Tévésorozat

Betty

Mikrofilm

Minden úgy kezdődött, hogy a dokumentumfilmes Crystal Moselle találkozott a New York-i metrón egy falka deszkás lánnyal. Moselle beléjük szeretett, és 2018-ban készített róluk egy kellemes, a felnőtté válás diszkrét pátoszával operáló filmet Skate Kitchen címmel, ahol a lányok nagyjából önmagukat alakították. A Betty sok mindent átemel a filmből – az amatőr, ösztönös színészi játékot, a dokumentumfilmes betéteket, a laza forgatókönyvet –, de kicsit mélyebbre hatol a deszkás szubkultúrát átszövő nemi szerepek felboncolásában és a női közösségépítés kihívásaiban.

Kirt és barátai a fiúk uralta New York-i deszkás világban próbálják jól érezni magukat. Az életmódjuk reflektálatlanul feminista és queer – mindenféle jelszó és elmélet nélkül szeretnek, tanítják egymást és építgetik szűk közösségüket. Moselle felveszi gondtalan és meg-megtorpanó életritmusukat, a kamera velük suhan a buszok és autók között, időnként pedig megáll, hogy szemügyre vegye a lányok triviális, mégis hatalmasnak tűnő konfliktusait. Flörtölnek, a barátaik elárulják őket vagy épp kiállnak mellettük, néha pedig csak ellopott hátizsákjukat hajkurásszák az utcákon. Az amatőr deszkás-színészeket nem nagyon köti a forgatókönyv: szabadon alakítják szerepüket, a cselekmény pedig szinte észrevétlenül csordogál és szélesedik ki komédiából drámává. Moselle nem próbál felnőtt szavakat és gondolatokat rájuk erőltetni, nem mutatja őket fatálisan önpusztító kis szörnyetegeknek, mint sok filmes kortársukat, hisz ők csak jól akarják érezni magukat, ami már önmagában is nehéz feladat.

Elérhető az HBO GO-n

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.