Itt a Dungeons & Dragons-adaptáció első előzetese, de a rajongók háborgását ez sem csillapítja

  • narancs.hu
  • 2023. január 25.

Mikrofilm

Az eredeti D&D tulajdonosa megváltoztatta minden idők egyik legnagyobb hatású társasjátékának nyílt játékengedélyét, cserébe a rajongók bojkottálnák a márciusban érkező filmadaptációt.

Minimum a Stranger Things világsikere óta az is ismerheti a Dungeons & Dragonst (D&D), aki soha nem játszott vele. Gary Gygax és Dave Arneson fantázia szerepjátéka eredetileg 1974-ben jelent meg, 1997 óta pedig már a Wizards of The Coast (WotC) adja ki, mely ma már a játékvilág óriásának, a Hasbrónak a tulajdona.

A populáris kultúrában a 80-as évekhez szokás kötni a virágkorát – ezért is jelent meg a korszakot megidéző netflixes sorozatban is –, ám többek között a Stranger Things sikere okán az elmúlt években ismét felfutott az érdeklődés iránta: soha nem játszottak annyian vele, mint manapság. Persze nem ez az egyetlen műsor, amiben felbukkan, vagy fontos szerepet játszik: szerepelt a Balfékektől kezdve a kultikus Freaks and Geeksen át az Agymenőkig, nem beszélve olyan filmekig, mint az E.T., a földönkívüli, vagy az Előre

A Dungeons & Dragons nyílt játékengedélye (Open Game Lincese – OGL) lehetővé tette, hogy egy harmadik fél (amatőr, vagy akár profi kiadók) felhasználhassa a Wizards Of the Coast tulajdonát képező, D&D világába tartozó tartalmakat: karaktertípusokat, szabályokat, vagy épp varázsigéket. Ez az OGL 1.0 2000 óta volt érvényben: ennek értelmében akár rivális játékok is kijöhettek ugyan, melyek felhasználták a D&D vívmányait, a tulajdonos mégsem panaszkodott, ugyanis az eredeti játék csak még népszerűbbé vált azáltal, hogy rengetegen adaptálták ilyen-olyan formában, és virágzó játékkultúra alakult ki körülötte.

Ez változhat meg hamarosan, 2022-ben ugyanis a WotC bejelentette, hogy dolgoznak a nyílt játékengedély megreformálásán.

A kiszivárgott adatok szerint az OGL 1.1 című új változatban a cég erősen azonnal megtiltaná a D&D-tartalmak felhasználását rasszista, szexista, homo- és transzfób, bigott vagy diszkriminatív megnyilvánulás esetén;

és azt a gyakorlatot is erősen korlátozná, hogy rivális kiadók D&D-hez kapcsolódó játékokat készítsenek.

A rajongók nagy része persze felháborodott: többségük ugyanis a D&D mellett olyan, arra hajazó fantasy-világokkal is játszik, mint például a Pathfinder, melynek sorsa és jövője is kérdésessé vált. Tömegek mondták le a D&D Beyond című online szolgáltatásra szóló előfizetésüket, az internet megtelt a WotC-t gyalázó kommentekkel és bejegyzésekkel.

Ebbe a felhevült hangulatba tenyerelt most bele a Paramount, mely épp a napokban gondolta jó ötletnek kiadni D&D-adaptációjának előzetesét.

A Dungeons & Dragons: Betyárbecsület rendezői John Francis Delay és Jonathan Goldstein. Előbbi korábban főleg színészként volt ismert, de párosukhoz köthető a Vakáció 2015-ös remakje és az Éjszakai játék című 2018-as krimi-komédia. A film főszerepében olyan sztárok láthatóak, mint Chris Pine, Michelle Rodriguez, A Brigerton családdal berobbanó Regé-Jean Page, Justice Smith, az Azban megismert Sophia Lillis, vagy épp Hugh Grant. A sztori egy tolvajról és szedett-vedett bandájáról szól, akik egy ellopott relikviát megkeresve igyekszenek megmenteni a világot.

Az eredeti D&D rajongói az OGL megváltoztatása miatti dühüket a jelek szerint most a filmadaptáción töltik ki: terjedni kezdett egy hashtag, ami a film bojkottjára szólít fel. Az előzetes alapján a film nagyjából egy tipikus látványos fantasynak tűnik, ami vicceskedő főhőseiben és cselekményében is a Marvel-mozikat idézi. A szerepjáték hívei azonban azért is aggódhatnak, mert nem ez az első alkalom, hogy hozzányúltak kedvenc hobbijukhoz. 2000-ben Sárkányok háborúja címmel egyszer már készült belőle filmváltozat Courtney Solomon rendezésében, többek között Jeremy Irons főszereplésével, melyet azóta is a legrosszabb játékadaptációk között emlegetnek.

A Dungeons & Dragons: Betyárbecsület március 30-án érkezik a magyar mozikba

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.