Itt a Dungeons & Dragons-adaptáció első előzetese, de a rajongók háborgását ez sem csillapítja

  • narancs.hu
  • 2023. január 25.

Mikrofilm

Az eredeti D&D tulajdonosa megváltoztatta minden idők egyik legnagyobb hatású társasjátékának nyílt játékengedélyét, cserébe a rajongók bojkottálnák a márciusban érkező filmadaptációt.

Minimum a Stranger Things világsikere óta az is ismerheti a Dungeons & Dragonst (D&D), aki soha nem játszott vele. Gary Gygax és Dave Arneson fantázia szerepjátéka eredetileg 1974-ben jelent meg, 1997 óta pedig már a Wizards of The Coast (WotC) adja ki, mely ma már a játékvilág óriásának, a Hasbrónak a tulajdona.

A populáris kultúrában a 80-as évekhez szokás kötni a virágkorát – ezért is jelent meg a korszakot megidéző netflixes sorozatban is –, ám többek között a Stranger Things sikere okán az elmúlt években ismét felfutott az érdeklődés iránta: soha nem játszottak annyian vele, mint manapság. Persze nem ez az egyetlen műsor, amiben felbukkan, vagy fontos szerepet játszik: szerepelt a Balfékektől kezdve a kultikus Freaks and Geeksen át az Agymenőkig, nem beszélve olyan filmekig, mint az E.T., a földönkívüli, vagy az Előre

A Dungeons & Dragons nyílt játékengedélye (Open Game Lincese – OGL) lehetővé tette, hogy egy harmadik fél (amatőr, vagy akár profi kiadók) felhasználhassa a Wizards Of the Coast tulajdonát képező, D&D világába tartozó tartalmakat: karaktertípusokat, szabályokat, vagy épp varázsigéket. Ez az OGL 1.0 2000 óta volt érvényben: ennek értelmében akár rivális játékok is kijöhettek ugyan, melyek felhasználták a D&D vívmányait, a tulajdonos mégsem panaszkodott, ugyanis az eredeti játék csak még népszerűbbé vált azáltal, hogy rengetegen adaptálták ilyen-olyan formában, és virágzó játékkultúra alakult ki körülötte.

Ez változhat meg hamarosan, 2022-ben ugyanis a WotC bejelentette, hogy dolgoznak a nyílt játékengedély megreformálásán.

A kiszivárgott adatok szerint az OGL 1.1 című új változatban a cég erősen azonnal megtiltaná a D&D-tartalmak felhasználását rasszista, szexista, homo- és transzfób, bigott vagy diszkriminatív megnyilvánulás esetén;

és azt a gyakorlatot is erősen korlátozná, hogy rivális kiadók D&D-hez kapcsolódó játékokat készítsenek.

A rajongók nagy része persze felháborodott: többségük ugyanis a D&D mellett olyan, arra hajazó fantasy-világokkal is játszik, mint például a Pathfinder, melynek sorsa és jövője is kérdésessé vált. Tömegek mondták le a D&D Beyond című online szolgáltatásra szóló előfizetésüket, az internet megtelt a WotC-t gyalázó kommentekkel és bejegyzésekkel.

Ebbe a felhevült hangulatba tenyerelt most bele a Paramount, mely épp a napokban gondolta jó ötletnek kiadni D&D-adaptációjának előzetesét.

A Dungeons & Dragons: Betyárbecsület rendezői John Francis Delay és Jonathan Goldstein. Előbbi korábban főleg színészként volt ismert, de párosukhoz köthető a Vakáció 2015-ös remakje és az Éjszakai játék című 2018-as krimi-komédia. A film főszerepében olyan sztárok láthatóak, mint Chris Pine, Michelle Rodriguez, A Brigerton családdal berobbanó Regé-Jean Page, Justice Smith, az Azban megismert Sophia Lillis, vagy épp Hugh Grant. A sztori egy tolvajról és szedett-vedett bandájáról szól, akik egy ellopott relikviát megkeresve igyekszenek megmenteni a világot.

Az eredeti D&D rajongói az OGL megváltoztatása miatti dühüket a jelek szerint most a filmadaptáción töltik ki: terjedni kezdett egy hashtag, ami a film bojkottjára szólít fel. Az előzetes alapján a film nagyjából egy tipikus látványos fantasynak tűnik, ami vicceskedő főhőseiben és cselekményében is a Marvel-mozikat idézi. A szerepjáték hívei azonban azért is aggódhatnak, mert nem ez az első alkalom, hogy hozzányúltak kedvenc hobbijukhoz. 2000-ben Sárkányok háborúja címmel egyszer már készült belőle filmváltozat Courtney Solomon rendezésében, többek között Jeremy Irons főszereplésével, melyet azóta is a legrosszabb játékadaptációk között emlegetnek.

A Dungeons & Dragons: Betyárbecsület március 30-án érkezik a magyar mozikba

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.