Eltűnik a platformról a Netflix első saját sorozata

  • narancs.hu
  • 2022. október 26.

Mikrofilm

A sorozat nélkül valószínűleg a Kártyavár vagy a Nyerd meg az életed! sem mutatkozhatott volna be.

2012-t írunk, a moziban Az erő krónikája, A fekete ruhás nő és a Fehér pokol tarol, a filmipart fenekestül felforgató streamingszolgáltatók pedig a többség számára legfeljebb izgalmas érdekességeknek számítanak. A Netflix ekkor már az eredeti tevékenységének számító DVD-kölcsönzés mellett a streamingbe is belekóstolt, fél évvel korábban külön előfizetési csomagot vezettek be a két szolgáltatásra, néhány távirányítón már megjelent a cég ikonikus gombja, az év elején pedig Európában is terjeszkedni kezdtek. 

Ilyen körülmények között mutatta be február 6-án az oldal a Lilyhammer című sorozatát, amely történelmi lépésnek számított: ez volt ugyanis a cég első eredeti show-ja, még úgy is, hogy a norvég gengszterdrámát még nem ők gyártották, csak licenszelték a TV NRK csatornától, melyen 12 nappal korábban kezdték el vetíteni.

A Netflixen az évad epizódjai azonban darálásra készen, egyszerre lettek elérhetőek, és ez is egy azon dolgok közül – a reklámmentességgel és a jelszómegosztással együtt – amely miatt hamar népszerűvé vált a streaming, és amellyel manapság egyre többször megy szembe a cég.

A Steven Van Zandt főszereplésével készült sorozat egy New York-i gengszterről szól, aki tanúvallomást tesz egykori társai ellen, ezért kénytelen a norvégiai Lillehammerben új életet kezdeni.

A Netflix annak idején 10 évre vásárolta meg a 2 évadot és 24 részt megért műsort, az üzletet viszont nem hosszabbították meg, így a Lilyhammer most novemberben távozik a platformról.

Bemutatásakor a streamingnek 23 millió előfizetője volt, most 223 millió. A műsor nélkül azonban talán a platform első saját gyártású eredeti szériái, a Kártyavár és az Orange is the New Black sem készült volna el.

A Netflix fejese, Ted Sarandos a blogján idézte fel, miként pitchelte neki a sorozat ötletét a főszereplő Van Zandt. „Megkérdeztem, elolvashatnám-e a forgatókönyvet, mire azt mondta: Forgatókönyvet? Átküldhetem a teljes évadot”. Sarandos megkapta, végignézte és odáig volt a Lilyhammerért, így az üzlet hamar megköttetett.

Maga Van Zandt nemcsak emiatt játszott kulcsszerepet az üzletben: szerepelt az HBO tévétörténeti Maffiózók című sorozatában is, a Netflix pedig kezdetben pont olyasmi szeretett volna lenni, mint az HBO. Ott volt tehát Van Zandt, aki ismét maffiózót alakított, mindez pedig önmagában elég csábító volt a cég számára.

De a Lilyhammer nélkül valószínűleg a platform eddigi legnagyobb sikere, a Nyerd meg az életed! sem mutatkozhatott volna be. A Lilyhammer ahhoz hasonlóan ez is egy unortodox választás volt, de működött, mert egy mélyen helyi történet volt, amit megoszthattunk a világgal – írja Sarandos. „A poénok és utalások helyi szinten működnek, de a sorozat univerzális témái remekül importálhatóak” – tette hozzá, köszönetet mondva Van Zandtnak és a sorozatnak, amiért hozzájárultak a cég sikeréhez.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.