Franciaország az Arany Pálma-győztes helyett egy Binoche-filmmel megy neki az Oscarnak

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 23.

Mikrofilm

A nevezett film két séf két évtizedes románcáról, na és az ételekről, a szenvedélyről szól.

Amint arról mi is beszámoltuk, az idei Cannes-i Filmfesztivál fődíját Justine Triet Egy zuhanás anatómiája című filmje kapta. Ebben a Toni Erdmann-nal világhírűvé vált Sandra Hüller egy népszerű írót alakít, akit férje meggyilkolásával vádolnak – a tárgyalótermi dráma nemcsak magára a tárgyalásra, főhőse bűnösségére vagy ártatlanságára koncentrál, de górcső alá veszi Hüller karakterének magánéletét, a sajtóval és nyilvánossággal kapcsolatos viszonyát is.

Egy Arany Pálmánál általában nem nagyon kell jobb ajánlólevél, így a legtöbben készpénznek vették, hogy Franciaország ezt a mozit nevezi majd az Oscarra – nagy meglepetésre azonban nem így lett.

A franciák inkább a La passion de Dodin Bouffant (Dodin Bouffant szenvedélye) című, Amerikában The taste of things (A dolgok íze) címmel bemutatott filmet választották, mely ugyancsak Cannes-ban mutatkozott be, ahol rendezője, Trần Anh Hùng a Legjobb rendező díját nyerte el érte. A romantikus dráma főszereplői Juliette Binoche és Benoît Magimel, akik két gourmet séfet alakítanak – az ő 20 éven keresztül tartó románcukat mutatja be a 19. században játszódó mozi, amely Marcel Rouff 1924-es La vie et la passion de Dodin-Bouffant, Gourmet (nagyjából A gourmet Dodin-Bouffant élete és szenvedélye) című regényének adaptációja.

A filemt ugyan nem kísérte akkora felhajtás és kritikai siker, mint az Egy zuhanás anatómiáját, azonban mindenképpen könnyebben befogadható – a franciák arra számítanak, az amerikai közönség is jobban kedvel majd egy szenvedélyes, ételekről szóló romantikus filmet, mint egy bonyolult krimit. Két éve Julia Ducournau Arany Pálma-díjas Titán című megosztó testhorrorját nevezték, amely még a rövidlistáig sem jutott – akkor sokan épp bátorságáért kritizálták a választást, dönthettek volna ugyanis Céline Sciamma Petite Maman című tündéri fantasy-drámája, vagy épp Audrey Diwan Esemény című Annie Ernaux-adaptációja mellett is, a szakértők szerint mindkettő nagyobb eséllyel szállt volna harcba a díjért. Ezúttal úgy néz ki, megfogadták a tanácsokat és a kevésbé szélsőséges mozit választották.

A Dodin Bouffant szenvedélye rendezőjének, Húngnak ez a hetedik nagyjátékfilmje, debütálásával, az 1993-as A zöld papaya illatával azonban egyből Oscar-jelölést szerzett Vietnámnak, amelynek ez volt az első nominációja. 2010-ben Murakami Haruki Norvég erdő című klasszikusából készített japán nyelvű adaptációt.

Az, hogy Franciaország nem jelölte, nem jelenti azt azonban, hogy az Egy zuhanás anatómiája feltétlen Oscar nélkül marad: amerikai jogait az a Neon vásárolta meg, amely hatalmas tapasztalatokkal rendelkezik az Oscar-kampányok terén, ők juttatták díjhoz, illetve jelölésekhez többek között az Élősködőket, A világ legrosszabb emberét, A szomorúság háromszögét, vagy épp az Én, Tonyát. A hírek szerint a forgalmazó idén elsősorban Triet filmjében bízik, amelyet szeretnének a jelöltek között látni a főbb kategóriákban, így a Legjobb filmeknél, a Legjobb rendezőnél és a Legjobb forgatókönyveknél is.

A mozi egyik legnagyobb erőssége azonban a főszereplője, Sandra Hüller, akinek komoly esélye van a Legjobb női főszereplők között. Hüller ráadásul ugyancsak szerepel a britek Oscar-jelölt filmjében, Jonathan Glazer The Zone of Interest című drámájában – Martin Amis regényének adaptációja Rudolf Hössről és feleségéről szól. Utóbbit alakítja Hüller, aki emiatt a Legjobb női mellékszereplők között is indulhat majd az Oscarért.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.