Elhunyt Jon Landau, a világ legsikeresebb filmjeinek producere

  • narancs.hu
  • 2024. július 8.

Mikrofilm

Titanic, Avatar és annak folytatása – minden idők öt legnagyobb bevételű filmjéből három mögött is Landau állt.

A múlt pénteken mindössze 63 évesen elhunyt Jon Landau rákos megbetegedésben szenvedett. A producer James Cameron régi partnerének számított, ő állt a Titanic mögött is, amely annak idején 200 millió dolláros büdzséjével minden idők egyik legdrágább filmjének számított, de bevételei még ezt is túlszárnyalták: 1998. március 1-jén, 74 nappal a premier után első filmként a történelemben elérte az egymilliárd dolláros világszintű bevételt, ma pedig az újrabemutatókkal együtt 2,26 milliárd dollárnál áll a számláló. Rekordja sokáig megdönthetetlennek számított, az egykori egymilliárdos álomhatár azonban ma egyfajta belépőként szolgál a blockbusterek közé: a Boxoficemojo adatai szerint napjainkig 54 film volt képes átlépni, legutóbb az Agymanók 2.

A Titanic diadalútját viszont – a kérészéletű Bosszúállók-sikertől eltekintve – csak a Landau-Cameron-páros tudta megismételni: először az Avatarral 2009-ben, majd annak folytatásával, az Avatar: A víz útjával 2022-ben. Halála előtt Landau épp Cameronnal karöltve dolgozott a további folytatásokon: összesen öt Avatar-filmet terveztek együtt, az utolsót 2031-es premierrel. Szívügyének tekintette a sorozatot: A víz úta premierjén például úgy nyilatkozott, mikor először vetítették le a stábnak a filmet, és többeknél eltörött a mécses, ő is elsírta magát.

Landau 29 évesen lett a 20th Century Fox stúdió játékfilmgyártásért felelős alelnöke, felügyelete alatt olyan filmek születtek, mint a Még drágább az életed, a Power Rangers, Az utolsó mohikán vagy a True Lies – Két tűz között – utóbbi hozta őt össze Cameronnal. Mikor otthagyta a stúdiót, a rendező odaadta neki egy Planet Ice fedőnevű film forgatókönyvét, ebből született végül a Titanic. Élete végéig Cameronnak dolgozott, annak produkciós cégét vezetve, de a rendező bizalmát élvezve több Avatar-videojáték felett is bábáskodott. A Cameron-mozik mellett olyan filmek mellett áll neve producerként vagy co-producerként, mint a Férfias üzlet, a Drágám, a kölykök összementek, a Dick Tracy, a 2002-es Solaris vagy az Alita: A harc angyala. Az Oscart a Titanic legjobb film-győzelmével kapta meg, a két Avatarért pedig további jelöléseket gyűjtött be.

Egy 2002-es interjúban így értékelte hollywoodi karrierjét: „Soha nem tudnék csak egy asztalnál ücsörögni és aláírni dolgokat. Nem csak mint producer, de egyébként sem. Részt akarok venni, azt akarom, hogy legyen hangom, hatással legyek a dolgokra. Inspirálni szeretném az embereket hogy túllépjenek azon, amit saját képességeik alapján valaha gondoltak, hogy büszkeséget éreznek aziránt, amin dolgoznak. Szerintem ez nagyon nagy dolog. Soha, sehol nem szeretnék egyszerűen egy asztalnál ücsörgő fickó lenni.”

„Egy részemet szakították ki belőlem” – fogalmazott közleményében maga Cameron. „Az Avatar-család gyászolja barátunkat és vezetőnket, Jon Landaut. Bolondos humora, mágneses vonzereje, nagylelkűsége és hevessége közel két évtizede az Avatar-univerzum középpontjában állt” – tette hozzá.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.