Felnőtté válni nem könnyű, ám ez jót tett a 2020-as mozis évnek

Mikrofilm

Vérpacává robbanó tinik, a kollégista élet bája és a nemkívánt terhesség átka – a coming of age-sztorik éve volt az idei.

 

Az idei évre filmes szempontból sem tudunk nem a koronavírus szűrőjén keresztül nézni: a járványnak köszönhetően a mozis szezon gyakorlatilag tavasszal véget ért; elmaradtak a nagy nyári popcornfilmek; átalakult a díjszezon és immár az is a neten keres magának néznivalót, akitől amúgy idegen a streamingvilág.

Ilyen zilált évben nehéz filmes trendekről beszélgetni, a 2020-as toplistákat böngészve mégis feltűnő lehet: mintha ismét divatba jöttek volna a tinifilmek. A műfajról sokaknak még mindig az elmúlt évtizedek klasszikusai juthatnak eszükbe. A 80-as évek John Hughes-művei az ekkoriban sztereotípiává kövesedett gimis karakterekkel, klasszikus soundtrackekkel és visszafogott bájukkal: a Nulladik óra, a Meglógtam a Ferrarival, vagy épp a Tizenhat szál gyertya. Esetleg a 90-es-2000-es évek szüzességelvesztős filmjei az obszcén jelenetekkel, altesti humorral és szexista sztorikkal: az Amerikai pite, a Cool túra, esetleg a Csaj nem jár egyedül. Az elmúlt években azonban jelentősen átalakultak az erőviszonyok: a MeeToo, TimesUp és társai miatt a vígjáték komplett műfaja ráncfelvarráson esett át, így mára elképzelhetetlené vált, hogy olyan karaktereknek drukkoljunk, akik egyedüli célja felszedni és megdugni valakit. Továbbá a társadalmi mozgalmak miatt a származáson, rasszon és szexualitáson való viccelődés is tabu: a műfaj egyik Amerikában etalonnak számtó darabja, a Party zóna ma el sem készülhetne; de egy másik modern klasszikusa, a Judd Apatow-univerzumot szárba szökkentő 40 éves szűz alkotói is nemrég magyarázkodni és szégyenkezni kényszerültek egy idióta viccük miatt. A felelőtlen poénkodás helyett ma már a társadalmi tudatosságon van a hangsúly: a felnövést immár nem a szüzesség elvesztése, hanem az jelzi, ha valaki odafigyel a másikra és az őt körülvevő világra; a főhősök pedig egyre gyakrabban kerülnek ki az eddig alulreprezentáltnak számító csoportokból. Ezeknek a folyamatoknak köszönhetően a coming of age-sztorik lassan levedlették a komolytalan címkét, és valódi művészi tartalommal töltődtek meg – egy egész sor rendezői bemutatkozásnak számító „Így jöttem-film” készült az elmúlt években a Holdfénytől a Lady Bird-ön át az Éretlenségiig.

Legalább ilyen fontos, hogy a tinifilmek – a romantikus komédiákhoz, vagy épp a krimikhez hasonlóan – szép lassan eltűntek a nagyvászonról.

A műfaj egyszerűen nem tud már olyan nagy bevételeket generálni, hogy megérje a stúdióknak a hagyományos módszerrel terjeszteni őket: az olyan, sikerdaraboknak számító filmek bevétele, mint a Könnyű nőcske is csupán aprópénznek számít egy képregényadaptáció számaihoz képest. Közben pedig az Egy magányos tinédzser, amit a The New York Times az elmúlt 25 év legjobb középiskolás filmjének nevezett, a kritikai siker ellenére sem találta meg a közönségét a mozikban. A nehéz sorsú gimnazisták tehát a streamingplatformra költöztek – a Netflix pedig igyekezett gondoskodni róla, hogy az átmenet fájdalommentes legyen: megtalálták saját John Cusackjüket Noah Centineo személyében, az olyan sikereik pedig, mint A csókfülke vagy A fiúknak, akiket valaha szerettem egyenesági leszármazottai az elmúlt évtizedek tinifilmjeinek, csak épp napjaink témáira reagálva; épp csak annyi érzékenységgel és mondanivalóval, hogy se a nézők, se a kritikusok gyomrát ne feküdje meg. Mindkét film idén kapott folytatást, az instant fogyasztható, könnyed és egyszerű romkomok pedig nem csoda, ha jól csúsztak a karanténnal sújtott hónapok alatt.

A Shithouse című dramedy a fent már emlegetett, tinifilmes rendezői bemutatkozások közé tartozik; kár, hogy fesztiválok híján kevesebben hallottak róla, mint megérdemelné. Cooper Raff ígéretes debütja (ő írta és rendezte, emellett pedig a főszerepet is ő alakítja) jól példázza, mivé alakult, illetve merre halad a műfaj az elmúlt időszakban: az alapvető témák (a szüzesség és kellő szexuális tapasztalat égető problémája, elszakadás otthonról) és figurák (visszahúzódó, érzékeny főhős, nagyszájú főhősnő) megmaradtak, csak épp a polgárpukkasztó viccek helyett az érzékeny megközelítésen van a hangsúly. Alex elsőéves kollégista, ám az egyetemi életet jellemző bulikat és szexet is csak magányosan, szobája ablakából szemléli, miközben plüssállatával folytat képzeletbeli beszélgetéseket. A coming of age-sztorik többségének központjában általában utolsó éves gimnazisták állnak, akik már alig várják, hogy kirepüljenek a családi fészekből és megtegyék első, önálló lépéseiket. Raff azt vizsgálja meg, mi történik azután, hogy ezek a filmek véget értek. Mi van, ha az egyetem ugyanolyan rémisztő, mint a középiskola ebédlője, ahol már első pillantásra bekategorizálják az embert? Mi a helyzet akkor, ha valaki a továbbtanulás hatására sem változik meg, és ugyanolyan félénk, nehezen barátkozó alkat marad? A Shithouse már csak azért is hihetetlenül frissnek hat, mert bár ezerszer látott dramaturgiát használ (a változást Alex életében is az hozza meg, hogy találkozik egy lánnyal), de mindezt a földön járva, életszagú helyzetekkel és párbeszédekkel teszi, és nem fél megmutatni a felnövés egy olyan oldalát, amelyet ritkán láthatunk a filmekben. Legalábbis nem rémlik olyan, csak a filmekben életidegennek számító jelenet a közelmúltból, amelyben a főhős paródia nélkül sírja el magát azért, mert hiányzik neki a családja.

A Spontaneous című film teljesen más megközelítéssel vizsgálja, mit is jelent felnőni: egy átlagos középiskolában járunk, ahol az egyik diák egyszerűen felrobban. Aztán még egy, majd még egy. Senki sem tudja, mi okozza mindezt, ahogy azt sem, ki lesz a következő – a groteszk helyzet azonban összehozza a suli két különcét, Marát és Dylant akik melankolikus, világvége hangulatú románca csak a film egyik erőssége. Brian Duffield író-rendező tökéletesen ragadta meg a tinédzserkor minden ellen lázadó, esetlenül bölcselkedő esszenciáját: a főhősök a Carpe Diem-szellemétől vezérelve hol a történtek ellenére is próbálják jól érezni magukat, hol depresszióba zuhannak, mert nem tudhatják, nem ők lesznek-e a következők, akik vérükkel és belső szerveikkel beterítik a közelükben állókat. A film épp azért hatásos, mert semmit nem magyaráz túl: a sztori épp úgy felfogható a felnőtt életbe lépés allegóriájaként, mint egyfajta, az élet kiszámíthatatlanságát bemutató meseként – és akkor még nem beszéltünk az olyan értelmezésekről, amelyek a vérpacává robbanó fiatalok és az amerikai iskolai lövöldözések között vonnak párhuzamot.

Műfajon belül külön irányzatot képviselnek a váratlan terhességet tematizáló filmek, melyekből idén jobb és rosszabb is akadt. A könnyedebb utat választotta az HBO Nemterhes című vígjátéka (kritikánk): a főszereplő lánypáros nyakába veszi Amerikát, mert saját államukban kiskorúaknak az abortusz szülői engedélyhez kötött. Rachel Lee Goldenberg rendező biztos kézzel hozza a road movie-k és felnövés-történetek sablonjait, valódi mondanivalója pedig csak a sztori végén akad. Tíz éve egy hasonszőrű film egészen biztosan azzal végződött volna, hogy az élmények hatására főhőseink még egyszer átgondolják a dolgot, a Nemterhes azonban jól példázza a Hollywoodban fújó változó szeleket. Szinte pont ugyanerről szól a Never Rarely Sometimes Always, ám sablonok helyett Eliza Hittman érzékeny portrét rajzol fel egy vidéki tinédzserről, akinek eszmélése nem az önmegvalósításról, hanem a túlélésről szól. A film szinte minden év végi toplistán előkelő helyen szerepel, így ne csodálkozzunk, ha jövőre az Oscar-gálán is találkozunk vele.

Ha már felnőtté válásról van szó, nem lehet elmenni az év egyik legjobb sorozata, a Normal People mellett sem (kritikánk), amely zseniális érzékkel ragadta meg Sally Rooney minimalista, szikár prózáját. A 4 Emmyre jelölt minisorozatban Marianne és Connell kapcsolatát követhetjük nyomon. Mindketten egy dologra vágynak: átlagos, normális középiskolások, majd egyetemisták és felnőttek szeretnének lenni, csak épp fogalmuk sincs, mindez mit takar. A 12 részre tagolt, összesen 5 és fél órás játékidő során nagyjából negyedóránként, menetrendszerűen érkeznek a szexjelenetek; ám a Normal people egy percig sem válik közönségessé: minden együttlét más és más árnyalatot ad hozzá a főhősök karakteréhez. A kettejük közötti, lassan szerelemmé érő kötődésnek hol saját gátlásaik, hol mások elvárásai, vagy egyszerűen a hétköznapi élet buktatói tesznek keresztbe. Mindezt pedig a könyv után a sorozat is fájdalmasan szépen mutatja be.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.