Immár azért szabadkozik egy színésznő, amiért korábban elítélte Woody Allent

Mikrofilm

Tovább bonyolódnak Rebecca Hallnak a színész-rendezőhöz fűződő érzelmei.

Hét év telt el a MeToo-botrány kirobbanása és Harvey Weinstein szexuális zaklatásos ügyének napvilágra kerülése óta. A nagyhatalmú producert 2020-ban találták bűnösnek, miután több mint 80 nő vádolta meg nemi erőszakkal és zaklatással. Weinstein azóta is börtönben ül, csak romló egészségügyi állapotáról szállingóznak a hírek, legutóbb például Covid és tüdőgyulladás miatt szállították kórházba. A társadalmi mozgalmat belökő Weinstein mellett is vannak a MeToo-nak nagy skalpjai – elég csak Kevin Spacey-re gondolnunk –, van azonban egy rakás szürkezónás eset, amelyet a nézők vagy a közvélemény se lenyelni, se kiköpni nem tud.

Ezek közé tartozik Woody Allen is, akinek botrányos ügyei még jóval a MeToo előtt láttak napvilágot. A vádak szerint az Annie Hall rendezője szexuálisan zaklatta Mia Farrow-val közösen örökbefogadott lányukat, Dylan Farrow-t. Ekkor 1992-t írtak, nem sokkal később pedig Allen és Farrow másik adoptált lánya, Soon-Yi Previn állt elő azzal, hogy egy párt alkot Allennel, amely csak tovább fokozta a botrányt. Ők ketten 1997-ben házasodtak össze, amikor a nő 27, Allen pedig 62 éves volt, azóta pedig két lánygyermeket is örökbe fogadtak.

A 90-es években mindez nem igazán viselte meg Allen karrierjét: 1993-ban (Férjek és feleségek), 1995-ben (Lövések a Broadwayn), 1996-ban (Hatalmas Aphrodité) és 1998-ban (Agyament Harry) is Oscarra jelölték, majd a 2010-es években is volt egy jó szériája: az Éjfélkor Párizsban forgatókönyvéért elnyerte negyedik aranyszobrocskáját, majd a Blue Jasmine-ért ismét jelölést szerzett. Nagy sztárok dolgoztak filmjeiben, akik szintén sorra nyerték az Oscarokat alakításukért – mintha az egykori botrányról mindenki megfeledkezett volna. Aztán jött a MeToo, amikor egy csomó korábbi botrány is még inkább felerősödött: több mint tizenöt évvel később ismét előkerült például az a vád, miszerint Gary Oldman fizikailag és érzelmileg bántalmazta egykori feleségét (Oldman mindezek ellenére 2018-ban Oscart nyert A legsötétebb óra főszerepéért), de ismét előkerültek Woody Allen egykori sötét ügyei is.

Fogadott lánya, Dylan Farrow a Los Angeles Timesba írt véleménycikkében ítélte el azokat a színészeket, akik a vádak ellenére még mindig együtt dolgoznak Allennel. A hasonló nyomásgyakorlásnak meg is lett az eredménye: egyre kínosabb volt a rendezővel együttműködni. Rebecca Hall, aki a 2008-as Vicky Cristina Barcelonában és a 2018-as Egy esős nap New Yorkban című filmjeiben is szerepet vállalt, Instagram-posztban kezdett magyarázkodni. „Miután elolvastam, majd újra elolvastam Dylan Farrow pár nappal ezelőtti állításait, majd visszamentem a korábbi nyilatkozataihoz is, immár látom, hogy ez rendkívül bonyolult ügy, a tetteim pedig olyan hatást kelthettek, amely más nőket elhallgattatott vagy figyelmen kívül helyezett. Ezt nem könnyű a mostani helyzetben, és egyáltalán bármikor feldolgoznom, ezért szeretnék elnézést kérni. Sajnálom a döntésemet és még egyszer nem követem el ezt a hibát” – fogalmazott arra utalva, hogy szerepet vállalt Woody Allen filmjeiben. Egyben azt is bejelentette. hogy az Egy esős nap New Yorkbanért kapott fizetését felajánlja a szexuális visszaélések ellen küzdő, azok áldozatait védő Time’s Up mozgalom javára.

Nem Hall pálfordulása volt az egyetlen: Kate Winslet, Colin Firth, Timothee Chalamet, Rachel Brosnahan vagy Greta Gerwig szintén így tettek. Ezekre reagálva Allen még 2021-ben így nyilatkozott: „Jót akarnak, de mind ostobák. Egy teljesen ártatlan ember üldöznek és tovább erősítenek egy hazugságot.”

Mára azonban úgy néz ki, Hall  ismét változtatott álláspontján: egy friss interjújában azt mondta, már bánja, hogy belekeveredett ebbe az egészbe a MeToo idején. „Nagyon nem vall rám, hogy bármivel kapcsolatban nyilvános állásfoglalást tegyek. Én nem beszélek, hanem cselekszem, ennyire vagyok politikus. Nem gondolom magam színész-aktivistának, nem ilyen ember vagyok. És kicsit bánom is az állításom, mert nem hiszem hogy egy színész felelőssége, hogy ilyen helyzetben beszéljen” fogalmazott. Azt is megmagyarázta azonban, annak idején miért fordult a nyilvánossághoz. „Épp kint álltam, egy utcai jelenetet forgattam Jude Law-val, amikor szó szerint így hangzott a dialógusom: »Kurvára be kell fejezned, hogy 15 évesekkel fekszel le!« És azon a napon tört ki a Weinstein-botrány. Ott volt az a sok újságíró és fotós, mert Weinstein volt a film producere, és mind azt hallgatták, hogyan mondom ezt a szöveget.” Mint fogalmazott, abban a helyzetben az volt a legfontosabb, hogy mindenki higgyen a bántalmazott nőknek, és bár mindegyik történetben vannak bonyodalmak és nüanszok, de úgy érezte, helyre kell állítania az egyensúlyt, gesztust kell tennie. „De az egész azzá változott, hogy még egy ember elítéli Woody Allent és bánja meg hogy vele dolgozott – ami nem is igaz, én nem ezt mondtam. Nem bánom, hogy dolgoztam vele. Remek lehetőséghez juttatott és nagyon kedves volt hozzám” – magyarázta. Hozzátette: ha ma látnának napvilágot a vádak, nem mondana semmit, egy művésznek ugyanis nem az a feladata, hogy ilyen állásfoglalásokat tegyen.

A Woody Allen elleni vádakról legutóbb 2021-ben az HBO készített dokumentumsorozatot Allen kontra Farrow címmel. Rebeca Hall épp ugyanebben az évben avanzsált a színészet mellett rendezővé A látszat ára című filmjével, és már készül is a következő mozijára a kamera mögött. Maga Allen jó időre kikerült a reflektorfényből, pár éve már közel sem övezi akkora figyelem egyre lassabban készülő filmjeit. A Coup de Chance című legutóbbi alkotását versenyen kívül mutatták be az idei Velencei Filmfesztiválon, erről azt nyilatkozta, talán az utolsó filmje. Még idén azonban új színházi darabbal is előállt, a Brooklyni mesének ráadásul Magyarországon, a Belvárosi Színházban tartották a világpremierjét (kritikánk ide kattintva olvasható).

Nem Allen az egyetlen, akire a MeToo-hullám elültével mintha megbocsátóbban néznének: mint mi is megírtuk, egy egész kis mozgalom alakul többek között Liam Neeson és Sharon Stone vezetésével, akik szerint megérett az idő Kevin Spacey visszatérésére is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.