóriában is Oscarra jelölték, nem is csoda, ha a gála nézettsége régóta nem látott magasságokba emelkedett. Végül az Oppenheimer vitt mindent, de a Barbie popkulturális hatásai vélhetően még hosszú ideig velünk lesznek.

Az idei nyári moziszezon nem tartogatott hasonló nagy durranásokat, akadt viszont egy páros bemutató, amely ismét sokak figyelmét felkeltette: Amerikában a Paramounthoz tartozó Gladiátor 2-t és a Universal gyártotta Wickedet is november 22-én mutatták be. Előbbi Ridley Scott 2000-es, Oscar-díjas filmeposzának régóta várt folytatása (a filmet végül mégsem Nick Cave készítette el – az ő elborult filmtervét ebben a cikkünkben foglaltuk össze), melyben Russel Crowe helyett napjaink olyan sztárjai szerepelnek, mint Paul Mescal és Pedro Pascal, kiegészülve a veterán Denzel Washingtonnal. A Wicked a Broadway-n 2003-ban bemutatott Óz, a csodák csodája-parafrázis adaptációja, mely ugyancsak hosszú idő után érkezett meg a vászonra a szupersztár-énekes Ariana Grande és az Oscar-díjra jelölt Cynthia Erivo főszereplésével. Bővebben ebben a cikkünkben írtunk róla.

Két ilyen blockbustervárományos ritkán kerül a bemutatónaptár egy napjára, hiszen a stúdiók igyekeznek úgy pakolni a filmjeiket, hogy annak a lehető legkevesebb vetélytársa legyen, azaz a legnagyobb sikert arathassa. A Barbenheimer azonban tavaly bebizonyította, hogy nagyon is van létjogosultsága egy ilyen dupla bemutatónak – épp ezért próbálták a mostanit Glicked névvel a tavalyihoz hasonlóan promotálni.

Ugyan a filmek nem tudták megismételni a Barbenheimer sikerét, de mind a kettő 50 millió dollár feletti eredménnyel nyitott: a Wicked 114 millió dollárt, a Gladiátor 2 pedig 55 milliót kaszált. Az együttes 169 milliós eredmény a teljes, 207 millió dolláros hétvégi bevétel több mint 80 százalékát tette ki. Csak összehasonlításként: 2023 júliusában a Barbenheimer hétvégéjén összesen 310 millió dollár értékben váltottak jegyet a nézők, ebből a jegyek mintegy 78 százaléka Barbie-ra vagy az Oppenheimerre szólt. Hiába hozott tehát pénzügyileg kevesebbet a Glicked, az érdeklődés aránya hasonló volt a tavalyi szenzációhoz.

Ami a világ többi részét illeti, a Gladiátor 220 millió dollárnál jár (ehhez Kína csalódást keltően mindössze 3 millió dollárral járult hozzá), míg a Wicked 50 milliót szedett össze – jóllehet több európai országban (így Németországban és Magyarországon) még várni kell a premierjére. A jó eredményre mindkét filmnek szüksége is van, hiszen piszkosul drágák voltak: Ridley Scott filmje 250-300 millióba kerülhetett, de a kétrészes, egyben forgatott Wicked (melynek második etapja a jövő év végén várható) szintén 300 millió dollárba került.

A Wicked máris minden idők legjobban nyitó Broadway-adaptációjává vált, lepipálva a rosszemlékű, 2014-es Vadregényt (valamivel 31 millió dollár felett nyitott). Ez az idei év harmadik legerősebben kezdő filmje a Deadpool & Rozsomák, valamint az Agymanók 2 mögött – a film minden egyéb rekordja ide kattintva böngészhető.

A Gladiátor 2-nek is jutott rekordtörés: soha egyetlen R-besorolású (kb. 18 éven aluliak számára csak nagykorú felügyeletével ajánlott) film sem nyitott ilyen jól november hónapban Amerikában. Az Indiewire számításai szerint az inflációt is számításba véve ez a hatodik legjobb nyitány a rendező karrierjében.

Ezen a héten máris elképesztően erős vetélytársat kap majd a Glicked: érkezik a Vaiana 2, a 2016-os Disney-animáció folytatása, melynek élőszereplős adaptációja Dwayne Johnson főszereplésével 2026-ban várható a mozikba. A Vaiana 2-től természetesen mindenki azt várja, hogy a bevételi lista első helyén nyisson majd, az elemzők szerint azonban arra is eséllyel pályázik, hogy az Agymanók 2 eredményét is megközelítse – az világszinten 295 millió dollárral rajtolt, később pedig minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjévé vált. Az Egyesült Államokban ráadásul most következik a hálaadás ünnepe, amely csak tovább turbózhatja a bevételeket: a hálaadás napi amerikai bevételi rekordot jelenleg a Jégvarázs 2 második hétvégés 125 milliós eredménye tartja, ezt a Vaiana 2 szinte biztosan megdönti majd.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."