Amikor feltör a tehetetlen, megalázott férfiak dühe

  • narancs. hu
  • 2020. május 10.

Mikrofilm

A Mikrofilm házimozis ajánlata a CirkoFilm online tékájából: A legfehérebb nap.

A misztikus-ősi izlandi táj nemcsak az anyatermészethez való újrakapcsolódás lehetőségét jelenítheti meg a filmvásznon — mint annak az ökoterrorista nőnek a történetében, aki örökbe akart fogadni egy ukrán árvát —, hanem áltlában az emberi időlépték jelentéktelenségét is: a sziklákat végtelenül nagy és semleges erők alakítják, az ember meg törmelékként gördül — egyre lejjebb.

Izlandi kisvárosban járunk, ahol a semmi szélének a pereme beleveszik a fehér ködbe, itt járnak át a halott szellemek, és itt hal meg a szalagkorlátot átszakítva autójával a nyugalmazott rendőrfőnök, egyben közömbös apa és szerető nagypapa felesége.

Az özvegy Ingimundur nehezen viseli a gyászt. Igyekszik újrakezdeni az életét, házat épít, pszichológushoz jár, csakhogy közben rájön, hogy titokban megcsalhatta a felesége egy fiatalabb férfival.

Egy-két meredekebb fordulatig ez a lassan-szótlanul, de impozáns formatudatosággal építkező film nagyjából képes elhitetni a nézővel, hogy egy skandináv jellegű krimi-thriller világában járunk — de így annál megrázóbb lesz, ahogy felfedi magát a halál traumája által felsebzett és a szeretett nő által megalázott férfilélek dühe. És ezzel a film is kiteríti lapjait.

Merthogy Ingimundur a végére jár a dolgoknak, de nem szolgáltat igazságot — épphogy rajta keresztül nyilvánul meg egyfajta végső igazságtalanság: az idő nem gyógyít meg sebeket, nem rendez el semmit, és aki egyszer erre tényleg rájön, majd a következtetést vérző karjában kislánnyal ordítja bele a hegy gyomrán átvezető alagút sötétjébe, nos, azt többé senki és semmi nem állítja meg.

Úgyhogy végre megállhat egy nagy levegőt venni.

A film rendezője, Hylnur Palmason harmincas évei közepén jár és zavarba ejtően sokat tud ember és természet, lélek és táj, filmkép és idő kapcsolatáról — nem véletlen, hogy képzőművészettel is aktívan foglalkozik, ahogy az sem, hogy A legfehérebb nap 35 mm-es analóg nyersanyagra forgott. Érdemes lesz odafigyelni rá a jövőben.

A Mikrofilm házimozis ajánlata, A legfehérebb nap pár kattintás után megtekinthető a CirkoTékában, körülbelül egy mozijegy áráért.

A legfehérebb nap from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.