Film

Boszorkánygyülekezet

Mikrofilm

1609-ben egy baszkföldi kis faluból minden férfi kihajózik.

Csak a nők maradnak otthon, idegesen várva a távollévőket. Hogy szorongásukat és vágyakozásukat oldják, egy csapat fiatal lány éjszakai mulatságra megy a közeli erdőbe. Egyszerűen szólva begombáznak és jól érzik magukat, de hajnalban spanyol katonák letartóztatják őket. Esetük nem példa nélküli, a spanyol inkvizíció akkortájt tömegesen fogdosta össze a helyi lányokat boszorkányság vádjával, majd máglyán megégette őket. Anát és barátnőit is azzal gyanúsítják, hogy boszorkányszombaton vettek részt. Spanyol bírájuk különösen perverz érdeklődést mutat a rituálé részletei iránt, ezért kiszínezik és megrendezik neki a szertartást, hogy időt nyerjenek.

A rendező, Pablo Agüero nem csábul sem a természetfelettiek, sem a kínpornó felé. Az ő boszorkánypere prózaian földhözragadt: a vallási fanatizmus, az idegengyűlölet és a nők iránti megvetés hajtja. Szereplőit szűk, sötét terekbe szorítja és olyan helyzeteket teremt, mely próbára teszi a hősök egymás iránti bizalmát. Ana és társai (remek és magabiztos színészek keltik életre őket) arra kényszerülnek, hogy ideológiai értelemben boszorkányokká váljanak, hogy a bíró megszállott érdeklődését kielégítsék. Az okos, de elvakult férfit egyszerre hajtja a baszk nép iránti megvetés és a szexuális izgalom, utóbbi ugyanakkor szégyennel tölti el. A rendező szerencsésen rövidre és feszesre fogja a játékidőt, hiszen a film a kétértelmű végkifejlet felé már kissé szétcsúszik, ám így is a boszorkányüldözés logikájának mélyére hatol.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."