Az élet nem egy romantikus komédia

Mikrofilm

A világ legrosszabb embere egy olyan nőről szól, aki még véletlenül sem akar egy romkom főhősévé válni.

A romantikus komédiák (romkomok) egykor a legsikeresebb filmek közé tartoztak, és egy rakás világsztár karrierjét indították el Marilyn Monroe-tól kezdve Woody Allenen át Julia Robertsig. Ma azonban, amikor a legtöbben a párválasztás bonyodalmainál szorongatóbb kérdésekkel kénytelenek nap mint nap szembenézni, a társadalmi mozgalmak pedig alaposan átrajzolták azokat a szokásokat és vicceket, amelyek a női-férfi kapcsolatok ábrázolásánál eddig belefértek, a műfaj egyszerűen eltűnt a mainstreamből. A mozik helyett inkább a Netflixen bukkan elő bugyuta remake-ek vagy habkönnyű semmiségek formájában. Akad persze pozitív fejlemény is: a fősodorból kiesve végre teret kaptak a hagyományostól eltérő romantikus kapcsolatok: egyre több film szól valamilyen  kisebbséghez tartozók, vagy éppen LMBTQ+ emberek románcáról.

A romantikus komédiák azonban az elmúlt évtizedekben olyannyira beleivódtak a világképünkbe, hogy utóbbi évek népszerűségcsökkenése ide vagy oda, a legtöbben a mai napig úgy képzelik el az idilli szerelmet, ahogy az a Meg Ryan-, vagy Matthew McConaughey-filmekből ömlött ránk: valamiféle vicces-édes találkozás (a filmek ezt a részét nevezik ’meet cute’-nak), majd az összecsiszolódás bonyodalmai, végül pedig szex, szerelem, házasság és gyerek – vagy legalábbis valamelyik ezek közül. A romkomok ugyanis mindig hűen tükrözték, hogy az adott társadalom miképp gondolkodik a társas kapcsolatoktól, vagy épp mit vár el az abban élőktől és mit enged azoknak, akik ezen kívül helyezkednek el. A II. világháborúig az erotika csak utalás szintjén jelenhetett meg a filmekben, majd az 50-es évektől kezdődő, Marilyn Monroe és Doris Day nevével fémjelzett szexkomédiákban már egyre nyíltabb támadás alá vették a filmes cenzúrát, az udvarlás szerepét pedig a csábítás vette át. Aztán jött Woody Allen, aki bemutatta: az ismerkedés idegeskedéssel és önmarcangolással teli procedúra – a társadalmi elvárások kiszolgálása helyett azonban egyre inkább az egyéniség került középpontba.

Nem csoda, hogy egyre több művészfilmesként ismert alkotó készítette el saját romkomját.

Az AIDS-járvány terjedését és a válások számának csökkenését követően ismét fellángolt a konzervativizmus, a kapcsolatoktól való elhidegülést pedig felváltotta a „boldogan élnek, míg meg nem halnak”-bölcsesség, vagy legalábbis az ebbe való menekülés, ahogy a Harry és Sallyben, a Holdkórosokban, vagy épp a Micsoda nő!-ben láthattuk. A 80-as évek végétől aztán egyre több film vonta kérdőre a korábbi évtizedek idilli románcait groteszk karikatúrává (Keresd a nőt!) vagy a valós életből származó konfliktusokkal (A híradó sztárjai, Álljon meg a nászmenet) árnyalva a képet. Majd érkezett Judd Apatow, aki polgárpukkasztó vicceivel és gyerekember főhőseivel a férfiak felé pozícionálta a műfajt. A lényeg azonban nála is ugyanaz maradt: a nő a társadalmi elvárások megtestesítője, a boldogság pedig kéz a kézben jár a házassággal és a monogám szerelmi kapcsolatokkal; elvégre a 40 éves szűz főhőse is csak így ér révbe a film végén.

Joachim Trier az Oslo-trilógiájának (az első két felvonás a 2006-os Szerzők és a 2011-es Oslo, augusztus) befejező részében a romantikus komédiák fenti, több évtizedes hagyományait kérdőjelezi meg. A világ legrosszabb embere főhőse a harmincadik évét betöltő Julie, aki egyszerre egyedi, mégis az egész generációját képviselő karakter. Orvosnak készül, majd inkább pszichológus lenne, míg végül úgy dönt, fotózni kezd, aztán egy könyvesboltban vállal munkát – legalábbis egyelőre. Hasonló pályán mozog a magánéletében is: először egy orvosba lesz szerelmes, majd amikor az élet elsodorja mellőle, egy képregényalkotóba szeret bele. Aztán véletlenül találkozik egy baristával, aki iránt szintén gyengéd érzelmeket táplál.

A filmet nem véletlenül hasonlították a Frances Ha-hoz, vagy épp az Amerikai álomlányhoz: jellemzően a hasonló, amerikai függetlenfilmekből árad ez a típusú felfogás, amely a majd lesz valami-szemléletet és azt hirdeti, hogy az élet épp elég bonyolult, ezért az a legjobb, ha nem vesszük komolyan magunkat. Csakhogy a romkomok nem így működnek: a főhősök a dramaturgiának megfelelő, meghatározott célokkal élik életüket, melyek közül a szerelem-házasság-család szentháromság is előkelő helyen szerepel. Ha mégis eltévelyednek, a mozi célja általában az, hogy visszataláljanak a helyes útra – lehetőleg egy kedves és támogató partner segítségével. Az emberek többsége is hasonló felfogásban éli életét: bizonyos életkor után magától értetődő természetességgel vetődik fel a házasság és a gyerek kérdése, 30 éves kor körül pedig már minden vétlen románc komoly súllyal esik a latba. Mindezt az elmúlt évek egyik legjobb komédiája, a Master of None: Majdnem elég jó is megfogalmazta: a harmincas éveiben már nem engedheti meg magának az ember, hogy csak úgy kalandozzon, vagy jól érezze magát valakivel – míg huszonévesként egy pár hónapokat, éveket eltölthet egymás mellett „csak úgy”, később ez már nem fér bele. A társadalom ugyanis elvárja tőlünk, hogy mi is beálljunk a sorba.

Joachim Trier filmjének lényege azonban pont az, hogy bemutassa: vannak emberek, akik nem ilyenek.

Ők azok, akik számára nem cél a házasság egy szép házikóval, benne a jólnevelt kutyussal; és az sem érdekli őket, ha minden barátjuk és ismerősük belevágott már a gyerekprojektbe. A főhős Julia esetében nem arról van szó, hogy karrierista lenne – hiszen nincs karrierje –, vagy hogy a környezetszennyezés és túlnépesedés miatti meggyőződése okán ellenzi a dolgot – ez ugyanis egy másik karakter reszortja; a rendező ezzel is ügyesen szemlélteti, hogy ma már ez is egy valid álláspont. Julia egyszerűen más: a játékidő nagy részében könyvesboltban dolgozik és egyszerre két férfit szeret, de ez is csak véletlen kérdése; ugyanúgy lehetne bármi más munkahelye, és beleszerethetne bárki másba. A pillanatnyi érzések és szeszélyek irányítják őt. Alakja akár ellenszenves is lehetne, Renate Reinsve azonban minden tétovaságával és dacával olyan érzékenyen jeleníti meg a figurát, hogy lehetetlen nem együttérezni vele – de legtöbben valószínűleg menthetetlenül belé is szeretnek.

A világ legrosszabb embere talán hosszabb, mint kellene, a több mint két órás játékidő alatt ugyanis többször is leül a film, erős, egyedi hangulatát azonban mindvégig megtartja. A komédia és dráma vékony határmezsgyéjén egyensúlyoz, mégis távol áll tőle a már emlegetett indie filmek könnyed dramedysége. Persze vannak valóban vicces jelenetek és valódi tragédiáknak is szemtanúi vagyunk, de a film végig kételyek között hagy minket azt illetően, mindaz, ami látunk rendben van-e; hogy Julie különcségével valójában boldog-e. Ő nem egy tipikus romkom-főhősnő, inkább az a figura, aki csak kívülről szemléli a filmet – és mindezzel szemmel láthatóan meg is békélt, hiszen a film végére elfogadja saját magát. A mozi egyik olvasata, hogy épp ez a lényeg, és mindnyájunknak ezt kellene tennünk, ahelyett, hogy a társadalom és mások elvárásainak akarunk megfelelni. Ott lebeg azonban a levegőben a kérdés: mindezzel együtt is nem boldogabbak-e azok, akik olyanok, mint a legtöbben?

A világ legrosszabb embere január 20-án érkezik a hazai mozikba. Forgalmazza a Mozinet.

Kritikánk a filmről itt olvasható:

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.