Franciaország az Arany Pálma-győztes helyett egy Binoche-filmmel megy neki az Oscarnak

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 23.

Mikrofilm

A nevezett film két séf két évtizedes románcáról, na és az ételekről, a szenvedélyről szól.

Amint arról mi is beszámoltuk, az idei Cannes-i Filmfesztivál fődíját Justine Triet Egy zuhanás anatómiája című filmje kapta. Ebben a Toni Erdmann-nal világhírűvé vált Sandra Hüller egy népszerű írót alakít, akit férje meggyilkolásával vádolnak – a tárgyalótermi dráma nemcsak magára a tárgyalásra, főhőse bűnösségére vagy ártatlanságára koncentrál, de górcső alá veszi Hüller karakterének magánéletét, a sajtóval és nyilvánossággal kapcsolatos viszonyát is.

Egy Arany Pálmánál általában nem nagyon kell jobb ajánlólevél, így a legtöbben készpénznek vették, hogy Franciaország ezt a mozit nevezi majd az Oscarra – nagy meglepetésre azonban nem így lett.

A franciák inkább a La passion de Dodin Bouffant (Dodin Bouffant szenvedélye) című, Amerikában The taste of things (A dolgok íze) címmel bemutatott filmet választották, mely ugyancsak Cannes-ban mutatkozott be, ahol rendezője, Trần Anh Hùng a Legjobb rendező díját nyerte el érte. A romantikus dráma főszereplői Juliette Binoche és Benoît Magimel, akik két gourmet séfet alakítanak – az ő 20 éven keresztül tartó románcukat mutatja be a 19. században játszódó mozi, amely Marcel Rouff 1924-es La vie et la passion de Dodin-Bouffant, Gourmet (nagyjából A gourmet Dodin-Bouffant élete és szenvedélye) című regényének adaptációja.

A filemt ugyan nem kísérte akkora felhajtás és kritikai siker, mint az Egy zuhanás anatómiáját, azonban mindenképpen könnyebben befogadható – a franciák arra számítanak, az amerikai közönség is jobban kedvel majd egy szenvedélyes, ételekről szóló romantikus filmet, mint egy bonyolult krimit. Két éve Julia Ducournau Arany Pálma-díjas Titán című megosztó testhorrorját nevezték, amely még a rövidlistáig sem jutott – akkor sokan épp bátorságáért kritizálták a választást, dönthettek volna ugyanis Céline Sciamma Petite Maman című tündéri fantasy-drámája, vagy épp Audrey Diwan Esemény című Annie Ernaux-adaptációja mellett is, a szakértők szerint mindkettő nagyobb eséllyel szállt volna harcba a díjért. Ezúttal úgy néz ki, megfogadták a tanácsokat és a kevésbé szélsőséges mozit választották.

A Dodin Bouffant szenvedélye rendezőjének, Húngnak ez a hetedik nagyjátékfilmje, debütálásával, az 1993-as A zöld papaya illatával azonban egyből Oscar-jelölést szerzett Vietnámnak, amelynek ez volt az első nominációja. 2010-ben Murakami Haruki Norvég erdő című klasszikusából készített japán nyelvű adaptációt.

Az, hogy Franciaország nem jelölte, nem jelenti azt azonban, hogy az Egy zuhanás anatómiája feltétlen Oscar nélkül marad: amerikai jogait az a Neon vásárolta meg, amely hatalmas tapasztalatokkal rendelkezik az Oscar-kampányok terén, ők juttatták díjhoz, illetve jelölésekhez többek között az Élősködőket, A világ legrosszabb emberét, A szomorúság háromszögét, vagy épp az Én, Tonyát. A hírek szerint a forgalmazó idén elsősorban Triet filmjében bízik, amelyet szeretnének a jelöltek között látni a főbb kategóriákban, így a Legjobb filmeknél, a Legjobb rendezőnél és a Legjobb forgatókönyveknél is.

A mozi egyik legnagyobb erőssége azonban a főszereplője, Sandra Hüller, akinek komoly esélye van a Legjobb női főszereplők között. Hüller ráadásul ugyancsak szerepel a britek Oscar-jelölt filmjében, Jonathan Glazer The Zone of Interest című drámájában – Martin Amis regényének adaptációja Rudolf Hössről és feleségéről szól. Utóbbit alakítja Hüller, aki emiatt a Legjobb női mellékszereplők között is indulhat majd az Oscarért.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.