Film

Boszorkánygyülekezet

Mikrofilm

1609-ben egy baszkföldi kis faluból minden férfi kihajózik.

Csak a nők maradnak otthon, idegesen várva a távollévőket. Hogy szorongásukat és vágyakozásukat oldják, egy csapat fiatal lány éjszakai mulatságra megy a közeli erdőbe. Egyszerűen szólva begombáznak és jól érzik magukat, de hajnalban spanyol katonák letartóztatják őket. Esetük nem példa nélküli, a spanyol inkvizíció akkortájt tömegesen fogdosta össze a helyi lányokat boszorkányság vádjával, majd máglyán megégette őket. Anát és barátnőit is azzal gyanúsítják, hogy boszorkányszombaton vettek részt. Spanyol bírájuk különösen perverz érdeklődést mutat a rituálé részletei iránt, ezért kiszínezik és megrendezik neki a szertartást, hogy időt nyerjenek.

A rendező, Pablo Agüero nem csábul sem a természetfelettiek, sem a kínpornó felé. Az ő boszorkánypere prózaian földhözragadt: a vallási fanatizmus, az idegengyűlölet és a nők iránti megvetés hajtja. Szereplőit szűk, sötét terekbe szorítja és olyan helyzeteket teremt, mely próbára teszi a hősök egymás iránti bizalmát. Ana és társai (remek és magabiztos színészek keltik életre őket) arra kényszerülnek, hogy ideológiai értelemben boszorkányokká váljanak, hogy a bíró megszállott érdeklődését kielégítsék. Az okos, de elvakult férfit egyszerre hajtja a baszk nép iránti megvetés és a szexuális izgalom, utóbbi ugyanakkor szégyennel tölti el. A rendező szerencsésen rövidre és feszesre fogja a játékidőt, hiszen a film a kétértelmű végkifejlet felé már kissé szétcsúszik, ám így is a boszorkányüldözés logikájának mélyére hatol.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.