Másolt és tévéből felvett műsorokkal teli VHS-kazettákban fuldokló gyerekkorom egyik ikonikus filmje volt a Hókusz-pókusz. Ebben egy fiatal srác és kishúga kénytelenek három boszorkány elől menekülni, miután véletlenül életre keltették őket - a futásban segítségükre van egy beszélő macska és a srác plátói szerelme is. Mindez talán bohókásan hangzik, és valóban akadnak benne ilyen hangulatú jelenetek; például amikor a legfiatalabb boszi a buszsofőrt elcsábítva átveszi a helyét a vezető ülésben, vagy amikor a több száz éves boszorkányok nem tudják értelmezni, miért öltöznek az emberek rendőrnek, vagy ördögnek – Halloween van, ami számukra persze semmit nem jelent.
De ezek az epizódok ne tévesszenek meg senkit, ahogy a cím se: a Hókusz-pókusz hátborzongató horror – legalábbis gyerekként így véltem. Az átvezető jelenetek elég könnyedek és szórakoztatóak voltak ahhoz, hogy minden alkalommal a képernyő előtt maradjak, de valójában rettegtem. Hiszen három boszorkány üldöz benne gyerekeket, hogy megfőzzék-megegyék őket; felbukkan egy élőhalott; az egyébként is groteszk, beszélő macskát pedig egy ponton látványos módon elgázolják. Félelmeimet csak tovább táplálták az olyan, oda nem illő részek, mint a musicalbetétek, vagy az a fajta fura, ironikus humor, amiből a világon semmit nem értettem.
Az egész mozi hihetetlenül furának hatott, ami csak még rémisztőbbé tette.
Egyéntől függ, honnantól számítja magát felnőttnek valaki: a szüzessége elvesztése, az iskola befejezése, az első fizetés, esetleg az első hitel. Nálam a választóvonal valahol ott húzódik, amikor rájöttem, a Hókusz-pókusz valójában egy egyszerű vígjáték. "Misztikus családi vígjáték", hogy a Wikipediát idézzem. Aztán szép lassan érkezett a többi meglepetés is: boszorkányokat három, akkoriban jól ismert színésznő alakította. Kathy Najimyt mára talán elfeledtük, de az Apáca show révén a 90-es évek elejének egyik ismert arca volt; Bette Midler már akkor intézménynek számított; Sarah Jessica Parkert pedig nem sokkal később a Szex és New York-kal ismerte meg a világ. A rendezőnek, Kenny Orteganak a rég elfeledett Rikkancsok után ez volt a második játékfilmje, karrierje pedig évekkel később a High School Musical-sorozattal ért a csúcsra.
Annak idején nem tűnt fel az ellentmondás, pedig beszédesnek kellett volna lennie, hogy a filmet a Walt Disney forgalmazta. Alapját David Kirschner producer ötlete adta, aki kislányával figyelt meg egy háza előtt ténykedő fekete kóbor macskát, majd a látottakat gyorsan továbbköltötték: így született meg a kandúrrá változott fiú ötlete, akit boszorkányok átkoztak meg. A forgatókönyvet végül Mick Garris írta meg, aki eredetileg egy még sötétebb tónusú mozit álmodott meg, ám a Disney alaposan felhigította vízióját. Persze gyerekkori emlékeim alapján így sem eléggé.
A Hókusz-pókuszt végül 1993-ban mutatták be a mozikban, ám alaposan elhasalt a kasszáknál. Korának másik ikonikus filmjével, a Szabadítsátok ki Willy-t!-tel kellett versenyeznie a nézőkért, és végül csak a nézettségi lista 4. helyén debütált.
Nem segített az se, hogy a halloween-i tematikájú filmet valamiért jó ötletnek tartották júliusban bemutatni.
Kenny Ortega "vígjátéka" azonban az elmúlt években szép lassan kultfilmmé változott: a halloween-i szezon egyik legtöbbet vetített darabjává vált, igazi camp klasszikussá, ami egyszerre groteszk, vicces és félelmetes, ráadásul általában ott hozza ezeket az értelmeket, ahol nem is ez a célja.
Mi sem természetesebb, mint hogy a mozi pont egy olyan őrült évben ér fel a csúcsra, mint az idei: 2020-at hasonlították már egy Black Mirror-évadhoz, de találó felirat rá az "írta: Quentin Tarantino, rendezte: David Lynch" is. A mozik a kihalás szélére sodródtak, a forgalmazók pedig új filmek híján pedig régi bemutatókkal töltik meg a filmszínházakat: a Disney például 2750 vásznon küldte újra ringbe a Hókusz-pókuszt, ami nagy meglepetésre egy hétvége alatt össze is kalapozott majdnem 2 millió dollárt. Ezzel a 17 éves film olyan, frissebb produkciókat utasított maga mögé, mint az elátkozott képregényfilm, az Új mutánsok, vagy Russel Crowe őrjöngése, a Téboly. Az október 2-i, pénteki box office-t konkrétan megnyerte a boszorkány-film, a helyzet azonban pár napon belül normalizálódott, és az így sem túl acélos Tenet 2,7 millió dollárral felült a hétvégi eredmények csúcsára. Azt viszont senki nem veheti el a Hókusz-pókusztól, hogy több mint másfél évtizeddel a premierje után ha rövid időre is, de az amerikai mozik csúcsára ült. A Halloween közeledtével eredményét még fokozhatja is. Csak maradjanak mozik, ahol vetíteni tudják a filmet...