Ilyen még nem volt: filmeket nézhet a nyomtatott Magyar Narancsban!
Jam_Tomorrow_top_story_lead.jpg
Jam Tomorrow

Ilyen még nem volt: filmeket nézhet a nyomtatott Magyar Narancsban!

Mikrofilm

Kiterjesztett valósággal nézhető, egyperces filmcsodák a nyomtatott MaNcsban, díjnyertes rövidfilmek a világ minden tájáról online a Blue Danube Nemzetközi Filmfesztiválon.

A most bevezetett rendelkezések szerint ismét bezártak a mozik, ám a remek filmekről szerencsére azért így sem kell lemondanunk. Sőt, a vetítésekről sem: egyszerre lehetünk nézők, mozigépészek és Narancs-olvasók:

a november 19-én megjelenő nyomtatott Magyar Narancsban ugyanis a kiterjesztett valóság segítségével, virtuális vetítésen nézhetünk válogatott, egyperces rövidfilmeket.

Online további díjnyertes alkotások várnak ránk, a Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivál ugyanis idén is a világ legfrissebb rövidfilmes termésének legjavával érkezik. A Narancs-vetítés mellett extra filmek is elérhetők: ha kéznél van a mobilunk és némi papírpénz, máris elkezdhetjük a filmezést. Az már tényleg csak bónusz, hogy utána a casht vissza is tehetjük a zsebünkbe.

Az esemény különlegessége ugyanis, hogy az új, egyperces filmeket tartalmazó szekció alkotásai a kiterjesztett valóság technikájával nézhetők a bécsi MAJORDESIGN kreatív ügynökség jóvoltából. Ehhez le kell töltenünk az "AR Go" nevű, Androidra és Apple készülékekre is elérhető alkalmazást, melynek pofonegyszerű a használata: telefonunk kameráját egyszerűen a nyomtatott Magyar Narancsban megjelenő képekre kell irányítani, és máris elindul a vetítés (az app használatát mutatja be a lentebbi videó, további infó ezen a linken). A november 19-i számban az egyperces versenyfilmeket nézhetjük meg, ám ugyanezzel az appal bónusz alkotások is vetíthetővé válnak: ehhez telefonunk kameráját az 1000, 2000, 5000 forintos vagy 5, 10, 20 eurós bankjegyre kell irányítanunk. A szekció győztes egypercesét november 26-tól az 5000-es bankjegyen, vagy az 50 euróson nézhetjük,

de minden szempontból sokkal jobban jár, aki ennek töredékéért megveszi az aznap megjelenő Magyar Narancsot, amelyben szintén vetíthető lesz a nyertes.

AR Go Tutorial BDFF HU

This is "AR Go Tutorial BDFF HU" by The MAJORDESIGN Creative Agency on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.

A Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivált idén már negyedik alkalommal rendezik meg Budapesten és Bécsben, november 20-29. között. A moziélmény a koronavírus miatt jövőre tolódik, így picit még várnunk kell hogy láthassuk a görög weird wave legismertebb alakjának, Yorgos Lanthimosnak a rövidfilmjét: a Nimicet már azután készítette, hogy tavaly A kedvencért két Oscarra, köztük a Legjobb rendező díjára jelölték. A programban így is akad azonban bőven, amiből csemegézhetünk.

Bekerült a válogatásba például a francia Memorable című, elképesztően hatásos technikával készült animációs rövidfilm, melyet nemcsak Oscarra jelöltek, de az egyik legjobb volt a kategóriában: a filmben egy Alzheimerben szenvedő beteg leépülését követhetjük nyomon. A bolgár Nina egy 13 éves kislányról szól, akit profi zsebtolvajnak próbál kiképezni főnöke; a belga Sun Dogban pedig egy orosz sarkvidéken tevékenykedő lakatos szürreális élete elevenedik meg, mindkét filmet Európai Filmdíjra jelölték, de akad még a programban Annecyben, Cannes-ban, Locarnoban és a Sundance fesztiválon bemutatott és díjazott alkotás is.

Magyar filmek is nézhetők lesznek, köztük Beleznai Márk Cannes-ban debütált Agapéja, mely egy tinédzser filmbolond és egy negyvenes nő találkozását mutatja be; vagy épp Lőrinczi Gergely Vista című alkotása, melyet a Friss Húson is díjaztak, ebben egy keményfejű apa igyekszik közelebb kerülni zárkózott fiához.

Az idei fesztiválra 87 országból összesen 893 filmet neveztek, az előzsűri ebből válogatta ki a versenyprogram 6 szekciójának 77 alkotását. Rövidfilmek mellett rövid dokumentumfilmek, animációk, sőt, kísérleti filmek is indulnak a seregszemlén; akadnak a jelenlegi karantén-helyzetre reflektáló művek is, ráadásul olyan nemzetiségű alkotásokat is nézhetünk, amelyeket ritkán láthatunk: kirgiz, ghánai, macedón, litván, brazil és kongói filmesek is bemutatkoznak. A nemzetközi zsűri szintén sokszínű: tagjai idén Yvonne Ng Diák-Oscar-díjas filmrendező Szingapúrból, Mariangela Martínez Restrepo kurátor, fesztiválszervező Argentínából, Yulia Ruditskaya animációs filmrendező Belorussziából és Gelencsér Gábor az ELTE habilitált egyetemi docense, Balázs Béla-díjas filmesztéta. Emellett egyetemistákból álló diákzsűri is díjazza a szerintük legjobbakat.

Az online fesztiválra különböző kategóriájú jegyek válthatók, 7 euróba kerül a teljes programra szóló bérlet, mellyel mind a 77+1 film nézhető; de vehetünk a dokukra, animációkra vagy épp a magyar alkotásokra érvényes passt is.

További információ és a hivatalos versenyprogram elérhető a fesztivál honlapján vagy Facebook-oldalán. Az egyperces filmek virtuális vetítése elérhető a november 19-i nyomtatott Magyar Narancsban, a győztes alkotást keresse és nézze meg a november 26-i lapszámban!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.