Az Agymanók folytatásával megérkezett végre az év első nagy sikere

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. június 19.

Mikrofilm

A Barbie óta nem nyitott ilyen jól film a kasszáknál.

Ráfért már a siker a Pixarra, amit néhány éve még hibázni képtelen csodastúdiónak tartottak: a Lightyear buktája rendezője és producere állásába került, a tavalyi Elemi pedig a cég történetének legrosszabb nyitányát produkálta. Aztán utána szép lassan magára talált, de még így is messze elmaradt a régi nagy sikerektől. De nemcsak a Pixar volt kiéhezve a pénzesőre, hanem az egész amerikai mozibiznisz: hiába tombol már közel két hónapja a nyári moziszezon, Ryan Gosling kaszkadőr-kalandja, a Furiosa és a Garfield és elhasalt a kasszáknál.

Az Agymanók második részével azonban végre egy igazi, hamisítatlan blockbuster érkezett: első hétvégéjén 155 millió dollárt szakított, amivel egyből az év legjobbjává vált, letaszítva a Dűne: Második részt (82,5 millió) és a Godzilla x Kong: Az új birodalmat (80 millió) a trónról. A Covid előtti időszakban a legnagyobb sikerek ismérve volt az, hogy 100 millió felett nyitottak, 2020 óta azonban mindez csak néhány filmnek sikerült. Legutóbb a tavalyi Barbie volt képes erre, az 162 milliót hozott be egyetlen hétvége alatt. Az Agymanók 2 ráadásul nem csak Amerikában erős: a tengerentúlon 140 milliót gyűjtőtt be, ezzel pedig lenyomta a Jégvarázs 2-t (135 millió), és Amerikán kívül minden idők legjobb eredményével bemutatkozó animációjává vált. Szintén ez lett a Covid óta a Disney stúdió legjobb nyitánya és a Pixar történetének második legjobban kezdő filmje A hihetetlen család 2 (182 millió) előtt  – egy sereg egyéb rekord mellett. Természetesen megdöntötte az első rész eredményeit is: az 90,5 milliós hétvégével érkezett a mozikba, végül Amerikában 356, világszintwn 858 millió dollárt hozott.

Itthon ugyancsak hasít a film, június 13-16. között több mint 87 ezren voltak kíváncsiak rá, ezzel hazánkban a Pixar harmadik legjobb nyitányát hozta a Verdák 2. és a L’ecsó mögött.

A 2015-ős Agymanókat mai napig a Pixar egyik csúcsteljesítményének tartják, a pénzügyi siker mellett a kritikusok és odáig voltak érte és elnyerte az Oscar-díjat is. Egy Riley nevű kislányról, pontosabban annak érzelmeiről szól: amikor ugyanis szüleivel új városba költöznek, az új, szokatlan helyzet új érzelmeket is kelt benne, melyeket a manószerű karakterek jelenítenek meg. A második részben immár tinédzserként találkozhatunk Riley-val, aki ebben a korban ismeretlen érzelmekkel kénytelen szembesülni. A filmért szintén rajonganak a nézők és a kritikusok, így minden esély megvan rá, hogy megismétli az első rész riadalmenetét.

Az Agymanók 2. június 13-tól látható a magyar mozikban is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.