Tévésorozat

Betty

Mikrofilm

Minden úgy kezdődött, hogy a dokumentumfilmes Crystal Moselle találkozott a New York-i metrón egy falka deszkás lánnyal. Moselle beléjük szeretett, és 2018-ban készített róluk egy kellemes, a felnőtté válás diszkrét pátoszával operáló filmet Skate Kitchen címmel, ahol a lányok nagyjából önmagukat alakították. A Betty sok mindent átemel a filmből – az amatőr, ösztönös színészi játékot, a dokumentumfilmes betéteket, a laza forgatókönyvet –, de kicsit mélyebbre hatol a deszkás szubkultúrát átszövő nemi szerepek felboncolásában és a női közösségépítés kihívásaiban.

Kirt és barátai a fiúk uralta New York-i deszkás világban próbálják jól érezni magukat. Az életmódjuk reflektálatlanul feminista és queer – mindenféle jelszó és elmélet nélkül szeretnek, tanítják egymást és építgetik szűk közösségüket. Moselle felveszi gondtalan és meg-megtorpanó életritmusukat, a kamera velük suhan a buszok és autók között, időnként pedig megáll, hogy szemügyre vegye a lányok triviális, mégis hatalmasnak tűnő konfliktusait. Flörtölnek, a barátaik elárulják őket vagy épp kiállnak mellettük, néha pedig csak ellopott hátizsákjukat hajkurásszák az utcákon. Az amatőr deszkás-színészeket nem nagyon köti a forgatókönyv: szabadon alakítják szerepüket, a cselekmény pedig szinte észrevétlenül csordogál és szélesedik ki komédiából drámává. Moselle nem próbál felnőtt szavakat és gondolatokat rájuk erőltetni, nem mutatja őket fatálisan önpusztító kis szörnyetegeknek, mint sok filmes kortársukat, hisz ők csak jól akarják érezni magukat, ami már önmagában is nehéz feladat.

Elérhető az HBO GO-n

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.