Megvan, ki lesz az új Lara Croft, és lehet, hogy most nem is a rövidnadrágján lesz a hangsúly

Mikrofilm

Angelina Jolie és Alicia Vikander után a Trónok harca színésznője bújik a világ leghíresebb női archeológusának bőrébe, de külön érdekes az új Tomb Raider-sorozat mögött álló Phoebe Waller-Bridge szerepe is. 

Habár még zajlanak a tárgyalások, a legtöbb nyugati újság kész tényként közli, hogy Sophie Turner lesz Lara Croft az Amazon legközelebbi nagy dobásában, az új Tomb Raider-sorozatban. Turnert legtöbben a Trónok harca Sansa Starkjaként ismerik, de alakított már mutáns szuperhőst az X-Men: Sötét Főnixben, illetve több más sorozatban (Survive, Az utolsó lépcsőfok, Joan) is feltűnt már. Az elmúlt időszakban azonban nem is annyira filmszerepei, mint magánélete miatt került címlapokra: tavaly vált el a Jonas Brothers együttes egyik tagjától, Joe Jonastól, akivel 2019-ben házasodott össze és két gyerekük is született – a bulvármédia pedig a színésznőt hibáztatta a válás miatt, mondván ahelyett, hogy a gyerekeivel lett volna, folyamatosan dolgozott.

A Tomb Raider-sorozat, amivel Turner igyekszik végleg maga mögött hagyni a Trónok harca-időszakot, egy olyan videójáték-adaptáció, amelynek Hollywood már többször nekifutott. A főszereplő egy jellemzően és hangsúlyosan szexinek ábrázolt archeológus, egyfajta női Indiana Jones, aki hozzá hasonlóan folyamatosan izgalmas kalandokba keveredik.

Maga a játék 1996-ban jelent meg először, azóta különböző leágazásaival együtt húsznál is több rész született belőle, melyekből 100 milliónál is többet értékesítettek világszerte. Az első filmadaptációra sem sokáig, mindössze 2001-ig kellett várni. Ekkor Angelina Jolie alakította a főszereplőt, aki a két évvel későbbi folytatásba, a Lara Croft: Tomb Raider – Az élet bölcsőjébe is visszatért. Ez utóbbi azonban még az első film számait sem tudta hozni (az első rész a 115 milliós büdzséjére 274 milliót hozott világszerte, míg a 95 millióba kerülő második felvonás épp csak meghaladta a 160 milliós összbevételt), így Lara Croftot hosszú időre nyugdíjazták.

2018-ban azonban elérkezett a reboot ideje: ekkor a Jolie-hoz hasonlóan ugyancsak Oscar-díjas dán Alicia Vikander lett a főszereplő – ez a mozi épp annyiba került, mint a korábbi második rész, és szinte centre pontosan annyit hozott, mint az első Tomb Raider. A számok alapján tehát nem volt egyértelmű bukás, ám a stúdió egyértelműen többet várt volna a világ egyik legnépszerűbb videójáték-figurájától. Épp ezért Vikander hiába várta izgatottan, hogy ismét Lara Croft lehessen, ebből végül semmi nem lett – mint mi is megírtuk, 2022-ben a sorozat jogai szabad prédává váltak. 

A jogok azonban végül egy furcsa csavarral mégis házon belül maradtak: az MGM-től ahhoz az Amazonhoz kerültek, amely 2021-ben vásárolta fel a patinás stúdiót, tokkal-vonóval. Azt, hogy a játékből film helyett ezúttal sorozatot terveznek, már tavaly januárban bejelentették, a show pedig idén májusban kapott hivatalosan is zöld utat. Az Amazon Studios elnöke, Jennifer Salke a projektet „epikusnak és világkörülinek” nevezte, valószínűleg arra utalva, hogy más kalandfilmek hagyományaihoz hasonlóan ez is a Föld számos pontján játszódik majd.

A főszereplő Sophie Turnernél is érdekesebb azonban az a kreatív elme, aki a készülő show mögött áll majd. Ő Phoebe Waller-Bridge, a hatalmas sikerű Bolhafészek (Fleabag) 3 Emmy-díjas író-főszereplője. „Lara Croft sokakhoz hasonlóan nekem is sokat jelent, alig várom ezt a kalandot. Denevérekkel meg mindennel együtt” – kommentálta Waller-Bridge, mikor kiderült, hogy ő készítheti el a sorozatot.

Waller-Bridge ma már igazi sztárnak számít, dolgozott a 007 Nincs idő meghalni forgatókönyvén, készített egy másik sikersorozatot, a Megszállottak viadalát, színészként pedig olyan filmekben bukkant fel, mint a Solo: Egy Star Wars-történet, vagy az Indiana Jones és a sors tárcsája. A Bolhafészek sikere után mindenki érezte, hogy ő lehet Hollywood következő, generációkat meghatározó kreatív hangja. A feneketlen pénztárcájú Amazon egyből le is csapott rá, egészen elképesztő, évi 20 millió dolláros fizetést biztosítva számára – hogy aztán végül ne csináljon semmit.

Eredetileg a 2005-ös Mr. és Mrs. Smith című akcióvígjátékot adaptálta volna sorozattá egy másik aktuális szupersztár, a Childish Gambino néven rapperként is ismert, színészként a Balfékek (ennek jelentőségét itt részleteztük) című sorozattal, majd alkotóként az Atlantával (erről itt írtunk bővebben) befutott Donald Gloverrel közösen. A sorozatot végül nagy sikerrel idén be is mutatták – ám Waller-Bridge nélkül, aki pár hónap után kiszállt a projektből, mert kreatív nézeteltérései voltak Gloverrel. A Guardian cikkében egyenesen a világ legjövedelmezőbb bizniszének tartja azt az üzletet, amit az Amazon kötött vele, hiszen a jelek szerint valódi munkát nem várnak el tőle – csak azt, hogy létezzen. Ezért pedig az elmúlt három évben 60 millió dollárt (több mint 23 milliárd forintot) tehetett zsebre. A stúdiók ehhez hasonló viselkedését egy bennfentes egyszerűen csak „sztárkúrásnak” minősítette.

A fentebb már idézett Amazon-fejes, Jennifer Salke nemrég azt nyilatkozta, egyáltalán nem bánják a meglehetősen nagylelkű szerződést. „Amikor az olyan hosszútávú elköteleződéseinket nézem, mint amelyek a Phoebehez hasonló alkotókhoz fűznek minket, nagyon is boldog vagyok. Örülök, hogy őt is meg tudtuk tartani, hiszen valósággal megszállottan foglalkozik Lara Croft/Tomb Raiderrel, akivel sokakhoz hasonlóan együtt nőtt fel. Az a tény, hogy alkotóként ő hozza majd tető alá a karaktert, hatalmas dolog, amiből egy remek franchise készülhet majd” – fogalmazott. Ennek ellenére azt azért hozzátette, hogy a jövőben várhatóan hasonló szerződések helyett inkább a teljesítményalapú megegyezéseket helyezik majd előtérbe.

Mindezek fényében tehát az Amazon abban reménykedik, hogy önmagában az új Tomb Raider-sorozat is elég nagy siker lesz ahhoz, hogy igazolja majd Waller-Bridge szerződését. Az ő alakja garantálhatja például azt is, hogy Lara Croft az eddig megszokott, szexista ábrázolás helyett (a témában ajánljuk 1999-es riportunkat az első magyar Lara Croft-hasonmásversenyről) egy progresszívabb, feministább olvasatot kaphat – azaz nem kizárólag a karakter mellbőségén és rövidke nadrágján áll vagy bukik majd a sorozat sikere.

Az egész világot letaroló Barbie ugyanis bebizonyította, hogy a felvilágosultabb, játékosabb megközelítésre nagyon is van fogadókészség a nézők részéről. Másrészt viszont az eddigi filmadaptációk mind azt mutatták, hogy a karakter egyedül a videójátékok terén igazán népszerű. A hírek szerint azonban az új Tomb Raider-sorozatnak Waller-Bridge-en kívül is lesz egy showrunnere (ő a sorozatok legfőbb kreatív felelőse) – kérdés tehát, hogy a Bolhafészek alkotója mennyi munkát is tesz majd bele valójában a műsorba.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Grúzia nem Belarusz, de a helyzet eldurvulhat

Egyáltalán nem reménytelen a grúziai Európa-párti ellenzék törekvése, hogy kiszabadítsák az országot Putyin karmai közül, írja Bernard Guetta. A francia EP-képviselő a múlt héten egy néppárti-szociáldemokrata-liberális-zöldpárti küldöttség tagjaként a kaukázusi országba utazott, hogy tüntetőkkel, Európa- és oroszpárti politikusokkal és civil szervezetekkel találkozzon.