Film

Elég

Frédéric Tellier: A tűzön át

  • 2019. október 12.

Mikrofilm

Nincs semmi hókuszpókusz, filmrendezői tolakodás, hogy engem tessenek nézni, milyen ügyesen bontom fel az idősíkokat és reflektálok arra, hogy hogyan reflektáltam a korábbi reflexiómra. Ez a film csak úgy oda van… vágva.

Egyenes vonalú, kronologikus a történetvezetés, áttekinthető az ív, összefüggéseket megértetők és a film alaptónusát meghatározók a részletek, pontosan felrajzoltak a figurák, világosak a motivációk. Perfekt a kivitelezés: a feszültségkeltés, a suspense ver minden thrillert, a dráma letaglózó, az érzelmi töltés maximális. A filmnyelv és vele minden közlés közérthető. Mint a reggeli sorakozó a tűzoltólaktanyában szolgálatba lépés előtt, zászlófelvonással, tisztelgéssel, menetritmusban elénekelt himnusszal. Mint a fiatal őrmester (a többek közt a Frantzból ismert Pierre Niney élete nagy szerepében) céljai: normális élet, család, gyerekek megóvása. A hivatás gyakorlása: jól végzett munka és értelmesen megélt élet. A hivatás pedig: akadályok elhárítása, baleseti elsősegély, nemritkán életmentés – vagy életet maguktól eldobók maradványainak összegyűjtése a feszültség alatt lévő metrósínek közül. Ezt végzi a tökéletes fizikai és mentális állapotát minden körülmények közt megtartani igyekvő főhős. És, persze, nagy szekértelemmel, helyzetfelismerő és döntésképességgel: tüzet olt. Eladdig, míg, bajtársa mentése közben maga is áldozattá válik, az ő életét is meg kell menteni. S ha a merő létezés már biztosított, mindazt újra megteremteni – a mozgás- és beszédképességtől az indulatok és a depresszió kezelésén át egészen az élet értelmébe vetett hitig –, ami a tűzben, a végtagok és az arc bőrével együtt leégett az emberi roncscsá nyomorodott hősről. Az évekig tartó, embertelen fájdalmakkal járó kezelések, operá­ciók és rehabilitáció után az edzett és jóképű fiatalemberből lett roskatag és visszataszító fogyatékost undorodva bámulják azok, akiknek jóléte érdekében az vállalta a saját életét tönkretevő kockázatot.

Amikor mindaz megsemmisül, amit az életről, benne magunkról, céljainkról, kapcsolódásainkról, lehetőségeinkről valaha is képzeltünk, amit magunkról tudni véltünk, amivel valaha is összetévesztettük magunkat, akkor láthatóvá válik, hogy nem azok a győzedelmes, sorsunkat magabiztosan irányítani kész harcosok vagyunk, akiknek látni szeretnénk magunkat (még ha korunk kultúrája, közbeszéde, az érvényesnek elfogadott paradigma egyébről sem szól), hanem végtelenül sérülékeny, esendő lények. Valóságos szabadságunk nem egyéb, mint hogy eldöntsük: képesek akarunk-e lenni a szembesülésre ezzel a sérülékenységgel, kiszolgáltatottsággal.

Aligha van elcsépeltebb fogalom az ilyeneknél, mint: pozitív gondolkodás, belső erő, életfilozófia, sőt szeretet. Ezek ebben a filmben a szenvedés és a magány elviselésére kitalált, fogyó meggyőződéssel ismételgetett, önszuggesztív mantrákként lepleződnek le, amik helyett valójában nincs más, csak a létezés súlyával szembesülő puszta rémület. Innen, ebből kell újraszületni. Kinyújtani a kezet más, segíteni, ölelni kész kezek felé. Valóságos tartalommal megtölteni a kiüresedett fogalmakat. A film nem könnyíti meg a befogadó dolgát: végig kell néznie, élnie az emberi mivolthoz való visszatalálás minden horrorisztikus sérülésnél és kegyetlen gyógyító beavatkozásnál gyötrelmesebb folyamatát.

Ebben az évben Magyarországon eddig nem került forgalmazásba ennél jobb film.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.