Elhunyt Jon Landau, a világ legsikeresebb filmjeinek producere

  • narancs.hu
  • 2024. július 8.

Mikrofilm

Titanic, Avatar és annak folytatása – minden idők öt legnagyobb bevételű filmjéből három mögött is Landau állt.

A múlt pénteken mindössze 63 évesen elhunyt Jon Landau rákos megbetegedésben szenvedett. A producer James Cameron régi partnerének számított, ő állt a Titanic mögött is, amely annak idején 200 millió dolláros büdzséjével minden idők egyik legdrágább filmjének számított, de bevételei még ezt is túlszárnyalták: 1998. március 1-jén, 74 nappal a premier után első filmként a történelemben elérte az egymilliárd dolláros világszintű bevételt, ma pedig az újrabemutatókkal együtt 2,26 milliárd dollárnál áll a számláló. Rekordja sokáig megdönthetetlennek számított, az egykori egymilliárdos álomhatár azonban ma egyfajta belépőként szolgál a blockbusterek közé: a Boxoficemojo adatai szerint napjainkig 54 film volt képes átlépni, legutóbb az Agymanók 2.

A Titanic diadalútját viszont – a kérészéletű Bosszúállók-sikertől eltekintve – csak a Landau-Cameron-páros tudta megismételni: először az Avatarral 2009-ben, majd annak folytatásával, az Avatar: A víz útjával 2022-ben. Halála előtt Landau épp Cameronnal karöltve dolgozott a további folytatásokon: összesen öt Avatar-filmet terveztek együtt, az utolsót 2031-es premierrel. Szívügyének tekintette a sorozatot: A víz úta premierjén például úgy nyilatkozott, mikor először vetítették le a stábnak a filmet, és többeknél eltörött a mécses, ő is elsírta magát.

Landau 29 évesen lett a 20th Century Fox stúdió játékfilmgyártásért felelős alelnöke, felügyelete alatt olyan filmek születtek, mint a Még drágább az életed, a Power Rangers, Az utolsó mohikán vagy a True Lies – Két tűz között – utóbbi hozta őt össze Cameronnal. Mikor otthagyta a stúdiót, a rendező odaadta neki egy Planet Ice fedőnevű film forgatókönyvét, ebből született végül a Titanic. Élete végéig Cameronnak dolgozott, annak produkciós cégét vezetve, de a rendező bizalmát élvezve több Avatar-videojáték felett is bábáskodott. A Cameron-mozik mellett olyan filmek mellett áll neve producerként vagy co-producerként, mint a Férfias üzlet, a Drágám, a kölykök összementek, a Dick Tracy, a 2002-es Solaris vagy az Alita: A harc angyala. Az Oscart a Titanic legjobb film-győzelmével kapta meg, a két Avatarért pedig további jelöléseket gyűjtött be.

Egy 2002-es interjúban így értékelte hollywoodi karrierjét: „Soha nem tudnék csak egy asztalnál ücsörögni és aláírni dolgokat. Nem csak mint producer, de egyébként sem. Részt akarok venni, azt akarom, hogy legyen hangom, hatással legyek a dolgokra. Inspirálni szeretném az embereket hogy túllépjenek azon, amit saját képességeik alapján valaha gondoltak, hogy büszkeséget éreznek aziránt, amin dolgoznak. Szerintem ez nagyon nagy dolog. Soha, sehol nem szeretnék egyszerűen egy asztalnál ücsörgő fickó lenni.”

„Egy részemet szakították ki belőlem” – fogalmazott közleményében maga Cameron. „Az Avatar-család gyászolja barátunkat és vezetőnket, Jon Landaut. Bolondos humora, mágneses vonzereje, nagylelkűsége és hevessége közel két évtizede az Avatar-univerzum középpontjában állt” – tette hozzá.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.