Ebben élünk, csak ki kell nyitni a szemünket – a valóság rétegei az idei Verzión

Mikrofilm

Ma kezdődik a 18. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Filmfesztivál, amely érdekes, elgondolkoztató és letaglózó filmek mellett kerekasztal-beszélgetésekkel, masterclassokkal és egyéb programokkal várja az érdeklődőket. Az esemény jelmondata ezúttal: „A valóság rétegei”. A mozis vetítés november 9-től 14-ig tart, ezt követően november 15-től 21-ig online is nézhetőek lesznek a filmek.

Óvatos optimizmussal tér vissza a dokumentumfilmek ünnepe a mozikba: 35 ország 64 filmjével érkezik idén a 18. Verzió. Klímaválság és az ember kapcsolata a környezetével; megküzdés a traumáinkkal; az elnyomás elleni lázadás eszközei; harc egy jobb jövőért – csak néhány a seregszemle kiemelt témái közül. A filmek egy része távoli országokban játszódik, különleges élethelyzeteket vagy különleges embereket mutat be, ám mindegyik alkotás rólunk szól: a Mindenütt fény ugyan a Baltimore-ban megfigyelt csoportokat mutatja be, ám nem nehéz megtalálni a kapcsolódási pontot velünk; a Műszakváltás főhőse a cseh Tomas, de bármelyikünkkel megtörténhet, hogy hozzá hasonlóan munkánk elvesztése miatt kénytelen vagyunk átképezni magunkat; az Otthonom, a természet pedig arról a katasztrófáról szól, amely nem ismer nemzeteket és országhatárokat.

A fesztivál nyitófilmje, a Dívák három magyar lány filterekkel átitatott történetén keresztül mutatja be a közösségi média platformok előidézte identitásválságot és a mögötte húzódó személyes történeteket (beharangozónk). Ezt követően november 9-14. között kilenc szekcióban érkeznek a jobbnál jobb dokuk. A nemzetközi versenyprogramban ott van például a chilei kikötővárosban történő természetkárosítást bemutató Arica; a demokráciáért vívott harcnak emléket állító, a zimbabwei elnökválasztást tematizáló Az elnök; vagy épp a Gyerekek, amelynek középpontjában palesztin családok állnak, ahol a gyerekek az anyatejjel együtt szívják magukba a szabadság iránti vágyat. A nemzetközi versenyprogram filmjeit a Verzió felhívására jelentkezett, versenyalapon kiválasztott öt nemzetközi hallgatóból álló Diákzsűri vitatja meg és értékeli. A magyar versenyt – melyben a már említett Dívák mellett látható például a Tobi színei, vagy épp az Anyáim története is – háromfős nemzetközi zsűri értékeli majd.

Remek felhozatalt ígér a Diák- és elsőfilmes verseny is: az itt látható A kommuna egy csehszlovák földalatti mozgalmat mutat be, melynek tagjai még sok évvel később is gyanakodva tekintenek egymásra a megfigyelések és árulások miatt. A Tudor bácsi alkotója húszévnyi hallgatás után tér vissza nagyszülei házába egy családi összejövetel kedvéért – ahol aztán szembesíti nagybátyját a gyermekkorában elkövetett szexuális bántalmazással. Az Ezt levezekelni nem lehetnek nemcsak a címe erős: ebben a 20 év után börtönből szabadult Vilmos igyekszik nemcsak visszatagozódni a társadalomba, de szembe is nézni múltjával és megküzdeni betegségével. A szekció filmjeit ugyancsak nemzetközi zsűri értékeli majd.

Kié a levegő, a szél, a felhők? Hol az emberi szabályozás határa? Milyen felelősséggel jár mindez? Ilyen kérdéseket fejteget az Antropocén szekció. Itt látható többek között a Felhőcsinálók, melynek főhőse élete lehetőségeként tudományos ösztöndíjat nyer az Egyesült Arab Emirátusokba – hamar kiderül azonban, hogy a mesterséges csapadékképződésről szóló projekt számtalan etikai dilemmával is együtt jár. A Parrhesia: Az igazság ideje szekció ugyancsak fontos kérdéseket boncolgat: mikor, kinek és mennyiben kell fellázadni az elnyomó hatalom ellen – és egyáltalán mennyit ér a szabadság? A lázadó város egy hongkongi fiatal párt mutat be, akik napi szinten szembesülnek ezzel a kérdéssel. Az Elmerülés szekció alkotásai a boldogság és boldogulás kérdéseit boncolgatják – a Miért ugrom például magával ragadó filmes eszközökkel szemlélteti autista főszereplője életét és érzéseit. A Képkereső szekció filmjei a látás és láttatás újszerű megoldásaival kísérleteznek: az Amor Fati című portugál doku például arcok és gesztusok koreográfiájából épül fel, melyek szerelmespárok, barátok, családtagok és háziállataik kapcsolatát mutatják be – mindez a kötődés azonban valami sokkal többet is elárul rólunk, emberekről. A Diák Verzió középiskolások számára nyújt egy csokornyi válogatást az idei kínálatból, míg az Extra szekcióban tematikus válogatás szerint kerültek be a filmek: a Keresztutak a Verzió partnerfesztiváljainak programjából ad ízelítőt; a Mesterek a nemzetközi zsűri egyik tagját, Nebojša Slijepčevićet hozza közelebb hozzánk egy filmjével; a Fókuszban részleg Afganisztánra koncentrál; míg a DokMA filmek az SZFE dokumentumfilmes mesterképzésén tanuló hallgatóinakk alkotásait vonultatja fel. A fesztivál zárófilmje a Százontúliak lesz, mely a világ különböző pontjain élő százéves emberek portréival állít emléket az élni akarásnak.

A Verzió a hagyományoknak megfelelően azonban nemcsak filmes seregszemle, de egyben kreatív fórum az alkotóknak, valamint találkozási pont is a dokumentumfilmes szakma és a filmszerető közönség között. Épp ezért idén is egy rakás program várja az érdeklődőket, amelyek legalább olyan izgalmasnak ígérkeznek, mint maguk a bemutatandó dokuk.

November 10-én filmes közönségtalálkozók és Q&A-k mellett masterclassokat is rendeznek, amelyek során a hozzáértők arról mesélnek, hogyan lehet alkotóként megtervezni saját fesztiváltervünket, vagy épp előzetest, logline-t és szinopszist létrehozni. Uwe-Lothar Müller, az ARTE televíziós riportere, szerkesztőségvezetője, valamint Shoshi Korman, a Cinephil fesztivál- és marketingigazgatója is mesterkuzust tart. Este a Toldiban a Gentry Sultan ad jazzkoncertet.

November 11-én nem érdemes kihagyni Sopsits Árpád Q&A-jét, aki Az idegek játéka című filmjével érkezik a fesztiválra. Oláh Kata producer, rendező és vágó, a Makabor Stúdió ügyvezető igazgatója az első egész estét dokumentumfilm készítéséhez ad hasznos tanácsokat, este pedig az idei év egyik legnagyobb rap-felfedezettje, HOLI ad koncertet a Dívák premier partyjának keretében a Toldiban.

November 12-én a pandémia alatt tanult filmipari stratégiákról rendeznek kerekasztalbeszélgetést a Blinken OSA-ban, de lesz informatív előadása a pitchingről, vagy épp Q&A Halász László rendezővel (Ezt levezekelni nem lehet). Este az Edith Barban a szabálytalan, piszkos, dekadens diszkó ünnepe, a Toldiban pedig queer techno night.

November 13-án a Blinken OSA-ban megrendezett kerekasztal témája: jogi akadályok és eszközök a szexuális erőszak áldozatainak jogérvényesítésében. Nebojša Slijepčević a dokumentumfilmezés etikájáról tart mesterkurzust, de lesz beszélgetés a klímaváltozás által érintett sérülékeny társadalmi csoportokról, vagy épp napjaink dokumentumfilmes trendjeiről is. Az este a Toldiban végződik: díjátadó, zárófilm és Generations party.

November 14-én a Freeszfe dokumentumfilmes munkacsoportja által készített filmeken keresztül vizsgálhatjuk a közösségi dokumentumfilmezést, de lesz Q&A Simó Ibolyával (Nem volt igazi szerelem), Kádár Hannával (Szuterén), Szabó Lászlóval (Várakozás), valamint Andreas Rocksén producerrel és Simon Gergellyel, a Greenpeace vegyianyag-szekértőjével az Arica című filmmel kapcsolatban. Este a Toldiban Verzió stábbuli a Radikál Meszticcel.

Programok szegélyezik majd az online Verziót is – kit ne érdekelne például Molnár-Szakács Hajnal előadása arról, hogyan kaphatunk támogatást filmünkre a Sundance-től?

További események és részletek ezen a linken érhetőek el, az idei Verzió teljes programja pedig itt található

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.