Itt nincsenek miértek – monumentális filmvetítés a holokauszt emléknapja alkalmából

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 22.

Mikrofilm

Minden idők egyik leghíresebb, történeti jelentőségű filmjét, a Shoah-t nézhetjük meg - a több mint 9 órás mű csak ritkán kerül így, egyben vetítésre!

Shoah – héber szó, jelentése: megsemmisülés. Claude Lanzmann azonos nevű, monumentális alkotása nemcsak filmtörténeti jelentőségű mű, de kordokumentum, emlékmű, figyelmeztetőtábla és letaglózó erejű visszaemlékezés is. Sokkal több, mint egy holokauszt dokumentumfilm – a rendező ráadásul mindkét kifejezés ellen felemelte már a szavát.

Szerinte ugyanis a holokauszt nem megfelelő kifejezés arra, ahogy a nácik a második világháború alatt 6 millió zsidót irtottak ki. A szó eredetileg ugyanis azt jelentette: teljesen elégedett áldozat Istennek. "Másfél millió zsidó gyereket áldoztak volna fel azért, hogy elérjenek Istenhez?

A megnevezés igenis fontos.

Ez egy katasztrófa volt, egy csapás, ezt pedig héberül úgy vejezzük ki: shoah." Alkotását szerinte  dokumentumfilmnek sem kellene bélyegezni. "Nem rögzítettem olyan valóságot, amely a film előtt létezett – nekem kellett megteremtenem a valóságot", mégpedig "gyilkosok, áldozatok és szemlélődők arcainak és hangjainak kórusából".

Lanzmann filmjében nem használt archív fotókat vagy felvételeket – célja nem az, hogy a zsigeri érzékeinkre hatva sokkoljon minket a csontsovány rabok vagy embertelen körülmények képeivel. Az ilyennel operáló holokausztfilmek nagy része ugyanis csak a történelmi borzalmat kihasználva próbálja megrémíteni a nézőjét. A rendező épp ezért a Schindler listáját ugyanúgy elutasítja, mint Az élet szépet. Ezekben ugyan jócskán akadnak elborzasztó képsorok, de mégis azt szolgálják, hogy emészthető, szentimentális formában nyújtsák át nekünk a holokausztot.

Claude Lanzmann

Claude Lanzmann

 

Lanzmann filmje szinte kizárólag interjúkból áll – mégis, semmi nem formálta olyan mértékben a mai holokauszt-képünket, mint a Shoah. És sokkal nehezebb is végignézni, mint a Schindler listáját, s nem feltétlen a hossza miatt. A túlélők, tettesek és áldozatok közül sokan harminc évvel a történtek után mesélik el először történetüket. Lanzmann nem emlékezésre kéri őket, hanem arra, hogy ismét éljék át, mi történt velük.

Nem megmagyarázni akarja a holokausztot.

"A kérdés, hogy miért ölték meg a zsidókat, azonnal megmutatja saját obszcenitását" – magyarázta. "Itt nincsen miértek" – fogalmazott Primo Levi zsidó író, maga is holokauszt túlélő.

Jelenet a filmből

Jelenet a filmből

 

Lanzman 1973-ban kezdett el dolgozni filmjén – korábban újságíróként dolgozott, a Shoah előtt egy dokumentumfilmet rendezett, amelyben saját zsidó identitásának gyökereit kutatta. "Miután elkezdtem, nem tudtam abbahagyni" – magyarázta főműve készítésének körülményeit. "A Shoah készítésének 12 éve alatt olyan voltam, mint egy vak ember, mint egy szemellenzőt viselő ló. Nem tudtam balra vagy jobbra nézni, kizárólag előre, egyenesen a shoah fekete körébe". 300 órányi anyagot forgatott; a tanúvallomások mellett ellátogatott a borzalmak helyszíneire is – a film dinamikáját a megrendítő visszaemlékezések és a mút helyszíneinek jelen idejű bemutatása adja.

A rasszizmus és szélsőséges nézetek megerősödésével manapság nem szorul magyarázatra, miért kell újra és újra megemlékeznünk a történelem egyik legszörnyűbb tettéről. A személyes történeteknek összehasonlíthatatlanul nagyobb erejük és hatásuk van, mint az eseményeket tisztes távolról szemlélő történelemkönyveknek, magyarázatoknak.

Egyre kevesebben vannak, akik saját maguk mesélhetnék el, mi történt velük – a Shoah-val viszont hangjuk máig fennmaradt. Hitler napjainkban legalább annyira filmbeli antihős, mint történelmi figura.

A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából – 75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort – az Izraeli Kulturális Intézetben nézhetjük meg a Shoah-t. A 9 és negyed órás, eredetileg kétrészes filmet szünetekkel, 4 részletben vetítik.

A filmvetítést Budapesten a Goethe Intézet és az Izraeli Kulturális Intézet közösen szervezik meg. További részletek ezen a linken, az esemény pedig itt érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.