Film

Csináld magad megváltás

Jan Komasa: Corpus Christi

Mikrofilm

Egy egyszerű famunkásból megváltó lesz.

A lengyel Jan Komasa filmje úgy játszik a keresztény szimbolikával, hogy közben végig nagyon józanul a realitás talajához tapad; szinte észre sem vesszük, hogy a nyers hit és az intézményes vallás ellentétéről nézünk szikár parabolát. A Corpus Christi alapja valós történet, egy a Lengyelországban jellemző abszurd esetek sorából, amikor egy civil papnak álcázza magát, kihasználva a reverenda és a katolikus formalitás keltette tiszteletet.

A fiatal, szinte lángoló Daniel egy meg nem nevezett bűn miatt tölti az idejét javítóintézetben. Igaz, legelőször akkor látjuk, amikor segítőkészen az ajtót figyeli, amíg egyik társát a fiúk összeverik a fémmunkás-szakkörön, de hamar kiderül, hogy egész más dolgokhoz is asszisztál. Az intézmény papjának, Tomasz atyának is ministrál, aki meglátja a nyers, ideges fiúban az isteni szikrát. Látja, hogy megvolna benne az akarat és a tehetség, hogy pap legyen, de a szeminárium nem fogadna be egy büntetett előéletű fiatalembert. Hiába lelte meg azt az utat, amelyik a legbiztosabban elvezethetné személyes megváltásához, a megbocsátás elvére építkező katolikus egyház épp ezt tagadja meg tőle. Ám amikor Daniel szabadul, váratlan lehetőség hullik az ölébe: egy kis falu fűrészmalmába menne dolgozni, s ott betévedvén a templomba véletlenül papnak nézik, ő lenne az, aki az ideiglenesen rehabra száműzött idősebb plébánost helyettesíteni fogja.

Komasa nagyon könnyen vihetné komédia felé filmjét, de ehelyett egy izzó és szikár drámát épít, amely feltárja, hogyan lehet a hit a bűn, az önáltatás, de a megváltás forrása is. A falu, ahová Daniel plébánosként beveszi magát, egy friss traumától szenved. Autóbalesetben meghalt hat fiatal a faluból. Mindenki az idősebb sofőrt hibáztatja, akit a lakosok nyomására Daniel elődje nem temet el. A közösségi dráma mélysége csak lassan tárul fel az ifjú álpap előtt, aki elhatározza, hogy megtisztítja a falut és felszínre hozza az elfojtott fájdalmakat. Megvan hozzá a tőkéje is, hiszen improvizált, s minden katolikus konvenciót szétfeszítő prédikációi megnyerik a fásult híveket. Akik eddig birkaszerű, üres formalitássá merevedett „hitből” úgy tettek, mintha nem vennék észre az előző plébános iszákosságát, akik már csak gépiesen, valódi megbánás nélkül sorolták piti vétkeiket a gyóntatófülkében, akik elhitték, hogy a vasárnapi mise látogatása kiegyenlíti a szívükbe férkőzött gyűlöletet, azok Daniel érkezésével hirtelen újfajta szomjúságot fedeznek fel magukban. Többen érzik, hogy a fiú nem teljesen felel meg a papi kritériumoknak (és talán sok mindenben hazudik is), mégis hagyják magukat „megvezetni”, mert olyasmit nyújt, amit eddig nem kaptak. Akik eddig az intézményes vallás megcsontosodott, bűnökkel terhelt, recsegő-ropogó keretei közt éltek, hirtelen rálelnek a szabadon megélt, saját igények szerint kialakított hitre.

Ennek a fordulatnak nem volna hitele, ha Komasa nem a termékeny feszültségtől szinte remegő Bartosz Bieleniára bízná Daniel szerepét. Bielenia egy valószerűtlen Krisztust kelt életre, aki szétrobbantja a formalitást és a dogmákat (amelyek őt magát is távol tartják a vágyott megváltástól), akinek gyönyörű az arca és a teste, akibe a hívek többsége beleszeret. Nagyon tiszta, mégis nagyon testi Bielenia alakítása, így domborítja ki a Danielben egyszerre munkáló égi és földi vágyakat. Üvölt, nevet és levetkőzik a hívek előtt, hogy katarzist csikarjon ki belőlük, ha kell, verekszik és sárba térdepelteti a korrupt településvezetőket, akik azt várják tőle, hogy a fűrészmalom megáldásával hitelesítse üzelmeiket.

A rendező lassan bontakoztatja ki a drámát (időnként a kelleténél kicsit komótosabban is), türelmesen építi fel a feszültséget, melyek forró gócpontokba rendeződnek a cselekményben. Ám a feszültség csak ritkán fakad Daniel lebukásának lehetőségéből (bár egyik volt rabtársa leleplezhetné), inkább a fiú tevékenysége nyomán felszínre törő konfliktusok táplálják a Corpus Christi lángját. Paradox módon egyszerre gyógyítja és teszi beteggé a gyülekezetet: segít enyhíteni a szülői gyászt, ugyanakkor megmutatja, hogy a halott gyermekek sem voltak bűntelenek, feltárja a falut mérgező korrupciót, de felborítja az érzékeny status quót, és amikor elkerülhetetlenül lelepleződik, még nagyobb zavarodottságban hagyja a híveket, mint ami érkezésekor várta.

A Corpus Christi első ránézésre a vallást kritizáló filmnek tűnhet, pedig csak az egyház viselt dolgait kifogásolja. A hittel nagyon is elfogadó, még akkor is, ha hazugságra épül. Ugyanakkor módfelett szkeptikus a tekintetben, hogy a személyes, egyedi módon megélt hitnek mennyi ereje és lehetősége van megreformálni a korrupcióval, bűnnel és vak tekintélyelvűséggel terhelt egyházat.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?