Itt nincsenek miértek – monumentális filmvetítés a holokauszt emléknapja alkalmából

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 22.

Mikrofilm

Minden idők egyik leghíresebb, történeti jelentőségű filmjét, a Shoah-t nézhetjük meg - a több mint 9 órás mű csak ritkán kerül így, egyben vetítésre!

Shoah – héber szó, jelentése: megsemmisülés. Claude Lanzmann azonos nevű, monumentális alkotása nemcsak filmtörténeti jelentőségű mű, de kordokumentum, emlékmű, figyelmeztetőtábla és letaglózó erejű visszaemlékezés is. Sokkal több, mint egy holokauszt dokumentumfilm – a rendező ráadásul mindkét kifejezés ellen felemelte már a szavát.

Szerinte ugyanis a holokauszt nem megfelelő kifejezés arra, ahogy a nácik a második világháború alatt 6 millió zsidót irtottak ki. A szó eredetileg ugyanis azt jelentette: teljesen elégedett áldozat Istennek. "Másfél millió zsidó gyereket áldoztak volna fel azért, hogy elérjenek Istenhez?

A megnevezés igenis fontos.

Ez egy katasztrófa volt, egy csapás, ezt pedig héberül úgy vejezzük ki: shoah." Alkotását szerinte  dokumentumfilmnek sem kellene bélyegezni. "Nem rögzítettem olyan valóságot, amely a film előtt létezett – nekem kellett megteremtenem a valóságot", mégpedig "gyilkosok, áldozatok és szemlélődők arcainak és hangjainak kórusából".

Lanzmann filmjében nem használt archív fotókat vagy felvételeket – célja nem az, hogy a zsigeri érzékeinkre hatva sokkoljon minket a csontsovány rabok vagy embertelen körülmények képeivel. Az ilyennel operáló holokausztfilmek nagy része ugyanis csak a történelmi borzalmat kihasználva próbálja megrémíteni a nézőjét. A rendező épp ezért a Schindler listáját ugyanúgy elutasítja, mint Az élet szépet. Ezekben ugyan jócskán akadnak elborzasztó képsorok, de mégis azt szolgálják, hogy emészthető, szentimentális formában nyújtsák át nekünk a holokausztot.

Claude Lanzmann

Claude Lanzmann

 

Lanzmann filmje szinte kizárólag interjúkból áll – mégis, semmi nem formálta olyan mértékben a mai holokauszt-képünket, mint a Shoah. És sokkal nehezebb is végignézni, mint a Schindler listáját, s nem feltétlen a hossza miatt. A túlélők, tettesek és áldozatok közül sokan harminc évvel a történtek után mesélik el először történetüket. Lanzmann nem emlékezésre kéri őket, hanem arra, hogy ismét éljék át, mi történt velük.

Nem megmagyarázni akarja a holokausztot.

"A kérdés, hogy miért ölték meg a zsidókat, azonnal megmutatja saját obszcenitását" – magyarázta. "Itt nincsen miértek" – fogalmazott Primo Levi zsidó író, maga is holokauszt túlélő.

Jelenet a filmből

Jelenet a filmből

 

Lanzman 1973-ban kezdett el dolgozni filmjén – korábban újságíróként dolgozott, a Shoah előtt egy dokumentumfilmet rendezett, amelyben saját zsidó identitásának gyökereit kutatta. "Miután elkezdtem, nem tudtam abbahagyni" – magyarázta főműve készítésének körülményeit. "A Shoah készítésének 12 éve alatt olyan voltam, mint egy vak ember, mint egy szemellenzőt viselő ló. Nem tudtam balra vagy jobbra nézni, kizárólag előre, egyenesen a shoah fekete körébe". 300 órányi anyagot forgatott; a tanúvallomások mellett ellátogatott a borzalmak helyszíneire is – a film dinamikáját a megrendítő visszaemlékezések és a mút helyszíneinek jelen idejű bemutatása adja.

A rasszizmus és szélsőséges nézetek megerősödésével manapság nem szorul magyarázatra, miért kell újra és újra megemlékeznünk a történelem egyik legszörnyűbb tettéről. A személyes történeteknek összehasonlíthatatlanul nagyobb erejük és hatásuk van, mint az eseményeket tisztes távolról szemlélő történelemkönyveknek, magyarázatoknak.

Egyre kevesebben vannak, akik saját maguk mesélhetnék el, mi történt velük – a Shoah-val viszont hangjuk máig fennmaradt. Hitler napjainkban legalább annyira filmbeli antihős, mint történelmi figura.

A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából – 75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort – az Izraeli Kulturális Intézetben nézhetjük meg a Shoah-t. A 9 és negyed órás, eredetileg kétrészes filmet szünetekkel, 4 részletben vetítik.

A filmvetítést Budapesten a Goethe Intézet és az Izraeli Kulturális Intézet közösen szervezik meg. További részletek ezen a linken, az esemény pedig itt érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.