Film

Gumikesztyű

Kitty Green: Az asszisztens

  • 2020. július 25.

Mikrofilm

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, micsoda forradalmári bátorság kellett az elmúlt néhány évben annak a szexus és nexus vezérelte, fojtogató gyakorlatnak a megtöréséhez, amely a hatni, de legalábbis látszani akarást üzletként prezentáló rendszerekben (színház, film, tévé, zeneipar stb.) mindig is merő hatalmi aktus volt. Nem egyes nagytermészetű hímek magánszenvedélye, hanem a hierarchiában való előbbre jutás reményében annak minden résztvevője által elfogadott és működtetett rendszer maga. Hírességek ismertté vált megaláztatásai csak rávilágítottak a közeg mérgező voltára.

A dokumentumfilmesként szép sikereket elért Kitty Green bemutatkozó játékfilmje nem az Oscar reflektorfényébe tolt ún. Nagy Sztori, amelyben ismert emberek nagy visszhangot keltve (és sok apró részletet kozmetikázva) lelepleznek, mint pl. az idei gálán többszörösen jelölt Botrány. A film helyszínét és kereteit adó produceri irodában a főnököt nem is látjuk, híres színész vagy rendező sem tűnik fel. Üzem ez, gyártás folyik, szervezés, tárgyalások vannak, befektetők felhajtása: a fogaskerekeket látjuk működni. Ilyen fogaskerék a címszereplő beosztott is. A lány nyitja hajnalban az irodát, rendet tesz a főnök úr asztalán, szőnyegén, kanapéján: dossziék elvágólag, elhullajtott karperec vissza a tegnap esti feltörekvő tehetségnek, foltocska vegyszerrel, kefével eltávolítva. Gumikesztyűben. Nap közben intézkedik, olykor a vele egy szobában dolgozó állaza ficsúrok helyett is, hiszen ő tud mindent a tárgyalások időpontjától a reptéri indulásokon át a főnök programja után érdeklődő, féltékeny feleség lepasszolásáig. Ajtónál, liftnél ő engedi előre a férfiakat, ő kér elnézést mások hibái miatt, ő hunyászkodik meg mások helyett. Megtestesült lábtörlő, akire minden cipő rálép, de ez a lábtörlő azt reméli, hogy egyszer majd perzsaszőnyeg lesz belőle, amelyhez le kell venni a cipőt. Aztán jön egy lány. Helyeske pincérnő Mucsáról, ugyanarra a pozícióra, amelyet ő tölt be. Csak neki nem kell dolgoznia és szobát is bérelnek számára egy drága hotelben (a címszereplő, ki más?). És akkor panaszt tesz az asszisztens, nem is csak maga, hanem a karrierjét a főnök úr cicájaként megalapozni gondoló naiva érdekében…

Nem, itt nem csupán a filmgyártás vagy tágabban értve az ún. média világán belüli visszaélésekről van szó. A színhely (egyetlen irodaház) és az idő (egyetlen nap) talán szűkös, de a megjelenített összefüggések annál nagyobb teret (amely voltaképpen az individuális érdekek irányította emberi társadalom, mint olyan) és időtávlatot (száz évek? ezrek?) láttatnak egyben. Összetett, bonyolult kölcsönhatások, durva, mégis a szofisztikált manipuláció magas fokán űzött játszmák rendszereként jelenik meg a társadalmi létezés maga. Életcéljaikkal, ún. álmaikkal zsarolható emberek próbálnak kis előnyökhöz jutni embertársaik rovására, vagy elhárítani az egzisztenciális összeomlás rájuk leselkedő veszélyét. Mindenki a rendszer része, helye a táplálékláncban van, morális megfontolások a túlélése ellen hatnak.

A párbeszédek: csupa triviális közlés. Tőmondatok, olykor el is harapva (a főnöknek hangját is csak egyetlen másodpercre, egy be sem fejezett utasítás erejéig halljuk). Ehhez képest hat elementáris erővel az asszisztenslány és a társaság személyzetisének dialógusa, amelyben a tapasztalt, korruptságát teljesen rendben lévő dörzsöltségként megélő hivatalnok szelíden, csakis a lány érdekeit szem előtt tartva feltörli a padlót az okvetetlenkedő beosztottal.

Ez egy igazi film, olyan, amelyben az egészen egyszerű képek, beállítások jelentéssel telítenek meg ezerszer látott, de így még sosem észlelt gesztusokat, helyzeteket. A tökéletesen felépített, az összefüggéseket keresztbe-kasul, tulajdonképpen egészen banális képek pontos kontextusba helyezése révén láttató film visszafogottsága feszültséggel tölt meg egy fénymásolást, egy kabátlevételt, sőt egy kabát le nem vételt is. A tekintetek, a mozdulatlan arcban tizedmásodpercre megjelenő, azonnal el is fojtott érzelmi reakciók beszédesebbek akármilyen, hevesen előadott monológnál. A fegyelmezetten izzó alakítást nyújtó Julia Garnerrel biztosan szívesen dolgozott volna Bergman is.

Magyar felirat: Tunbige

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.