Elhunyt Jon Landau, a világ legsikeresebb filmjeinek producere

  • narancs.hu
  • 2024. július 8.

Mikrofilm

Titanic, Avatar és annak folytatása – minden idők öt legnagyobb bevételű filmjéből három mögött is Landau állt.

A múlt pénteken mindössze 63 évesen elhunyt Jon Landau rákos megbetegedésben szenvedett. A producer James Cameron régi partnerének számított, ő állt a Titanic mögött is, amely annak idején 200 millió dolláros büdzséjével minden idők egyik legdrágább filmjének számított, de bevételei még ezt is túlszárnyalták: 1998. március 1-jén, 74 nappal a premier után első filmként a történelemben elérte az egymilliárd dolláros világszintű bevételt, ma pedig az újrabemutatókkal együtt 2,26 milliárd dollárnál áll a számláló. Rekordja sokáig megdönthetetlennek számított, az egykori egymilliárdos álomhatár azonban ma egyfajta belépőként szolgál a blockbusterek közé: a Boxoficemojo adatai szerint napjainkig 54 film volt képes átlépni, legutóbb az Agymanók 2.

A Titanic diadalútját viszont – a kérészéletű Bosszúállók-sikertől eltekintve – csak a Landau-Cameron-páros tudta megismételni: először az Avatarral 2009-ben, majd annak folytatásával, az Avatar: A víz útjával 2022-ben. Halála előtt Landau épp Cameronnal karöltve dolgozott a további folytatásokon: összesen öt Avatar-filmet terveztek együtt, az utolsót 2031-es premierrel. Szívügyének tekintette a sorozatot: A víz úta premierjén például úgy nyilatkozott, mikor először vetítették le a stábnak a filmet, és többeknél eltörött a mécses, ő is elsírta magát.

Landau 29 évesen lett a 20th Century Fox stúdió játékfilmgyártásért felelős alelnöke, felügyelete alatt olyan filmek születtek, mint a Még drágább az életed, a Power Rangers, Az utolsó mohikán vagy a True Lies – Két tűz között – utóbbi hozta őt össze Cameronnal. Mikor otthagyta a stúdiót, a rendező odaadta neki egy Planet Ice fedőnevű film forgatókönyvét, ebből született végül a Titanic. Élete végéig Cameronnak dolgozott, annak produkciós cégét vezetve, de a rendező bizalmát élvezve több Avatar-videojáték felett is bábáskodott. A Cameron-mozik mellett olyan filmek mellett áll neve producerként vagy co-producerként, mint a Férfias üzlet, a Drágám, a kölykök összementek, a Dick Tracy, a 2002-es Solaris vagy az Alita: A harc angyala. Az Oscart a Titanic legjobb film-győzelmével kapta meg, a két Avatarért pedig további jelöléseket gyűjtött be.

Egy 2002-es interjúban így értékelte hollywoodi karrierjét: „Soha nem tudnék csak egy asztalnál ücsörögni és aláírni dolgokat. Nem csak mint producer, de egyébként sem. Részt akarok venni, azt akarom, hogy legyen hangom, hatással legyek a dolgokra. Inspirálni szeretném az embereket hogy túllépjenek azon, amit saját képességeik alapján valaha gondoltak, hogy büszkeséget éreznek aziránt, amin dolgoznak. Szerintem ez nagyon nagy dolog. Soha, sehol nem szeretnék egyszerűen egy asztalnál ücsörgő fickó lenni.”

„Egy részemet szakították ki belőlem” – fogalmazott közleményében maga Cameron. „Az Avatar-család gyászolja barátunkat és vezetőnket, Jon Landaut. Bolondos humora, mágneses vonzereje, nagylelkűsége és hevessége közel két évtizede az Avatar-univerzum középpontjában állt” – tette hozzá.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."