Senki sem sejtette, hogy ez volt az évtized sorozata – kár, hogy ma már nem csinálnak ilyen szériákat

  • Szabó Ádám
  • 2019. december 7.

Mikrofilm

Úgy írták a részeket, mintha nem sorozatot, hanem mozifilmet készítenének.

Ahogy lassan ráfordulunk az évtized végére, sorba jelennek meg a visszatekintő popkulturális listák. A hátrahagyottak, Fleabag, Trónok harcaígy fest a nagy vetélkedés kislistája a 2010-es évek legjobb sorozatának címéért. Van azonban egy show, ami hiába hagyott kitörölhetetlen nyomot az évtized popkultján, s hiába köthető hozzá számtalan film, zene vagy sorozat az évtized legnagyobb durranásaiból, csak elvétve fordul elő a hasonló listákon: ez a Community, mely műalkotás itthon a megbocsáthatatlan Balfékek címen futott.

Dan Harmon sorozatáról három dolog mondható el, ami gyakorlatilag végigkísérte a pályáját: tematikus epizódok, elkötelezett rajongók és gyenge nézettség. A Community az a fajta show volt, melyért kétségkívül lehetett rajongani.

Nemcsak vicces, de elképesztően kreatív vígjáték,

mely tényleg odafigyelt saját nézőire, és végsőkig kitartott a rajongók kiszolgálása mellett: egymást érték az easter eggek és az önreflexív, visszatérő poénok, amelyek sokszor akár át is lépték az öncélúság határát. Mégis, ezek tették a sorozatot azzá, ami: váltóponttá a mai Peak TV és az azt megelőző éra között.

Harmon saját élményeire alapozta a showt: azért, hogy megmentse kapcsolatát barátnőjével, annak idején beiratkozott egy közösségi főiskolára. Ezek azok a gyengébb és főleg olcsóbb felsőoktatási intézmények Amerikában, ahova jellemzően azok emberek járnak, akik idősebb korban ülnek vissza az iskolapadba; vagy épp fiatalok, akik képtelenek megfizetni nemhogy a Borostyánligás Harvard és Yale, de a náluk kevésbé ismert főiskolák tandíját sem.

Harmon a barátnőjével spanyolórára járt,

és előítéletei ellenére egy tanulói csoporthoz is csatlakozott – bár semmi közös nem volt sem benne és csoport többi tagjába, mégis megszerette őket. Szó szerint ez a Community alapsztorija: Jeff Winger (Joe McHale), a menő ügyvéd kénytelen diplomát szerezni ezért beiratkozik a kétes hírű Greendale közösségi főiskolára. Folyamatosan ellenkezik, mégis egy tanulókör tagjává válik – a különcökből és vesztesekből álló csoporttal pedig nemcsak új családot és barátokat, de szerelmet is talál.

A show 2009-ben indult – sok évtized listáról ezért is hiányozhat –, de a 2010-es években ért fel a csúcsra. De ennél is nyomósabb ok lehet a hiányzásra a sorozat műfaja:

a szitkom ma már egy haldokló zsáner, egy letűnt kor terméke.

Egy évtizede még abszolút ez uralta a tévéket, a legnépszerűbb darabok pedig ebbe az évtizedbe is átnyúltak ugyan, de nem élték túl a streamingek térhódítását és a változó nézői ízlést: így járt a Városfejlesztési osztály, az Office, A stúdió, az Így jártam anyátokkal, vagy a Két pasi meg egy kicsi is. Ma már nem divat olyan, évtizedek óta bejáratott témákon nevetni, mint a melegek, a túlsúlyosak vagy a szőke nők. Sőt, bizonyos alkotók szerint már semmin nem lehet jóízűen nevetni anélkül, hogy megbántanánk valakit – így indokolta például Todd Phillips (Másnaposok, Sulihuligánok), miért nem készít többé vígjátékot, és miért váltott inkább a sötét hangvételű Jokerre. E mű persze az év legnagyobb durranása lett. Mondandója azért így is erős túlzás: továbbra is rengeteg vígjáték elérhető a tévében, a legsikeresebbek azonban képesek voltak reagálni a változásokra: A jó hely kedves filozofálgatásával, a Master of None érzékeny közvetlenségével, az Atlanta pedig egyedi, sötét tónusával emelkedett ki a tömegből. A klasszikus, régi típusú szitkomokból alig egy maréknyi maradt: a Modern család az utolsókat nyögi, a Brooklyn Nine-Nine-t a kasza után az utolsó pillanatban mentette meg egy csatorna.

A Communityt tehát azért sem szokás az évtized legnagyobb teljesítményei között emlegetni, mert műfajának lejárt a szavatossága. Pedig valójában pont azzal emelkedett ki a sorozat, ahogy megújította az ezeréves, és évtizedek óta változatlan sablonokat. Harmon egy interjúban elmondta,

úgy írták a részeket, mintha nem sorozatot, hanem mozifilmet készítenének.

A műsor a műfaj egyik utolsó nagyágyúja, az Agymenők ellen indult, így kiugró nézettségre igazából soha nem volt esélye. Az első évad sokáig semmi különlegességet nem tartogatott: a humor és a figurák ugyan a helyükön voltak, de semmi nem mutatott arra, hogy a show több lesz egy közepes vígjátéknál. A fordulópontot a 23. rész jelentette: ebben az egész iskola egy óriási paintball-csata helyszínévé változik. A rész lényegében főhajtás az akciófilmek előtt, de a Die Hard, a Terminátor és a Mátrix mellett kikacsint a 28 nappal későbbre és a Predatorra is. A Modern Warfare című epizód mutatta be, milyen is egy zseniálisan kreatív tematikus epizód – a továbbiakban ez jelentette a Community legnagyobb erősségét.

A szitkomok lényege, hogy a szereplők és a helyszínek változatlanok, és az egyes epizódok is hasonlítanak egymáshoz, így a néző gyakorlatilag bármikor becsatlakozhat. A Communityben rendhagyó módon igyekeztek részről részre megújítani a műsort: volt Dungeons & Dragons és My Dinner with Andre-rész, csirkefalatokat tematizáló gengszteres, vagy a konspirációs thrillereket parodizáló thrilleres epizód; sőt, még bábanimációs felvonás is. Harmonék humora ráadásul nem csak a tematikus részekre korlátozódott: folyamatosan játszottak a tévés klisékkel is. A műsor, ami egy közepes szitkomnak indult, úgy változott nemsokára posztmodernes metashow-vá, hogy közben megtartotta a műfaji kereteket.

Az ilyen típusú viccek legfőbb letéteményese Abed (Danny Pudi) karaktere volt:

a különc, filmőrült figura folyamatosan úgy tett, mint aki

tisztában van vele, hogy egy tévéműsorban szerepel, és minden adandó alkalommal felhívta a figyelmet a sorozat kliséire vagy arra, az épp kit vagy mit másol. Ma már nem jelent forradalmi újdonságot, ha egy tévéműsor meta – de az évtized elején még nem sok ilyen volt, főleg nem a szórakoztatóbb műfajban. A Communityben egyre több lett az önreferenciális poén, ami odáig fajult, hogy egy idő után már tényleg csak az tudott nevetni a viccek többségén, aki kezdetektől figyelte a műsort. Ezzel Harmonék megszegték a szitkomok egyik legfőbb szabályát, és az egyébként sem acélos nézettség rohamosan csökkenni kezdett – a kiterjedt fan service miatt azonban ritka erős rajongói bázis alakult ki a sorozat körül.

A második évadra a Community a csúcsra ért,

a harmadik évad viszont inkább hattyúdal volt: a csökkenő nézettség mellett az is szúrta a csatorna szemét, hogy Harmon folyamatosan túllépi a játékidőt és a büdzsét is. Ráadásul az alkotó híresen nehéz embernek számít, kiszivárgott a Chevy Chase-zel folytatott balhéja, tavaly pedig kiderült, hogy egyik íróját is zaklatta szexuálisan. Harmont kirúgták, helyére két forgatókönyvíró került – vezetésükkel azonban a negyedik évadban addig nem látott mélységekbe süllyedt a műsor: a gyenge poénok és kilúgozott motivációk mellett az innovatív részek is eltűntek. Épp ezért az ötödik évadra visszahívták Harmont, aki egy, a műsorhoz tökéletesen illő narratívával állt elő a pocsék epizódokkal kapcsolatban: eszerint azért viselkedtek a szereplők olyan furán egy teljes évig, mert az iskolában gázszivárgás történt. A Dallasban emlékezetes módon úgy tettek zárójelbe teljes évadokat, hogy álomnak titulálták őket – a Communityben ehhez hasonlóan a teljes negyedik évadot valamiféle metaforikus hallucinációnak bélyegezték.

Hiába tűnt úgy, hogy

az eredeti alkotóval a műsor is visszatér a gyökerekhez,

az ötödik a hanyatlás évada: Chevy Chase karakterét menet közben nyírták ki, az Abed legjobb barátját, Troyt alakító Donald Glover pedig pár rész után szállt ki. „Meg kellett győznöm magam, hogy az, hogy Donald elhagyta a show-t, nem jelenti a műsor halálát. Most viszont, hogy tényleg vége van, mind megegyezhetünk benne, hogy mégis azt jelentette” – nyilatkozta Harmon a műsor befejezése után. Glover mellékszereplő létére folyamatosan ellopta a showt. Ahogy az alkotó mesélte, tíz, Harvardon tanult író ült órákig egy szobában azon rágódva, mi vicces és milyen poénnal lehet lezárni egy jelenetet – ennek ellenére legtöbbször az került be a műsorba, amit Glover a helyszínen improvizált. Egy idő után már az írók is átálltak, egyszerűen azt írták a jelenet végére: „És Donald mond valami vicceset.”

Az évad végén az NBC végül kaszálta a sorozatot

– a rajongók viszont akcióba lendültek; ráadásul a folyamatosan a televízión és saját magán poénkodó show metasága még jól is jött. A műsor visszatérő poénja volt ugyanis, hogy Abed egy bukott és régóta elfeledett NBC-s szuperhőssorozatra, A köpenyre utalva folyamatosan azt mantrázta: 6 évad és egy mozifilm (six season and a movie) – amit az alkotók persze egy önbeteljesítő jóslatnak szántak a Community számára. A fanok felültek a vonatra: óriásit mentek a közösségi médiában a #SixSeasonandaMovie, a #SaveCommunity és az #OccupyNBC hashtagek, tüntetést rendeztek a csatorna székháza előtt és elárasztották őket levelekkel. Az NBC-t végül nem sikerült meggyőzni – ők betették a sorozat helyére A stúdiót –, és kútba esett az üzlet a Netflixszel és a Huluval is. Érkezett viszont egy újonc streamingplatform, a Yahoo! Screen, aminek indulásakor pont kapóra jött a Community és a vele járó ingyen reklám. Harmonék 13 részt kaptak a hatodik évadra, de már ebbe is úgy vágtak bele, hogy érezték, szétesőben a csapat: a spanyoltanárt alakító Ken Yeong saját műsort kapott (Dr. Ken), és a női főszereplő, Gillian Jacobs is leszerződött egy Netflixes produkcióhoz (a Judd Apatow-féle zseniális Love-hoz).

A 13 rész végül lepörgött, a Yahoo platformja viszont csúfosan megbukott:

folyamatosan gondok voltak a felülettel, akadozott a lejátszás, így a Community maradék nézői is elszivárogtak – a streamingfelületet pedig hatalmas veszteséggel be is zárták. De legalább a búcsú szép volt: a Community pont olyan önreferenciális módon búcsúzott, ahogy az tőle elvárható. „Ez tévé. Kényelmes. Olyan, mint egy barát, amit olyan régóta és olyan jól ismersz, hogy egyszerűen hagyod, hogy veled maradjon” – mondta Abed az utolsó részben.

Persze a hatodik évad után újra feléled a Hat évad és egy mozifilm-kampány, hiszen a jóslat beteljesedéséhez már csak egy film hiányzott – a dolog nem lenne légből kapott, a Deadwood, vagy a Törtetők is megkapta a maga nagyvásznak lezárását. A probléma az, hogy a Community alkotógárdája egyszerűen túl nagyra nőtt – nemcsak befutottak, de a 2010-es évek meghatározó popkult szereplőivé váltak. A számtalan részt rendező, majd producerként a show mellett maradó Joe és Anthony Russo a Marvelhez szerződtek: az Amerika kapitány: A tél katonája és a Polgárháború után ők rendezték meg a Bosszúállók-sorozat kétrészes lezárását – vagyis hozzájuk fűződik minden idők legnagyobb bevételű filmje. Dan Harmon a kirúgása után elkezdett egy animációs sorozaton dolgozni – ebből lett végül a Rick and Morty, napjaink talán legnagyobb hatású televíziós animációja, ami újradefiniálta a fankultúrát, és képes volt rávenni a McDonaldsot, hogy hozza vissza egy forgalomtól már rég kivont szószát. Alison Brie-t alig ismerte valaki a show előtt, ma ő a Netflixes GLOW főhőse, melyben női pankrátorok feszülnek egymásnak – kevés vígjátékot élteti úgy a kritika, mint ezt. Joel McHale szintén a Communityvel futott be, ma saját műsort (The Joel McHale Show with Joel McHale) vezet a Netflixen, melyben a közösségi média, a tévé és a világ fura dolgait karikírozza ki. John Olivernek színészként először Harmon adott esélyt, igaz, csak egy mellékszerepet. „Imádtam azt a kis szerepet a műsorban. Nagyon büszke vagyok rá. Egy fantasztikus, ötletes és bátor sorozat. Hihetetlen, hogy ilyen sokáig képesek voltak kitartani” – nyilatkozta. Mára a színészkedéstől visszavonult, inkább csak szinkronizálást vállalt – ja, és ő napjaink legnagyobb hatású politikai kommentátora (akinek Orbánról is megvan a véleménye). Műsora, az HBO-n futó John Oliver show az elmúlt hét híreiről a műfaj legjelentősebb darabja ebben az évtizedben.

A legnagyobb karriert talán mégis Donald Glover futotta be.

Már akkor zenélgetett, mikor a Communityben szerepelt – az áttörését hozó Because the internet című albuma azonban pár héttel az utolsó rész után jelent meg. Childish Gambino nevű alteregója napjaink egyik legkreatívabb zenésze: rap-albumok után 2016-ban kijött Awaken, My Love című pszichedelikus soul-lemezzel, ami letarolta a sikerlistákat és egy Grammyt is hozott neki. 2018-ban pedig érkezett a This is America című száma, ami nemcsak az év, de az évtized legnagyobb hatású trackjei között is ott van: klipjét kockáról kockára elemezték, abban ugyanis a tánc segítségével egyszerre kritizálta a mai amerikai társadalom rasszizmusát és a popkultúrában egyre hangsúlyosabb szerepet játszó fekete kultúrát.

Childish Gambino - This Is America (Official Video)

"This is America" by Childish Gambino http://smarturl.it/TcIgA Director: Hiro Murai Producer: Jason Cole of Doomsday with Ibra Ake and Fam Rothstein of Wolf + Rothstein tour tickets and merchandise available at childishgambino.com

Glover ráadásul nemcsak zenészként ért fel a csúcsra: 2016-ban debütált Atlanta című sorozata, mely óriási kritikai és közönségsikert aratott. Két Golden Globe-ot és öt Emmyt nyert, a második évada pedig az évtized egyik tévés csúcsteljesítménye. A siker hatására mozifilmekben is egyre nagyobb szerepeket kap: sokak szerint ő volt a Solo – Egy Star Wars-történet és az új Oroszlánkirály egyetlen pozitívuma. Ő lehet az új évtized legnagyobb sztárja, olyan, amilyen Will Smith volt a 2000-es évek elején – azzal a különbséggel, hogy zeneileg máris évtizedekkel előtte jár.

Nem csoda, ha legtöbben úgy gondolják, épp Glover miatt nem lesz soha mozifilm Harmon showjából – nemcsak túl nagy sztár lett, de részben ő az oka annak is, amiért ma már nincs szükség olyan sorozatokra, mint a Community. Egyfajta átvezető-szerepet töltött be a műfaj evolúciójában: kulcsszereplő volt a Communityben, amely megújította a szitkomokat, majd az Atlantával szintén vezérszerepet játszik abban, hogy ma már a tévés vígjátékok esetében is a komoly kérdésfelvetéseket, a sötét tónust és a társadalmi tudatosságot várnak el az emberek. A Community nem ilyen volt: egyszerűen egy szórakoztató, kreatív és vicces műsor, ami a mára egyre relevánsabb társadalmi kérdéseket inkább csak kifigurázta, mint kivesézte (a sorozatbeli iskola kabalája például egy nemileg, etikailag és szexuálisan semleges, groteszk és ijesztő bábu volt) – ilyen sorozatokra pedig ma már nincs szükség.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."