Itt nincsenek miértek – monumentális filmvetítés a holokauszt emléknapja alkalmából

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 22.

Mikrofilm

Minden idők egyik leghíresebb, történeti jelentőségű filmjét, a Shoah-t nézhetjük meg - a több mint 9 órás mű csak ritkán kerül így, egyben vetítésre!

Shoah – héber szó, jelentése: megsemmisülés. Claude Lanzmann azonos nevű, monumentális alkotása nemcsak filmtörténeti jelentőségű mű, de kordokumentum, emlékmű, figyelmeztetőtábla és letaglózó erejű visszaemlékezés is. Sokkal több, mint egy holokauszt dokumentumfilm – a rendező ráadásul mindkét kifejezés ellen felemelte már a szavát.

Szerinte ugyanis a holokauszt nem megfelelő kifejezés arra, ahogy a nácik a második világháború alatt 6 millió zsidót irtottak ki. A szó eredetileg ugyanis azt jelentette: teljesen elégedett áldozat Istennek. "Másfél millió zsidó gyereket áldoztak volna fel azért, hogy elérjenek Istenhez?

A megnevezés igenis fontos.

Ez egy katasztrófa volt, egy csapás, ezt pedig héberül úgy vejezzük ki: shoah." Alkotását szerinte  dokumentumfilmnek sem kellene bélyegezni. "Nem rögzítettem olyan valóságot, amely a film előtt létezett – nekem kellett megteremtenem a valóságot", mégpedig "gyilkosok, áldozatok és szemlélődők arcainak és hangjainak kórusából".

Lanzmann filmjében nem használt archív fotókat vagy felvételeket – célja nem az, hogy a zsigeri érzékeinkre hatva sokkoljon minket a csontsovány rabok vagy embertelen körülmények képeivel. Az ilyennel operáló holokausztfilmek nagy része ugyanis csak a történelmi borzalmat kihasználva próbálja megrémíteni a nézőjét. A rendező épp ezért a Schindler listáját ugyanúgy elutasítja, mint Az élet szépet. Ezekben ugyan jócskán akadnak elborzasztó képsorok, de mégis azt szolgálják, hogy emészthető, szentimentális formában nyújtsák át nekünk a holokausztot.

Claude Lanzmann

Claude Lanzmann

 

Lanzmann filmje szinte kizárólag interjúkból áll – mégis, semmi nem formálta olyan mértékben a mai holokauszt-képünket, mint a Shoah. És sokkal nehezebb is végignézni, mint a Schindler listáját, s nem feltétlen a hossza miatt. A túlélők, tettesek és áldozatok közül sokan harminc évvel a történtek után mesélik el először történetüket. Lanzmann nem emlékezésre kéri őket, hanem arra, hogy ismét éljék át, mi történt velük.

Nem megmagyarázni akarja a holokausztot.

"A kérdés, hogy miért ölték meg a zsidókat, azonnal megmutatja saját obszcenitását" – magyarázta. "Itt nincsen miértek" – fogalmazott Primo Levi zsidó író, maga is holokauszt túlélő.

Jelenet a filmből

Jelenet a filmből

 

Lanzman 1973-ban kezdett el dolgozni filmjén – korábban újságíróként dolgozott, a Shoah előtt egy dokumentumfilmet rendezett, amelyben saját zsidó identitásának gyökereit kutatta. "Miután elkezdtem, nem tudtam abbahagyni" – magyarázta főműve készítésének körülményeit. "A Shoah készítésének 12 éve alatt olyan voltam, mint egy vak ember, mint egy szemellenzőt viselő ló. Nem tudtam balra vagy jobbra nézni, kizárólag előre, egyenesen a shoah fekete körébe". 300 órányi anyagot forgatott; a tanúvallomások mellett ellátogatott a borzalmak helyszíneire is – a film dinamikáját a megrendítő visszaemlékezések és a mút helyszíneinek jelen idejű bemutatása adja.

A rasszizmus és szélsőséges nézetek megerősödésével manapság nem szorul magyarázatra, miért kell újra és újra megemlékeznünk a történelem egyik legszörnyűbb tettéről. A személyes történeteknek összehasonlíthatatlanul nagyobb erejük és hatásuk van, mint az eseményeket tisztes távolról szemlélő történelemkönyveknek, magyarázatoknak.

Egyre kevesebben vannak, akik saját maguk mesélhetnék el, mi történt velük – a Shoah-val viszont hangjuk máig fennmaradt. Hitler napjainkban legalább annyira filmbeli antihős, mint történelmi figura.

A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából – 75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort – az Izraeli Kulturális Intézetben nézhetjük meg a Shoah-t. A 9 és negyed órás, eredetileg kétrészes filmet szünetekkel, 4 részletben vetítik.

A filmvetítést Budapesten a Goethe Intézet és az Izraeli Kulturális Intézet közösen szervezik meg. További részletek ezen a linken, az esemény pedig itt érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.