„Ha meg akarunk szabadulni valamelyik ellenzékitől, ezeket a módszereket fogjuk használni”

Mikrofilm

Befejezte 145 napon át tartó éhségsztrájkját a krími filmrendező, mivel a hatóságok kilátásba helyezték a kényszertáplálását – Interjú Aszkold Kurov rendezővel.

Oleg Szencov krími filmrendezőt 2014-ben tartóztatták le, majd húsz év börtönbüntetésre ítélték. Az orosz börtönökben fogva tartott ukrán politikai elítéltek szabadon bocsátásáért folytatott, 145 napon át tartó éhségsztrájkját október 6-án fejezte be, mivel a hatóságok kilátásba helyezték a kényszertáplálását. További sorsáról egyelőre nincs döntés. Aszkold Kurov orosz filmrendező az ő történetéről forgatta 2017-es A per: az orosz állam Oleg Szencov ellen című filmjét, amelyről a tavalyi Verzió fesztivál alkalmából írtunk.

Narancs.hu: Még a Krím elcsatolása előtt kezdődött a barátságuk Oleg Szencovval, és a letartóztatásától kezdve figyelemmel is kísérte a sorsát. Mikor vált barátból egyfajta profi tanúvá?

Aszkold Kurov: Három évvel azelőtt ismerkedtünk meg, hogy letartóztatták volna a Krím félszigeten. Kollégákként kerültünk kapcsolatba online, aztán egyszer személyesen is találkoztunk, mikor Moszkvába jött a Gamer című filmje premierjére. Mikor 2014-ben Moszkvában tárgyalni kezdték az ügyét, először csak azért mentem el, hogy a jelenlétemmel támogassam. Aztán mikor azt éreztem, hogy semmit nem tudok tenni, elhatároztam, hogy forgatok egy dokumentumfilmet, hogy az egész világnak megmutathassam, mi történt Szencovval.

Narancs.hu: Mit gondol a művészet funkciójáról olyan helyzetekben, ahol a politika az abszurd tartományában kezd működni?

AK: Fontos volt, hogy megértsem az abszurdum mértékét és aztán filmre tudjam vinni. Az az érdekes, hogy ami egy játékfilmben egyszerűen a nevetségesről vagy a groteszkről szólna, az névvel és arccal azonnal igazi tragédia lesz. És nem csak egy ember és a családja számára. Nagyon sokan vannak ilyen helyzetben Oroszországban és Ukrajnában. Hiszek abban, hogy a dokumentumfilm egyik erénye pont az, hogy empátiát tud ébreszteni és érzelmileg „kinyit” mások élethelyzetére azzal, hogy absztrakt tényeket és fogalmakat valódi emberi sorsok formájában mutat meg.

Narancs.hu: Ilyen körülmények között újra kellett gondolnia a filmes gyakorlatát vagy a műfaji kereteket?

AK: Minden film teljesen új tapasztalat nekem szakmailag és élettapasztalatként is. Általában megfigyelőként forgatok, nagyon sok időt töltök a szereplőimmel, tanúja vagyok az életük eseményeinek, aztán viszont fontos, hogy ők maguk beszélnek ezekről, reflektálnak rájuk. A per esetében ez teljesen más volt. Egyrészt képtelenség volt a főhőssel kommunikálni, másrészt muszáj volt megmutatni a büntetőeljárás minden fordulatát, a pert magát. Tévés eszközöket kellett használnom.

Narancs.hu: Többször nyilatkozta, hogy az orosz állam nem kiszámítható abban a tekintetben, hogy kit büntet, s hogyan statuál példát. Miért hagyták, hogy felvegye a pert, beleértve Szencov manifesztumszerű nyilatkozatát is az ítélethirdetéskor?

AK: Mivel mutatni akartak valamit ezzel a perrel, nem hiszem, hogy az orosz hatóságokat aggasztotta az, hogy nyilvánosságra kerül. Rosztovban, a katonai bíróságon teljesen nyilvános volt a tárgyalás, rengeteg újságíró és érdeklődő volt jelen. Szerintem nem gondolják veszélyesnek a hatóságok, hogy esetleg nagy a meggyőzőereje egy ilyen anyagnak. Ellenkezőleg, minél abszurdabb, annál jobb nekik. Mintha azt mondanák: „Ha meg akarunk szabadulni valamelyik ellenzékitől, ezeket a módszereket fogjuk használni. Bárkit abba a börtönbe tudunk tenni, amelyikbe csak szeretnénk, amilyen váddal szeretnénk, még bizonyíték sem kell.”

false

Narancs.hu: Mit gondol a Szencovra irányuló nemzetközi figyelemről? Nem lehet, hogy épp e figyelem csak megerősíti Putyin azon elhatározását, hogy nem engedi szabadon Szencovot?

AK: Azt hiszem, ebben a helyzetben nem volt szabad hallgatni és értelmetlen is lett volna: az, hogy a politikai foglyokat nem engedték szabadon, mentették fel vagy cserélték ukrán börtönökben fogva tartott orosz állampolgárokért, nem a nemzetközi nyomás és figyelem miatt van. Nem a nemzetközi nyomás miatt engedték végül szabadon négy évvel ezelőtt Mihail Hodorkovszkijt és a Pussy Riot két tagját. Arra tudok csak gondolni, hogy Putyin valami ajánlatra vár, amit nem kapott meg egyelőre.

Narancs.hu: Hogyan próbálja Szencov túlélni a börtönt? Mesélne kicsit a Labitnangiban, a börtönben tett látogatásáról?

AK: Idén június 4-én találkoztam vele. Teljesen váratlan volt mindenkinek, hogy a börtön vezetősége engedélyezte a látogatást. Én abszolút nem számítottam rá, csak azt terveztem, hogy az utazást felveszem Szencov ügyvédje számára. Oleg nem panaszkodott se a börtönről, se bármi másról. Az érdekelte, mi történik a világban, mi van a mozikban, mi történik a barátai életében. Megköszönte a támogatást és azt kérte, írjunk neki. Azt mondta, forgatókönyveken dolgozik. De nagyon sápadt volt, sovány és elgyötört. Nyilvánvaló volt, hogy testileg nagyon nehéz neki az éhségsztrájk.

Narancs.hu: Kevés a remény, hogy Szencov kiszabaduljon. Pár napja azt nyilatkozta, hogy elvesztette a reményt és már hypoxiás állapotban van. Innen már gyakorlatilag lehetetlen felgyógyulni. Mit tehetünk most, és hogy látja a saját szerepét?

AK: Nincs semmi tippem vagy megoldási javaslatom. Annyit tudok, hogy az egész világot emlékeztetni kell arra, hogy Szencov haldoklik egy orosz börtönben, és az ukrán politikai foglyok szabadon bocsátását kéri. Muszáj új csatornákat találnunk, amiken terjeszteni lehet ezt az üzenetet. Ilyen szempontból a filmem betöltötte a célját. Másfél éve tüntetések és tiltakozások zajlanak, sokan írnak nekem szerte a világon, akik a filmből értesültek Oleg történetéről és segíteni akarnak.

Narancs.hu: Merre tart ma Oroszország? Ugyan szinte lehetetlen általános érvényű tanácsokat adni, de mégis, mit tehet egy értelmiségi ilyen elnyomás közepette?

AK: Sajnos az nyilvánvaló, hogy Oroszország úton van vissza egy totalitárius berendezkedés felé, amelyben az ellenvéleményeket elnyomják. Persze ez nem pontosan olyan, mint a szovjet verzió volt, legalábbis addig, ameddig vannak független információforrások és a határok nyitva állnak. Szerintem a legjobb tanácsot Oleg maga adta a tárgyalóteremben: tanuljunk meg nem félni. Az egész rendszer logikája a félelemre alapul, így a legjobb módja az ellenállásnak az, ha nem félünk.

A per: az orosz állam Oleg Szencov ellen című film elérhető az interneten, egyebek mellett a vimeón is.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.