Itt nincsenek miértek – monumentális filmvetítés a holokauszt emléknapja alkalmából

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 22.

Mikrofilm

Minden idők egyik leghíresebb, történeti jelentőségű filmjét, a Shoah-t nézhetjük meg - a több mint 9 órás mű csak ritkán kerül így, egyben vetítésre!

Shoah – héber szó, jelentése: megsemmisülés. Claude Lanzmann azonos nevű, monumentális alkotása nemcsak filmtörténeti jelentőségű mű, de kordokumentum, emlékmű, figyelmeztetőtábla és letaglózó erejű visszaemlékezés is. Sokkal több, mint egy holokauszt dokumentumfilm – a rendező ráadásul mindkét kifejezés ellen felemelte már a szavát.

Szerinte ugyanis a holokauszt nem megfelelő kifejezés arra, ahogy a nácik a második világháború alatt 6 millió zsidót irtottak ki. A szó eredetileg ugyanis azt jelentette: teljesen elégedett áldozat Istennek. "Másfél millió zsidó gyereket áldoztak volna fel azért, hogy elérjenek Istenhez?

A megnevezés igenis fontos.

Ez egy katasztrófa volt, egy csapás, ezt pedig héberül úgy vejezzük ki: shoah." Alkotását szerinte  dokumentumfilmnek sem kellene bélyegezni. "Nem rögzítettem olyan valóságot, amely a film előtt létezett – nekem kellett megteremtenem a valóságot", mégpedig "gyilkosok, áldozatok és szemlélődők arcainak és hangjainak kórusából".

Lanzmann filmjében nem használt archív fotókat vagy felvételeket – célja nem az, hogy a zsigeri érzékeinkre hatva sokkoljon minket a csontsovány rabok vagy embertelen körülmények képeivel. Az ilyennel operáló holokausztfilmek nagy része ugyanis csak a történelmi borzalmat kihasználva próbálja megrémíteni a nézőjét. A rendező épp ezért a Schindler listáját ugyanúgy elutasítja, mint Az élet szépet. Ezekben ugyan jócskán akadnak elborzasztó képsorok, de mégis azt szolgálják, hogy emészthető, szentimentális formában nyújtsák át nekünk a holokausztot.

Claude Lanzmann

Claude Lanzmann

 

Lanzmann filmje szinte kizárólag interjúkból áll – mégis, semmi nem formálta olyan mértékben a mai holokauszt-képünket, mint a Shoah. És sokkal nehezebb is végignézni, mint a Schindler listáját, s nem feltétlen a hossza miatt. A túlélők, tettesek és áldozatok közül sokan harminc évvel a történtek után mesélik el először történetüket. Lanzmann nem emlékezésre kéri őket, hanem arra, hogy ismét éljék át, mi történt velük.

Nem megmagyarázni akarja a holokausztot.

"A kérdés, hogy miért ölték meg a zsidókat, azonnal megmutatja saját obszcenitását" – magyarázta. "Itt nincsen miértek" – fogalmazott Primo Levi zsidó író, maga is holokauszt túlélő.

Jelenet a filmből

Jelenet a filmből

 

Lanzman 1973-ban kezdett el dolgozni filmjén – korábban újságíróként dolgozott, a Shoah előtt egy dokumentumfilmet rendezett, amelyben saját zsidó identitásának gyökereit kutatta. "Miután elkezdtem, nem tudtam abbahagyni" – magyarázta főműve készítésének körülményeit. "A Shoah készítésének 12 éve alatt olyan voltam, mint egy vak ember, mint egy szemellenzőt viselő ló. Nem tudtam balra vagy jobbra nézni, kizárólag előre, egyenesen a shoah fekete körébe". 300 órányi anyagot forgatott; a tanúvallomások mellett ellátogatott a borzalmak helyszíneire is – a film dinamikáját a megrendítő visszaemlékezések és a mút helyszíneinek jelen idejű bemutatása adja.

A rasszizmus és szélsőséges nézetek megerősödésével manapság nem szorul magyarázatra, miért kell újra és újra megemlékeznünk a történelem egyik legszörnyűbb tettéről. A személyes történeteknek összehasonlíthatatlanul nagyobb erejük és hatásuk van, mint az eseményeket tisztes távolról szemlélő történelemkönyveknek, magyarázatoknak.

Egyre kevesebben vannak, akik saját maguk mesélhetnék el, mi történt velük – a Shoah-val viszont hangjuk máig fennmaradt. Hitler napjainkban legalább annyira filmbeli antihős, mint történelmi figura.

A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából – 75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort – az Izraeli Kulturális Intézetben nézhetjük meg a Shoah-t. A 9 és negyed órás, eredetileg kétrészes filmet szünetekkel, 4 részletben vetítik.

A filmvetítést Budapesten a Goethe Intézet és az Izraeli Kulturális Intézet közösen szervezik meg. További részletek ezen a linken, az esemény pedig itt érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.