Kína beelőzte Amerikát a mozikban

  • MTI
  • 2021. január 3.

Mikrofilm

Először fordult elő, hogy Kína megelőzte Észak-Amerikát a mozis piacok versenyében, noha tavaly egyetlen országot sem kímélt a világjárvány miatti globális válság.

A The Hollywood Reporter beszámolója szerint a világ jegyárbevétele valószínűleg több mint 72 százalékkal esett vissza 2020-ban, Kínáé 70, Észak-Amerikáé 80 százalékkal. A Comscore iparági elemzőcég becslése alapján az észak-amerikai mozis jegyárbevétel 40 éve nem volt olyan alacsony, mint tavaly: 2020. január 1. és december 31. között 2,3 milliárd dollárra (683 milliárd forint) esett vissza a 2019-es 11,4 milliárdról. A drámai zuhanás várható volt, mivel az Egyesült Államok sok filmszínháza már több mint kilenc hónapja zárva tart. Globálisan 11,5 és 12 milliárd dollár közé teszik a 2020-as jegyárbevételt, ami 2019-ben 42,5 milliárd volt.

Először fordult elő, hogy a világ mozis piacainak versenyében Észak-Amerikát megelőzte Kína, ahol a moziba járók tavaly 2,7 milliárd dolláros bevételt generáltak a Comscore szerint. Szintén először történt meg, hogy egy kínai film – a The Eight Hundred című második világháborús filmeposz – lett az első a világ jegyárbevételi toplistáján majdnem 440 millió dolláros eredményével. A lista első felébe, amelyet nem világjárványos időkben hollywoodi kasszasikerek dominálnak, tavaly több kelet-ázsiai film is bekerült, köztük a kínai My People, My Homeland, valamint a japán Demon Slayer.

Hollywood legnagyobb globális bevételt generáló filmje 2020-ban a Mindörökké rosszfiúk lett, melyet január közepén mutattak be, és 413 millió dollárt keresett a Comscore becslései alapján. Sam Mendes filmje, a január 10-én debütáló 1917 nagyjából 385 milliót hozott, Christopher Nolan Tenetje, az első hollywoodi kasszasiker-várományos, melyet a világjárvány alatt, nyáron kezdtek játszani, 362 millió dollárig jutott. A legtöbb nagy költségvetésű amerikai film tervezett tavalyi indulását 2021-re vagy még későbbre halasztották, vagy streamingszolgáltatóknak is lehetővé tették a bemutatását.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.