Film

Elég

Frédéric Tellier: A tűzön át

  • 2019. október 12.

Mikrofilm

Nincs semmi hókuszpókusz, filmrendezői tolakodás, hogy engem tessenek nézni, milyen ügyesen bontom fel az idősíkokat és reflektálok arra, hogy hogyan reflektáltam a korábbi reflexiómra. Ez a film csak úgy oda van… vágva.

Egyenes vonalú, kronologikus a történetvezetés, áttekinthető az ív, összefüggéseket megértetők és a film alaptónusát meghatározók a részletek, pontosan felrajzoltak a figurák, világosak a motivációk. Perfekt a kivitelezés: a feszültségkeltés, a suspense ver minden thrillert, a dráma letaglózó, az érzelmi töltés maximális. A filmnyelv és vele minden közlés közérthető. Mint a reggeli sorakozó a tűzoltólaktanyában szolgálatba lépés előtt, zászlófelvonással, tisztelgéssel, menetritmusban elénekelt himnusszal. Mint a fiatal őrmester (a többek közt a Frantzból ismert Pierre Niney élete nagy szerepében) céljai: normális élet, család, gyerekek megóvása. A hivatás gyakorlása: jól végzett munka és értelmesen megélt élet. A hivatás pedig: akadályok elhárítása, baleseti elsősegély, nemritkán életmentés – vagy életet maguktól eldobók maradványainak összegyűjtése a feszültség alatt lévő metrósínek közül. Ezt végzi a tökéletes fizikai és mentális állapotát minden körülmények közt megtartani igyekvő főhős. És, persze, nagy szekértelemmel, helyzetfelismerő és döntésképességgel: tüzet olt. Eladdig, míg, bajtársa mentése közben maga is áldozattá válik, az ő életét is meg kell menteni. S ha a merő létezés már biztosított, mindazt újra megteremteni – a mozgás- és beszédképességtől az indulatok és a depresszió kezelésén át egészen az élet értelmébe vetett hitig –, ami a tűzben, a végtagok és az arc bőrével együtt leégett az emberi roncscsá nyomorodott hősről. Az évekig tartó, embertelen fájdalmakkal járó kezelések, operá­ciók és rehabilitáció után az edzett és jóképű fiatalemberből lett roskatag és visszataszító fogyatékost undorodva bámulják azok, akiknek jóléte érdekében az vállalta a saját életét tönkretevő kockázatot.

Amikor mindaz megsemmisül, amit az életről, benne magunkról, céljainkról, kapcsolódásainkról, lehetőségeinkről valaha is képzeltünk, amit magunkról tudni véltünk, amivel valaha is összetévesztettük magunkat, akkor láthatóvá válik, hogy nem azok a győzedelmes, sorsunkat magabiztosan irányítani kész harcosok vagyunk, akiknek látni szeretnénk magunkat (még ha korunk kultúrája, közbeszéde, az érvényesnek elfogadott paradigma egyébről sem szól), hanem végtelenül sérülékeny, esendő lények. Valóságos szabadságunk nem egyéb, mint hogy eldöntsük: képesek akarunk-e lenni a szembesülésre ezzel a sérülékenységgel, kiszolgáltatottsággal.

Aligha van elcsépeltebb fogalom az ilyeneknél, mint: pozitív gondolkodás, belső erő, életfilozófia, sőt szeretet. Ezek ebben a filmben a szenvedés és a magány elviselésére kitalált, fogyó meggyőződéssel ismételgetett, önszuggesztív mantrákként lepleződnek le, amik helyett valójában nincs más, csak a létezés súlyával szembesülő puszta rémület. Innen, ebből kell újraszületni. Kinyújtani a kezet más, segíteni, ölelni kész kezek felé. Valóságos tartalommal megtölteni a kiüresedett fogalmakat. A film nem könnyíti meg a befogadó dolgát: végig kell néznie, élnie az emberi mivolthoz való visszatalálás minden horrorisztikus sérülésnél és kegyetlen gyógyító beavatkozásnál gyötrelmesebb folyamatát.

Ebben az évben Magyarországon eddig nem került forgalmazásba ennél jobb film.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.