film

Az: Második fejezet

  • - kg -
  • 2019. október 12.

Mikrofilm

De vajon mi történhetett az első fejezetben látott gyerkőcökkel, és hány piros lufinak kell még kipukkadnia, hogy Derry lakói végre békésen hajthassák álomra a Stephen King fantáziájában megfogant fejüket? Ezekkel a kérdésekkel nemcsak mi, halandók birkóztunk nap nap után, de a Warner felső vezetői is – ők úgy számoltak, hogy ha Pennywise, a McDonald’s-bohóc elfajzott féltestvérére hasonlító, gyerekeket vacsoráló rémalak 700 millió dolláros bevételt tudott csinálni, s tette mindezt egy 35 milliós filmben, akkor a művészi szabadságnak innentől semmi sem állhat az útjába. Jöjjenek mihamarabb a traumatizált gyerekekből lett traumatizált felnőttek, és ha Andy Muschietti rendező 165 percben szeretne bemutatni egy-két lélektani közhelyet néhány ismert színész (Jessica Chastain, Bill Hader stb.) előadásában egy bohócos horrorban, ám legyen! Lehet, kevesellték is a hosszat, hiszen egy másik klasszikus, A Keresztapa 2 200 percig húzta. Kell is a tetemes játékidő, mert csak az 50 perc, amíg az egyik főszereplő végighívogatja a hat másikat, hogy baj van, de szerencsére még így is marad majd két óra az epikus építkezésre. Ez idő alatt a szerencsesütikből szörnyecskék másznak elő, életre kel a népmesék óriás favágójának szobra, és kikacsint merő jófejségből Peter Bogdanovich meg maga a Király is – ő ócskásként dörmög valamit. De nemcsak King, Karinthy előtt is fejet hajtanak a repetitív történetmesélésre felesküdött filmesek: a híres Ady-paródia náluk így hangzik: „Hát maga megbolondult, hogy mindent hatszor mond, hatszor mond… hatszor mond?”

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.