Eltűnik a platformról a Netflix első saját sorozata

  • narancs.hu
  • 2022. október 26.

Mikrofilm

A sorozat nélkül valószínűleg a Kártyavár vagy a Nyerd meg az életed! sem mutatkozhatott volna be.

2012-t írunk, a moziban Az erő krónikája, A fekete ruhás nő és a Fehér pokol tarol, a filmipart fenekestül felforgató streamingszolgáltatók pedig a többség számára legfeljebb izgalmas érdekességeknek számítanak. A Netflix ekkor már az eredeti tevékenységének számító DVD-kölcsönzés mellett a streamingbe is belekóstolt, fél évvel korábban külön előfizetési csomagot vezettek be a két szolgáltatásra, néhány távirányítón már megjelent a cég ikonikus gombja, az év elején pedig Európában is terjeszkedni kezdtek. 

Ilyen körülmények között mutatta be február 6-án az oldal a Lilyhammer című sorozatát, amely történelmi lépésnek számított: ez volt ugyanis a cég első eredeti show-ja, még úgy is, hogy a norvég gengszterdrámát még nem ők gyártották, csak licenszelték a TV NRK csatornától, melyen 12 nappal korábban kezdték el vetíteni.

A Netflixen az évad epizódjai azonban darálásra készen, egyszerre lettek elérhetőek, és ez is egy azon dolgok közül – a reklámmentességgel és a jelszómegosztással együtt – amely miatt hamar népszerűvé vált a streaming, és amellyel manapság egyre többször megy szembe a cég.

A Steven Van Zandt főszereplésével készült sorozat egy New York-i gengszterről szól, aki tanúvallomást tesz egykori társai ellen, ezért kénytelen a norvégiai Lillehammerben új életet kezdeni.

A Netflix annak idején 10 évre vásárolta meg a 2 évadot és 24 részt megért műsort, az üzletet viszont nem hosszabbították meg, így a Lilyhammer most novemberben távozik a platformról.

Bemutatásakor a streamingnek 23 millió előfizetője volt, most 223 millió. A műsor nélkül azonban talán a platform első saját gyártású eredeti szériái, a Kártyavár és az Orange is the New Black sem készült volna el.

A Netflix fejese, Ted Sarandos a blogján idézte fel, miként pitchelte neki a sorozat ötletét a főszereplő Van Zandt. „Megkérdeztem, elolvashatnám-e a forgatókönyvet, mire azt mondta: Forgatókönyvet? Átküldhetem a teljes évadot”. Sarandos megkapta, végignézte és odáig volt a Lilyhammerért, így az üzlet hamar megköttetett.

Maga Van Zandt nemcsak emiatt játszott kulcsszerepet az üzletben: szerepelt az HBO tévétörténeti Maffiózók című sorozatában is, a Netflix pedig kezdetben pont olyasmi szeretett volna lenni, mint az HBO. Ott volt tehát Van Zandt, aki ismét maffiózót alakított, mindez pedig önmagában elég csábító volt a cég számára.

De a Lilyhammer nélkül valószínűleg a platform eddigi legnagyobb sikere, a Nyerd meg az életed! sem mutatkozhatott volna be. A Lilyhammer ahhoz hasonlóan ez is egy unortodox választás volt, de működött, mert egy mélyen helyi történet volt, amit megoszthattunk a világgal – írja Sarandos. „A poénok és utalások helyi szinten működnek, de a sorozat univerzális témái remekül importálhatóak” – tette hozzá, köszönetet mondva Van Zandtnak és a sorozatnak, amiért hozzájárultak a cég sikeréhez.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.