Brad Pitt és Robert Downey Jr. is túl laza ahhoz, hogy nyomuljon az Oscarért

  • Szabó Ádám
  • 2019. október 11.

Mikrofilm

„Oh, ember. Inkább tartózkodom”

Berobbant az Oscarért folyó verseny! Velencében, ami az utóbbi években az Oscar egyik legfontosabb előrejelzője volt, a Joker győzött.

Todd Phillips rendhagyó szuperhősfilmje nem csak díjának köszönhetően indul neki eséllyel a kampánynak: bemutatójakor egy rakás bevételi rekordot megdöntött, ez például minden idők legjobban nyitó októberi filmje – márpedig a folyamatosan csökkenő nézettséggel küzdő akadémiának nagyon is szüksége van hasonló box office-sikerekre a jelöltek között.

A forgalmazó Warner Bros. remekül marketingelte a filmet: sikerült úgy eladniuk, mint

az első olyan képregényfilm, melyet a művészmozik is nyugodtan műsorra tűzhetnek,

egy szuperhős-mozi, ami egyszerre szórakoztató, felháborító, és mindenekelőtt megosztó – tehát a zeitgeist része. Biztosak lehetünk benne, hogy a nézők kegyeiért folytatott kampány után beindul az Oscar-szavazók nyomasztása is: hirdetések, interjúk, díszvetítések és minden, ami a cirkuszhoz hozzátartozik.

És mindez csak a színfalak előtti kampány, mint Nemes-Jeles László több interjúban is elmondta a Saul fia diadalmenete kapcsán, egy hasonlóan intenzív akció folyik a háttérben is: vacsorák, partik, privát vetítések és találkozók. Az Oscarhoz ugyanis kevés egy remek film vagy egy párját ritkító alakítás: szavazók ezreinek torkán kell lenyomni, hogy nem győzhet más, csak az a bizonyos jelölt.

Rami Malek Oscar-győzelme a hozzáértők szerint például inkább ennek, mint alakításának köszönhető: a színész fáradhatatlanul járta a sajtóköröket, mindenkivel kedves és vicces volt, egyszóval remekül eladta magát. Épp ezért a filmet eredetileg rendező Bryan Singer botránya egyáltalán nem érintette őt, és a szavazókat az sem zavarta, hogy maga a film sem túl acélos.

Vannak persze kivételek.

A 2016-os Oscar-szezonban a legjobb férfi mellékszereplő díjáért Sylvester Stallone (Creed – Apollo fia) és Mark Rylance (Kémek hídja) indult a legnagyobb eséllyel. Mindkettejük filmje esetén egyedül ők kaptak jelölést, így a stúdiók nem csaptak akkora felhajtást körülöttük, mint a többi, sokszorosan jelölt mozi nomináltjainál – nekik kellett hát bedobni magukat.

Vagyis kellett volna. Stallone, ahogy a nagy könyvben meg van írva, végigtrappolta a médiát, megállás nélkül szerepelt és interjúzott, Rylance ezzel szemben nem volt hajlandó kampányolni saját Oscarjáért – ő egyébként is inkább színpadi színészként ismert, a Broadway világa közelebb áll hozzá, mint a hollywoodi szemfényvesztés. Az eredményt mind tudjuk: hiába nyerte Stallone a Golden Globe-ot, az Oscar végül Rylance-é lett. Stallone a hírek szerint túlságosan megosztó személy Hollywoodban, míg Rylance egy régi típusú, szakmailag megkérdőjelezhetetlen színész, botrányok és allűrök nélkül – ráadásul a Kémek hídja közelebb állt az Oscar-szavazók ízléséhez, mint a Creed.

Úgy néz ki, idén több színész is akad, aki inkább Mark Rylance példáját követi. Egyikük Brad Pitt, aki reneszánszát éli: az Ad Astra – Út a csillagokba és a Volt egyszer egy Hollywood című filmjéért is odáig voltak a kritikusok. Reális esélye a díjra inkább utóbbi alakításáért lehet: szinte biztos, hogy jelölést fog kapni a legjobb férfi mellékszereplők között. Mikor ezzel kapcsolatban kérdezték, nem igazán jött lázba: „Oh, ember. Inkább tartózkodom” – nyilatkozta, majd hozzátette: a lényeg, hogy a film sikert arasson, és megtalálja a közönségét. Azzal, ha saját díjazását üldözné, a film is elveszíteni tisztaságát, ráadásul a történetmesélésnek is ártana – márpedig pont ez a mozi lényege.

Pitt persze ettől függetlenül is simán elnyerheti a díjat, és nem csak alakítása miatt. Ő talán a világ legismertebb élő, máig aktív színésze, az a típusú nagybetűs CSILLAG, amiből ma már alig találunk néhányat Hollywoodban. Nem szorul tehát bemutatásra, és Stallonéval ellentétben a hírneve is rendben van: úgy tűnik, Angelina Jolie-tól való válása és az ekkor felröppenő pletykák az alkoholizmusával kapcsolatban nem ártották ázsiójának; elég csak megnézni, milyen hisztérikus reakciót váltott ki az emberekből, mikor megjelent az Ellen című talkshow forgatásán – az ilyen, előre megtervezett akciókkal biztosítja reputációját.

Robert Downey Jr.-t Pitthez hasonlóan Hollywood leglazább arcai között tartják számon – hol van már a 90-es évek egyik legbotrányosabb színésze, aki börtönbüntetésével, letartóztatásaival és drogügyeivel folyamatosan a címlapokon szerepelt! Vasember szerepével Downey Jr. olyan visszatérést produkált, amelyet kevesen: a világ egyik legjobban fizetett színészévé vált, ráadásul 2009-ben második Oscar-jelölését is bezsebelte a Trópusi vihar mellékszerepéért – az elsőt még karrierje elején, 1993-ban kapta a Chaplinért.

Most pedig sokan abban reménykednek, begyűjtheti harmadik nominációját is: a Bosszúállók diadalmenete kapcsán azt kezdték el rebesgetni, hogy bár a film nem feltétlenül, de a színész mindenképpen megérdemelne egy Oscar-jelölést. A kedélyeket végül maga a Disney hűtötte le: elindult a céges lobbioldaluk, a stúdió pedig megerősítette, hogy kampányolni fognak azért, hogy a technikai kategóriák mellett magát a filmet, a rendezőt és a forgatókönyvet is Oscarra jelöljék – Downey Jr. díjáért viszont nem terveznek küzdeni. A Marvel rajongókat maga a színész igyekezett megnyugtatni, amikor Howard Stern rádióműsorában elmondta: ő nem akart részt venni a cirkuszban.

„Volt egy kis beszélgetés a kampánnyal kapcsolatban. Én pedig mondtam: inkább ne!” – magyarázta. Ettől persze az akadémia tagjai nyugodtan jelölhetik – van, aki máris jelezte, hogy így tesz majd.

„Az én szavazatomra biztosan számíthat” – mondta Jon Favreau, az első két Vasember-film rendezője. Tavaly a Fekete párducnak sikerült áttörnie a legjobb film kategória üvegplafonját, és szuperhősfilmként jelölést tudott szerezni – idén a Jokernek is esélye van erre. Ha pedig a főszereplő Joaquin Phoenixt beválogatják a színészek közé, az talán megnyithatja a kaput Downey Jr. számára is. Vagy mégsem – őt láthatóan baromira nem érdekli a dolog.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.