Tizenhét évvel bemutatója után ért csúcsra a halloween-i film
hocus-pocus_top_story_lead.jpg

Tizenhét évvel bemutatója után ért csúcsra a halloween-i film

Mikrofilm

Tévesen családinak bélyegzett rémmese, vagy az idei évhez méltó groteszk halloween-i szórakozás? Akárhogy is, a Hókusz-pókusz több mint másfél évtizeddel bemutatója után a haldokló mozik csúcsán!

Másolt és tévéből felvett műsorokkal teli VHS-kazettákban fuldokló gyerekkorom egyik ikonikus filmje volt a Hókusz-pókusz. Ebben egy fiatal srác és kishúga kénytelenek három boszorkány elől menekülni, miután véletlenül életre keltették őket - a futásban segítségükre van egy beszélő macska és a srác plátói szerelme is. Mindez talán bohókásan hangzik, és valóban akadnak benne ilyen hangulatú jelenetek; például amikor a legfiatalabb boszi a buszsofőrt elcsábítva átveszi a helyét a vezető ülésben, vagy amikor a több száz éves boszorkányok nem tudják értelmezni, miért öltöznek az emberek rendőrnek, vagy ördögnek – Halloween van, ami számukra persze semmit nem jelent.

De ezek az epizódok ne tévesszenek meg senkit, ahogy a cím se: a Hókusz-pókusz hátborzongató horror – legalábbis gyerekként így véltem. Az átvezető jelenetek elég könnyedek és szórakoztatóak voltak ahhoz, hogy minden alkalommal a képernyő előtt maradjak, de valójában rettegtem. Hiszen három boszorkány üldöz benne gyerekeket, hogy megfőzzék-megegyék őket; felbukkan egy élőhalott; az egyébként is groteszk, beszélő macskát pedig egy ponton látványos módon elgázolják. Félelmeimet csak tovább táplálták az olyan, oda nem illő részek, mint a musicalbetétek, vagy az a fajta fura, ironikus humor, amiből a világon semmit nem értettem.

Az egész mozi hihetetlenül furának hatott, ami csak még rémisztőbbé tette.

Egyéntől függ, honnantól számítja magát felnőttnek valaki: a szüzessége elvesztése, az iskola befejezése, az első fizetés, esetleg az első hitel. Nálam a választóvonal valahol ott húzódik, amikor rájöttem, a Hókusz-pókusz valójában egy egyszerű vígjáték. "Misztikus családi vígjáték", hogy a Wikipediát idézzem. Aztán szép lassan érkezett a többi meglepetés is: boszorkányokat három, akkoriban jól ismert színésznő alakította. Kathy Najimyt mára talán elfeledtük, de az Apáca show révén a 90-es évek elejének egyik ismert arca volt; Bette Midler már akkor intézménynek számított; Sarah Jessica Parkert pedig nem sokkal később a Szex és New York-kal ismerte meg a világ. A rendezőnek, Kenny Orteganak a rég elfeledett Rikkancsok után ez volt a második játékfilmje, karrierje pedig évekkel később a High School Musical-sorozattal ért a csúcsra.

Annak idején nem tűnt fel az ellentmondás, pedig beszédesnek kellett volna lennie, hogy a filmet a Walt Disney forgalmazta. Alapját David Kirschner producer ötlete adta, aki kislányával figyelt meg egy háza előtt ténykedő fekete kóbor macskát, majd a látottakat gyorsan továbbköltötték: így született meg a kandúrrá változott fiú ötlete, akit boszorkányok átkoztak meg. A forgatókönyvet végül Mick Garris írta meg, aki eredetileg egy még sötétebb tónusú mozit álmodott meg, ám a Disney alaposan felhigította vízióját. Persze gyerekkori emlékeim alapján így sem eléggé.

A Hókusz-pókuszt végül 1993-ban mutatták be a mozikban, ám alaposan elhasalt a kasszáknál. Korának másik ikonikus filmjével, a Szabadítsátok ki Willy-t!-tel kellett versenyeznie a nézőkért, és végül csak a nézettségi lista 4. helyén debütált.

Nem segített az se, hogy a halloween-i tematikájú filmet valamiért jó ötletnek tartották júliusban bemutatni.

Kenny Ortega "vígjátéka" azonban az elmúlt években szép lassan kultfilmmé változott: a halloween-i szezon egyik legtöbbet vetített darabjává vált, igazi camp klasszikussá, ami egyszerre groteszk, vicces és félelmetes, ráadásul általában ott hozza ezeket az értelmeket, ahol nem is ez a célja.

Mi sem természetesebb, mint hogy a mozi pont egy olyan őrült évben ér fel a csúcsra, mint az idei: 2020-at hasonlították már egy Black Mirror-évadhoz, de találó felirat rá az "írta: Quentin Tarantino, rendezte: David Lynch" is. A mozik a kihalás szélére sodródtak, a forgalmazók pedig új filmek híján pedig régi bemutatókkal töltik meg a filmszínházakat: a Disney például 2750 vásznon küldte újra ringbe a Hókusz-pókuszt, ami nagy meglepetésre egy hétvége alatt össze is kalapozott majdnem 2 millió dollárt. Ezzel a 17 éves film olyan, frissebb produkciókat utasított maga mögé, mint az elátkozott képregényfilm, az Új mutánsok, vagy Russel Crowe őrjöngése, a Téboly. Az október 2-i, pénteki box office-t konkrétan megnyerte a boszorkány-film, a helyzet azonban pár napon belül normalizálódott, és az így sem túl acélos Tenet 2,7 millió dollárral felült a hétvégi eredmények csúcsára. Azt viszont senki nem veheti el a Hókusz-pókusztól, hogy több mint másfél évtizeddel a premierje után ha rövid időre is, de az amerikai mozik csúcsára ült. A Halloween közeledtével eredményét még fokozhatja is. Csak maradjanak mozik, ahol vetíteni tudják a filmet...

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.