Kína beelőzte Amerikát a mozikban

  • MTI
  • 2021. január 3.

Mikrofilm

Először fordult elő, hogy Kína megelőzte Észak-Amerikát a mozis piacok versenyében, noha tavaly egyetlen országot sem kímélt a világjárvány miatti globális válság.

A The Hollywood Reporter beszámolója szerint a világ jegyárbevétele valószínűleg több mint 72 százalékkal esett vissza 2020-ban, Kínáé 70, Észak-Amerikáé 80 százalékkal. A Comscore iparági elemzőcég becslése alapján az észak-amerikai mozis jegyárbevétel 40 éve nem volt olyan alacsony, mint tavaly: 2020. január 1. és december 31. között 2,3 milliárd dollárra (683 milliárd forint) esett vissza a 2019-es 11,4 milliárdról. A drámai zuhanás várható volt, mivel az Egyesült Államok sok filmszínháza már több mint kilenc hónapja zárva tart. Globálisan 11,5 és 12 milliárd dollár közé teszik a 2020-as jegyárbevételt, ami 2019-ben 42,5 milliárd volt.

Először fordult elő, hogy a világ mozis piacainak versenyében Észak-Amerikát megelőzte Kína, ahol a moziba járók tavaly 2,7 milliárd dolláros bevételt generáltak a Comscore szerint. Szintén először történt meg, hogy egy kínai film – a The Eight Hundred című második világháborús filmeposz – lett az első a világ jegyárbevételi toplistáján majdnem 440 millió dolláros eredményével. A lista első felébe, amelyet nem világjárványos időkben hollywoodi kasszasikerek dominálnak, tavaly több kelet-ázsiai film is bekerült, köztük a kínai My People, My Homeland, valamint a japán Demon Slayer.

Hollywood legnagyobb globális bevételt generáló filmje 2020-ban a Mindörökké rosszfiúk lett, melyet január közepén mutattak be, és 413 millió dollárt keresett a Comscore becslései alapján. Sam Mendes filmje, a január 10-én debütáló 1917 nagyjából 385 milliót hozott, Christopher Nolan Tenetje, az első hollywoodi kasszasiker-várományos, melyet a világjárvány alatt, nyáron kezdtek játszani, 362 millió dollárig jutott. A legtöbb nagy költségvetésű amerikai film tervezett tavalyi indulását 2021-re vagy még későbbre halasztották, vagy streamingszolgáltatóknak is lehetővé tették a bemutatását.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.