Film

Csináld magad megváltás

Jan Komasa: Corpus Christi

Mikrofilm

Egy egyszerű famunkásból megváltó lesz.

A lengyel Jan Komasa filmje úgy játszik a keresztény szimbolikával, hogy közben végig nagyon józanul a realitás talajához tapad; szinte észre sem vesszük, hogy a nyers hit és az intézményes vallás ellentétéről nézünk szikár parabolát. A Corpus Christi alapja valós történet, egy a Lengyelországban jellemző abszurd esetek sorából, amikor egy civil papnak álcázza magát, kihasználva a reverenda és a katolikus formalitás keltette tiszteletet.

A fiatal, szinte lángoló Daniel egy meg nem nevezett bűn miatt tölti az idejét javítóintézetben. Igaz, legelőször akkor látjuk, amikor segítőkészen az ajtót figyeli, amíg egyik társát a fiúk összeverik a fémmunkás-szakkörön, de hamar kiderül, hogy egész más dolgokhoz is asszisztál. Az intézmény papjának, Tomasz atyának is ministrál, aki meglátja a nyers, ideges fiúban az isteni szikrát. Látja, hogy megvolna benne az akarat és a tehetség, hogy pap legyen, de a szeminárium nem fogadna be egy büntetett előéletű fiatalembert. Hiába lelte meg azt az utat, amelyik a legbiztosabban elvezethetné személyes megváltásához, a megbocsátás elvére építkező katolikus egyház épp ezt tagadja meg tőle. Ám amikor Daniel szabadul, váratlan lehetőség hullik az ölébe: egy kis falu fűrészmalmába menne dolgozni, s ott betévedvén a templomba véletlenül papnak nézik, ő lenne az, aki az ideiglenesen rehabra száműzött idősebb plébánost helyettesíteni fogja.

Komasa nagyon könnyen vihetné komédia felé filmjét, de ehelyett egy izzó és szikár drámát épít, amely feltárja, hogyan lehet a hit a bűn, az önáltatás, de a megváltás forrása is. A falu, ahová Daniel plébánosként beveszi magát, egy friss traumától szenved. Autóbalesetben meghalt hat fiatal a faluból. Mindenki az idősebb sofőrt hibáztatja, akit a lakosok nyomására Daniel elődje nem temet el. A közösségi dráma mélysége csak lassan tárul fel az ifjú álpap előtt, aki elhatározza, hogy megtisztítja a falut és felszínre hozza az elfojtott fájdalmakat. Megvan hozzá a tőkéje is, hiszen improvizált, s minden katolikus konvenciót szétfeszítő prédikációi megnyerik a fásult híveket. Akik eddig birkaszerű, üres formalitássá merevedett „hitből” úgy tettek, mintha nem vennék észre az előző plébános iszákosságát, akik már csak gépiesen, valódi megbánás nélkül sorolták piti vétkeiket a gyóntatófülkében, akik elhitték, hogy a vasárnapi mise látogatása kiegyenlíti a szívükbe férkőzött gyűlöletet, azok Daniel érkezésével hirtelen újfajta szomjúságot fedeznek fel magukban. Többen érzik, hogy a fiú nem teljesen felel meg a papi kritériumoknak (és talán sok mindenben hazudik is), mégis hagyják magukat „megvezetni”, mert olyasmit nyújt, amit eddig nem kaptak. Akik eddig az intézményes vallás megcsontosodott, bűnökkel terhelt, recsegő-ropogó keretei közt éltek, hirtelen rálelnek a szabadon megélt, saját igények szerint kialakított hitre.

Ennek a fordulatnak nem volna hitele, ha Komasa nem a termékeny feszültségtől szinte remegő Bartosz Bieleniára bízná Daniel szerepét. Bielenia egy valószerűtlen Krisztust kelt életre, aki szétrobbantja a formalitást és a dogmákat (amelyek őt magát is távol tartják a vágyott megváltástól), akinek gyönyörű az arca és a teste, akibe a hívek többsége beleszeret. Nagyon tiszta, mégis nagyon testi Bielenia alakítása, így domborítja ki a Danielben egyszerre munkáló égi és földi vágyakat. Üvölt, nevet és levetkőzik a hívek előtt, hogy katarzist csikarjon ki belőlük, ha kell, verekszik és sárba térdepelteti a korrupt településvezetőket, akik azt várják tőle, hogy a fűrészmalom megáldásával hitelesítse üzelmeiket.

A rendező lassan bontakoztatja ki a drámát (időnként a kelleténél kicsit komótosabban is), türelmesen építi fel a feszültséget, melyek forró gócpontokba rendeződnek a cselekményben. Ám a feszültség csak ritkán fakad Daniel lebukásának lehetőségéből (bár egyik volt rabtársa leleplezhetné), inkább a fiú tevékenysége nyomán felszínre törő konfliktusok táplálják a Corpus Christi lángját. Paradox módon egyszerre gyógyítja és teszi beteggé a gyülekezetet: segít enyhíteni a szülői gyászt, ugyanakkor megmutatja, hogy a halott gyermekek sem voltak bűntelenek, feltárja a falut mérgező korrupciót, de felborítja az érzékeny status quót, és amikor elkerülhetetlenül lelepleződik, még nagyobb zavarodottságban hagyja a híveket, mint ami érkezésekor várta.

A Corpus Christi első ránézésre a vallást kritizáló filmnek tűnhet, pedig csak az egyház viselt dolgait kifogásolja. A hittel nagyon is elfogadó, még akkor is, ha hazugságra épül. Ugyanakkor módfelett szkeptikus a tekintetben, hogy a személyes, egyedi módon megélt hitnek mennyi ereje és lehetősége van megreformálni a korrupcióval, bűnnel és vak tekintélyelvűséggel terhelt egyházat.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.