Miközben a tévék netflixesednek, a Netflix tévésedni próbál
teve_top_story_lead.jpg

Miközben a tévék netflixesednek, a Netflix tévésedni próbál

  • narancs.hu
  • 2020. november 13.

Mikrofilm

Valószínűleg mind ismerjük a helyzetet: annyi néznivaló van, hogy nem tudunk választani. Ezt oldaná fel az új funkció.

A streamingé a jövő – a mára axiómává vált állítást a Netflix képviselte először, gigasikerét látva pedig lassan egész Hollywood beállt mögé; a koronavírus azonban azok számára is bebizonyította a tétel igazságát, akik eddig nem hittek benne, hogy egy algoritmus mondja majd meg, mit nézzünk, mi pedig a legnagyobb kasszasikereket is egyből a tévénkre varázsolhatjuk.

Mára ott tartunk, hogy szinte minden jelentős tévé és stúdió saját, a Netflix mintájára készült streamingplatformmal rendelkezik, vagy épp nagy erőkkel dolgozik az elindításán. Mit csinál erre a piacvezető, aki a pandémia alatt csak még tovább erősítette pozícióját?

A hagyományos tévéadók mintájára felépülő szolgáltatást tesztel.

Országos toplista ide, premiereket a szánkba toló menürendszer oda, az elképesztő tartalombőség könnyen megbéníthatja az embert: a platformon ugyanis egyszerűen annyi néznivaló van, hogy sokszor nem könnyű eldönteni, melyiknél is kattintsunk a Play gombra. Minden bizonyára a mindent (de tényleg MINDENT) mérő szolgáltató is érzékelte, mennyi időt pazarolunk is el valódi filmnézés nélkül, a menüben kószálva, ezért egy lineáris műsorszóró szolgáltatás elindítását tervezik.

A szolgáltatás neve Direct, és nagyjából úgy épül fel, mint egy hagyományos tévéadó: előre bejelentett időpontban sugároz majd műsorokat. A projektet Franciaországban tesztelik az előfizetők között, november 5-től kisebb, majd decembertől szélesebb körben; egyelőre exkluzív címek nélkül – azaz az egyébként is elérhető sorozatokat és filmeket vetítik. A franciák többsége a Netflixet set-top boxokon keresztül fogja, a Direct ezeken még ott sem elérhető, kizárólag a böngészőn keresztül. A cég közleménye szerint azért Franciaországban próbálják ki ezt a funkciót, mert az országban még mindig erős a hagyományos tévék nézettsége. A karantén ideje azonban a világ többi részéhez hasonlóan itt is jelentősen emelkedett az előfizetőinek száma; jelenleg 9 millióan használják a Netflixet; nem csoda, hogy alaposan befektettek a helyi saját tartalom gyártásába.

Nem ez az első alkalom, hogy a platform azon dolgozik, könnyebbé tegye a felhasználók választását: korábban válogatott nemzetközi mintát tesztelték a Shuffle Play nevű opciót, amely lehetővé tette a véletlenszerűen kiválasztott tartalom lejátszását.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.