Kína beelőzte Amerikát a mozikban

  • MTI
  • 2021. január 3.

Mikrofilm

Először fordult elő, hogy Kína megelőzte Észak-Amerikát a mozis piacok versenyében, noha tavaly egyetlen országot sem kímélt a világjárvány miatti globális válság.

A The Hollywood Reporter beszámolója szerint a világ jegyárbevétele valószínűleg több mint 72 százalékkal esett vissza 2020-ban, Kínáé 70, Észak-Amerikáé 80 százalékkal. A Comscore iparági elemzőcég becslése alapján az észak-amerikai mozis jegyárbevétel 40 éve nem volt olyan alacsony, mint tavaly: 2020. január 1. és december 31. között 2,3 milliárd dollárra (683 milliárd forint) esett vissza a 2019-es 11,4 milliárdról. A drámai zuhanás várható volt, mivel az Egyesült Államok sok filmszínháza már több mint kilenc hónapja zárva tart. Globálisan 11,5 és 12 milliárd dollár közé teszik a 2020-as jegyárbevételt, ami 2019-ben 42,5 milliárd volt.

Először fordult elő, hogy a világ mozis piacainak versenyében Észak-Amerikát megelőzte Kína, ahol a moziba járók tavaly 2,7 milliárd dolláros bevételt generáltak a Comscore szerint. Szintén először történt meg, hogy egy kínai film – a The Eight Hundred című második világháborús filmeposz – lett az első a világ jegyárbevételi toplistáján majdnem 440 millió dolláros eredményével. A lista első felébe, amelyet nem világjárványos időkben hollywoodi kasszasikerek dominálnak, tavaly több kelet-ázsiai film is bekerült, köztük a kínai My People, My Homeland, valamint a japán Demon Slayer.

Hollywood legnagyobb globális bevételt generáló filmje 2020-ban a Mindörökké rosszfiúk lett, melyet január közepén mutattak be, és 413 millió dollárt keresett a Comscore becslései alapján. Sam Mendes filmje, a január 10-én debütáló 1917 nagyjából 385 milliót hozott, Christopher Nolan Tenetje, az első hollywoodi kasszasiker-várományos, melyet a világjárvány alatt, nyáron kezdtek játszani, 362 millió dollárig jutott. A legtöbb nagy költségvetésű amerikai film tervezett tavalyi indulását 2021-re vagy még későbbre halasztották, vagy streamingszolgáltatóknak is lehetővé tették a bemutatását.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.