Szemrevaló

A trafikos

Mikrofilm

1938. Bécsben sokasodnak a Hitler-szimpatizánsok, bár a nácik még éppen nem vették át a hatalmat, de már elillant a tegnap még mindent körülvevő szecessziós-bohém kellem, lassan, de biztosan repedeznek a régi világ falai. Franz (Simon Morzé) persze erről mit se tud, mint ahogy másról sem igazán: 17 éves, a hegyi falujából most keveredett a nagyvárosba, hogy trafikosnak álljon. Mestere egy világháborús veterán (Johannes Krisch), akitől nemcsak a szakmát tanulja, de lassan a felnőttséget is – merthogy a környék trafikosa nemcsak a napi sajtóhoz és a cigarettákhoz ért, hanem az emberekhez is. Kicsi a világ, Bécs még kisebb: a szerelmet és álmokat kergető ifjú összebarátkozik a trafik híres törzsvásárlójával, a 82 éves Sigmund Freuddal – Bruno Ganz, ki más? Az ő Freudja pedig egy modorosság nélküli, érdeklődő, okos öregúr, aki simán el-elszundít egy-egy esti eszmecserén, és szerfelett önironikusan látja saját munkásságát.

Az idős professzor sejtelmes bölcsességekkel próbálja kísérni Franzot a felnövés, az értéktalálás és az első szerelem rögös – és avantgárd álomlátásokkal szegélyezett – útján. De legtöbbször szerencsére nem ezeken rágódnak, barátságuk sokkal földhözragadtabb, mint egy pszichoanalízis.
S pont ez lenne az élet rendje (szerelem, barátság, s a többi), ha nem nyomakodna rá egyre erőszakosabban a történelem: a zsidókat is kiszolgáló trafikos vegzálásától a Gestapo egyre feketébb akcióin keresztül odáig, hogy Freud emigrálni kényszerül. Franz pedig megmutatni, hogy igenis van az egyénnek választása.

Vetítik: október 4,. 19.00; október 6., 20.00

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.