Film

Csináld magad megváltás

Jan Komasa: Corpus Christi

Mikrofilm

Egy egyszerű famunkásból megváltó lesz.

A lengyel Jan Komasa filmje úgy játszik a keresztény szimbolikával, hogy közben végig nagyon józanul a realitás talajához tapad; szinte észre sem vesszük, hogy a nyers hit és az intézményes vallás ellentétéről nézünk szikár parabolát. A Corpus Christi alapja valós történet, egy a Lengyelországban jellemző abszurd esetek sorából, amikor egy civil papnak álcázza magát, kihasználva a reverenda és a katolikus formalitás keltette tiszteletet.

A fiatal, szinte lángoló Daniel egy meg nem nevezett bűn miatt tölti az idejét javítóintézetben. Igaz, legelőször akkor látjuk, amikor segítőkészen az ajtót figyeli, amíg egyik társát a fiúk összeverik a fémmunkás-szakkörön, de hamar kiderül, hogy egész más dolgokhoz is asszisztál. Az intézmény papjának, Tomasz atyának is ministrál, aki meglátja a nyers, ideges fiúban az isteni szikrát. Látja, hogy megvolna benne az akarat és a tehetség, hogy pap legyen, de a szeminárium nem fogadna be egy büntetett előéletű fiatalembert. Hiába lelte meg azt az utat, amelyik a legbiztosabban elvezethetné személyes megváltásához, a megbocsátás elvére építkező katolikus egyház épp ezt tagadja meg tőle. Ám amikor Daniel szabadul, váratlan lehetőség hullik az ölébe: egy kis falu fűrészmalmába menne dolgozni, s ott betévedvén a templomba véletlenül papnak nézik, ő lenne az, aki az ideiglenesen rehabra száműzött idősebb plébánost helyettesíteni fogja.

Komasa nagyon könnyen vihetné komédia felé filmjét, de ehelyett egy izzó és szikár drámát épít, amely feltárja, hogyan lehet a hit a bűn, az önáltatás, de a megváltás forrása is. A falu, ahová Daniel plébánosként beveszi magát, egy friss traumától szenved. Autóbalesetben meghalt hat fiatal a faluból. Mindenki az idősebb sofőrt hibáztatja, akit a lakosok nyomására Daniel elődje nem temet el. A közösségi dráma mélysége csak lassan tárul fel az ifjú álpap előtt, aki elhatározza, hogy megtisztítja a falut és felszínre hozza az elfojtott fájdalmakat. Megvan hozzá a tőkéje is, hiszen improvizált, s minden katolikus konvenciót szétfeszítő prédikációi megnyerik a fásult híveket. Akik eddig birkaszerű, üres formalitássá merevedett „hitből” úgy tettek, mintha nem vennék észre az előző plébános iszákosságát, akik már csak gépiesen, valódi megbánás nélkül sorolták piti vétkeiket a gyóntatófülkében, akik elhitték, hogy a vasárnapi mise látogatása kiegyenlíti a szívükbe férkőzött gyűlöletet, azok Daniel érkezésével hirtelen újfajta szomjúságot fedeznek fel magukban. Többen érzik, hogy a fiú nem teljesen felel meg a papi kritériumoknak (és talán sok mindenben hazudik is), mégis hagyják magukat „megvezetni”, mert olyasmit nyújt, amit eddig nem kaptak. Akik eddig az intézményes vallás megcsontosodott, bűnökkel terhelt, recsegő-ropogó keretei közt éltek, hirtelen rálelnek a szabadon megélt, saját igények szerint kialakított hitre.

Ennek a fordulatnak nem volna hitele, ha Komasa nem a termékeny feszültségtől szinte remegő Bartosz Bieleniára bízná Daniel szerepét. Bielenia egy valószerűtlen Krisztust kelt életre, aki szétrobbantja a formalitást és a dogmákat (amelyek őt magát is távol tartják a vágyott megváltástól), akinek gyönyörű az arca és a teste, akibe a hívek többsége beleszeret. Nagyon tiszta, mégis nagyon testi Bielenia alakítása, így domborítja ki a Danielben egyszerre munkáló égi és földi vágyakat. Üvölt, nevet és levetkőzik a hívek előtt, hogy katarzist csikarjon ki belőlük, ha kell, verekszik és sárba térdepelteti a korrupt településvezetőket, akik azt várják tőle, hogy a fűrészmalom megáldásával hitelesítse üzelmeiket.

A rendező lassan bontakoztatja ki a drámát (időnként a kelleténél kicsit komótosabban is), türelmesen építi fel a feszültséget, melyek forró gócpontokba rendeződnek a cselekményben. Ám a feszültség csak ritkán fakad Daniel lebukásának lehetőségéből (bár egyik volt rabtársa leleplezhetné), inkább a fiú tevékenysége nyomán felszínre törő konfliktusok táplálják a Corpus Christi lángját. Paradox módon egyszerre gyógyítja és teszi beteggé a gyülekezetet: segít enyhíteni a szülői gyászt, ugyanakkor megmutatja, hogy a halott gyermekek sem voltak bűntelenek, feltárja a falut mérgező korrupciót, de felborítja az érzékeny status quót, és amikor elkerülhetetlenül lelepleződik, még nagyobb zavarodottságban hagyja a híveket, mint ami érkezésekor várta.

A Corpus Christi első ránézésre a vallást kritizáló filmnek tűnhet, pedig csak az egyház viselt dolgait kifogásolja. A hittel nagyon is elfogadó, még akkor is, ha hazugságra épül. Ugyanakkor módfelett szkeptikus a tekintetben, hogy a személyes, egyedi módon megélt hitnek mennyi ereje és lehetősége van megreformálni a korrupcióval, bűnnel és vak tekintélyelvűséggel terhelt egyházat.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.