Elhunyt Jon Landau, a világ legsikeresebb filmjeinek producere

  • narancs.hu
  • 2024. július 8.

Mikrofilm

Titanic, Avatar és annak folytatása – minden idők öt legnagyobb bevételű filmjéből három mögött is Landau állt.

A múlt pénteken mindössze 63 évesen elhunyt Jon Landau rákos megbetegedésben szenvedett. A producer James Cameron régi partnerének számított, ő állt a Titanic mögött is, amely annak idején 200 millió dolláros büdzséjével minden idők egyik legdrágább filmjének számított, de bevételei még ezt is túlszárnyalták: 1998. március 1-jén, 74 nappal a premier után első filmként a történelemben elérte az egymilliárd dolláros világszintű bevételt, ma pedig az újrabemutatókkal együtt 2,26 milliárd dollárnál áll a számláló. Rekordja sokáig megdönthetetlennek számított, az egykori egymilliárdos álomhatár azonban ma egyfajta belépőként szolgál a blockbusterek közé: a Boxoficemojo adatai szerint napjainkig 54 film volt képes átlépni, legutóbb az Agymanók 2.

A Titanic diadalútját viszont – a kérészéletű Bosszúállók-sikertől eltekintve – csak a Landau-Cameron-páros tudta megismételni: először az Avatarral 2009-ben, majd annak folytatásával, az Avatar: A víz útjával 2022-ben. Halála előtt Landau épp Cameronnal karöltve dolgozott a további folytatásokon: összesen öt Avatar-filmet terveztek együtt, az utolsót 2031-es premierrel. Szívügyének tekintette a sorozatot: A víz úta premierjén például úgy nyilatkozott, mikor először vetítették le a stábnak a filmet, és többeknél eltörött a mécses, ő is elsírta magát.

Landau 29 évesen lett a 20th Century Fox stúdió játékfilmgyártásért felelős alelnöke, felügyelete alatt olyan filmek születtek, mint a Még drágább az életed, a Power Rangers, Az utolsó mohikán vagy a True Lies – Két tűz között – utóbbi hozta őt össze Cameronnal. Mikor otthagyta a stúdiót, a rendező odaadta neki egy Planet Ice fedőnevű film forgatókönyvét, ebből született végül a Titanic. Élete végéig Cameronnak dolgozott, annak produkciós cégét vezetve, de a rendező bizalmát élvezve több Avatar-videojáték felett is bábáskodott. A Cameron-mozik mellett olyan filmek mellett áll neve producerként vagy co-producerként, mint a Férfias üzlet, a Drágám, a kölykök összementek, a Dick Tracy, a 2002-es Solaris vagy az Alita: A harc angyala. Az Oscart a Titanic legjobb film-győzelmével kapta meg, a két Avatarért pedig további jelöléseket gyűjtött be.

Egy 2002-es interjúban így értékelte hollywoodi karrierjét: „Soha nem tudnék csak egy asztalnál ücsörögni és aláírni dolgokat. Nem csak mint producer, de egyébként sem. Részt akarok venni, azt akarom, hogy legyen hangom, hatással legyek a dolgokra. Inspirálni szeretném az embereket hogy túllépjenek azon, amit saját képességeik alapján valaha gondoltak, hogy büszkeséget éreznek aziránt, amin dolgoznak. Szerintem ez nagyon nagy dolog. Soha, sehol nem szeretnék egyszerűen egy asztalnál ücsörgő fickó lenni.”

„Egy részemet szakították ki belőlem” – fogalmazott közleményében maga Cameron. „Az Avatar-család gyászolja barátunkat és vezetőnket, Jon Landaut. Bolondos humora, mágneses vonzereje, nagylelkűsége és hevessége közel két évtizede az Avatar-univerzum középpontjában állt” – tette hozzá.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”