Megvan, ki lesz az új Lara Croft, és lehet, hogy most nem is a rövidnadrágján lesz a hangsúly

Mikrofilm

Angelina Jolie és Alicia Vikander után a Trónok harca színésznője bújik a világ leghíresebb női archeológusának bőrébe, de külön érdekes az új Tomb Raider-sorozat mögött álló Phoebe Waller-Bridge szerepe is. 

Habár még zajlanak a tárgyalások, a legtöbb nyugati újság kész tényként közli, hogy Sophie Turner lesz Lara Croft az Amazon legközelebbi nagy dobásában, az új Tomb Raider-sorozatban. Turnert legtöbben a Trónok harca Sansa Starkjaként ismerik, de alakított már mutáns szuperhőst az X-Men: Sötét Főnixben, illetve több más sorozatban (Survive, Az utolsó lépcsőfok, Joan) is feltűnt már. Az elmúlt időszakban azonban nem is annyira filmszerepei, mint magánélete miatt került címlapokra: tavaly vált el a Jonas Brothers együttes egyik tagjától, Joe Jonastól, akivel 2019-ben házasodott össze és két gyerekük is született – a bulvármédia pedig a színésznőt hibáztatta a válás miatt, mondván ahelyett, hogy a gyerekeivel lett volna, folyamatosan dolgozott.

A Tomb Raider-sorozat, amivel Turner igyekszik végleg maga mögött hagyni a Trónok harca-időszakot, egy olyan videójáték-adaptáció, amelynek Hollywood már többször nekifutott. A főszereplő egy jellemzően és hangsúlyosan szexinek ábrázolt archeológus, egyfajta női Indiana Jones, aki hozzá hasonlóan folyamatosan izgalmas kalandokba keveredik.

Maga a játék 1996-ban jelent meg először, azóta különböző leágazásaival együtt húsznál is több rész született belőle, melyekből 100 milliónál is többet értékesítettek világszerte. Az első filmadaptációra sem sokáig, mindössze 2001-ig kellett várni. Ekkor Angelina Jolie alakította a főszereplőt, aki a két évvel későbbi folytatásba, a Lara Croft: Tomb Raider – Az élet bölcsőjébe is visszatért. Ez utóbbi azonban még az első film számait sem tudta hozni (az első rész a 115 milliós büdzséjére 274 milliót hozott világszerte, míg a 95 millióba kerülő második felvonás épp csak meghaladta a 160 milliós összbevételt), így Lara Croftot hosszú időre nyugdíjazták.

2018-ban azonban elérkezett a reboot ideje: ekkor a Jolie-hoz hasonlóan ugyancsak Oscar-díjas dán Alicia Vikander lett a főszereplő – ez a mozi épp annyiba került, mint a korábbi második rész, és szinte centre pontosan annyit hozott, mint az első Tomb Raider. A számok alapján tehát nem volt egyértelmű bukás, ám a stúdió egyértelműen többet várt volna a világ egyik legnépszerűbb videójáték-figurájától. Épp ezért Vikander hiába várta izgatottan, hogy ismét Lara Croft lehessen, ebből végül semmi nem lett – mint mi is megírtuk, 2022-ben a sorozat jogai szabad prédává váltak. 

A jogok azonban végül egy furcsa csavarral mégis házon belül maradtak: az MGM-től ahhoz az Amazonhoz kerültek, amely 2021-ben vásárolta fel a patinás stúdiót, tokkal-vonóval. Azt, hogy a játékből film helyett ezúttal sorozatot terveznek, már tavaly januárban bejelentették, a show pedig idén májusban kapott hivatalosan is zöld utat. Az Amazon Studios elnöke, Jennifer Salke a projektet „epikusnak és világkörülinek” nevezte, valószínűleg arra utalva, hogy más kalandfilmek hagyományaihoz hasonlóan ez is a Föld számos pontján játszódik majd.

A főszereplő Sophie Turnernél is érdekesebb azonban az a kreatív elme, aki a készülő show mögött áll majd. Ő Phoebe Waller-Bridge, a hatalmas sikerű Bolhafészek (Fleabag) 3 Emmy-díjas író-főszereplője. „Lara Croft sokakhoz hasonlóan nekem is sokat jelent, alig várom ezt a kalandot. Denevérekkel meg mindennel együtt” – kommentálta Waller-Bridge, mikor kiderült, hogy ő készítheti el a sorozatot.

Waller-Bridge ma már igazi sztárnak számít, dolgozott a 007 Nincs idő meghalni forgatókönyvén, készített egy másik sikersorozatot, a Megszállottak viadalát, színészként pedig olyan filmekben bukkant fel, mint a Solo: Egy Star Wars-történet, vagy az Indiana Jones és a sors tárcsája. A Bolhafészek sikere után mindenki érezte, hogy ő lehet Hollywood következő, generációkat meghatározó kreatív hangja. A feneketlen pénztárcájú Amazon egyből le is csapott rá, egészen elképesztő, évi 20 millió dolláros fizetést biztosítva számára – hogy aztán végül ne csináljon semmit.

Eredetileg a 2005-ös Mr. és Mrs. Smith című akcióvígjátékot adaptálta volna sorozattá egy másik aktuális szupersztár, a Childish Gambino néven rapperként is ismert, színészként a Balfékek (ennek jelentőségét itt részleteztük) című sorozattal, majd alkotóként az Atlantával (erről itt írtunk bővebben) befutott Donald Gloverrel közösen. A sorozatot végül nagy sikerrel idén be is mutatták – ám Waller-Bridge nélkül, aki pár hónap után kiszállt a projektből, mert kreatív nézeteltérései voltak Gloverrel. A Guardian cikkében egyenesen a világ legjövedelmezőbb bizniszének tartja azt az üzletet, amit az Amazon kötött vele, hiszen a jelek szerint valódi munkát nem várnak el tőle – csak azt, hogy létezzen. Ezért pedig az elmúlt három évben 60 millió dollárt (több mint 23 milliárd forintot) tehetett zsebre. A stúdiók ehhez hasonló viselkedését egy bennfentes egyszerűen csak „sztárkúrásnak” minősítette.

A fentebb már idézett Amazon-fejes, Jennifer Salke nemrég azt nyilatkozta, egyáltalán nem bánják a meglehetősen nagylelkű szerződést. „Amikor az olyan hosszútávú elköteleződéseinket nézem, mint amelyek a Phoebehez hasonló alkotókhoz fűznek minket, nagyon is boldog vagyok. Örülök, hogy őt is meg tudtuk tartani, hiszen valósággal megszállottan foglalkozik Lara Croft/Tomb Raiderrel, akivel sokakhoz hasonlóan együtt nőtt fel. Az a tény, hogy alkotóként ő hozza majd tető alá a karaktert, hatalmas dolog, amiből egy remek franchise készülhet majd” – fogalmazott. Ennek ellenére azt azért hozzátette, hogy a jövőben várhatóan hasonló szerződések helyett inkább a teljesítményalapú megegyezéseket helyezik majd előtérbe.

Mindezek fényében tehát az Amazon abban reménykedik, hogy önmagában az új Tomb Raider-sorozat is elég nagy siker lesz ahhoz, hogy igazolja majd Waller-Bridge szerződését. Az ő alakja garantálhatja például azt is, hogy Lara Croft az eddig megszokott, szexista ábrázolás helyett (a témában ajánljuk 1999-es riportunkat az első magyar Lara Croft-hasonmásversenyről) egy progresszívabb, feministább olvasatot kaphat – azaz nem kizárólag a karakter mellbőségén és rövidke nadrágján áll vagy bukik majd a sorozat sikere.

Az egész világot letaroló Barbie ugyanis bebizonyította, hogy a felvilágosultabb, játékosabb megközelítésre nagyon is van fogadókészség a nézők részéről. Másrészt viszont az eddigi filmadaptációk mind azt mutatták, hogy a karakter egyedül a videójátékok terén igazán népszerű. A hírek szerint azonban az új Tomb Raider-sorozatnak Waller-Bridge-en kívül is lesz egy showrunnere (ő a sorozatok legfőbb kreatív felelőse) – kérdés tehát, hogy a Bolhafészek alkotója mennyi munkát is tesz majd bele valójában a műsorba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.