A női rendezők és a diverzitás éve is lehetett volna 2020 Hollywoodban

Mikrofilm

A Wonder Woman-t és társait is elsodorta a koronavírus, de úgy tűnik, legalább elindult valami.

2020-ra alighanem a múlt egyik fájó és sötét pontjaként fogunk majd visszaemlékezni, különösen filmes szempontból: ez volt az év, amikor egy trollos bohóckodás mozitörténeti forradalmat indított el; amikor földbe álltak a filmszínházak; és amikor a streamingplatformok felültek a szórakoztatóipar csúcsára. Persze így is akadt néznivaló, a kutatások alapján pedig a társadalmi felelősségvállalást tekintve kiemelkedően jó éven van túl Hollywood – kár, hogy a koronavírus ezt is beárnyékolja.

A Celluloid Ceilin – amely a legrégebbi és legtekintélyesebb, a nők filmes szerepvállalását vizsgáló tanulmány – szerint a női rendezők aránya például soha nem volt olyan magas, mint 2020-ban.

Az Amerikában tavaly bemutatott 250 legnagyobb film 18%-a mögött állnak női alkotók

– ugyanez az arány 2019-ben 13%, 2018-ban pedig mindössze 8% volt. Ugyanakkor sajnos egy csomó, nők rendezte filmet – például a Marvel Fekete Özvegyét – a tervekkel ellentétben mégsem tudták bemutatni a vírushelyzet miatt.

A MeeToo és TimesUp mozgalmak óta Hollywoodban egyre fontosabb téma a női rendezők kérdése. Az Oscar történetében mindössze 5 nőt jelöltek a legjobb rendező kategóriájában, nyerni pedig egyedül Kathryn Bigelow tudott 2010-ben A bombák földjénnel Az Oscar-jelöléseket évek óta hangos elégedetlenség övezi nemcsak például a női alkotójelöltek hiánya miatt, hanem azért is, mert az Akadémia, úgy néz ki, a rendezők alatt még mindig elsősorban a férfiakat érti. A legutóbbi ilyen női Oscar-jelölt Greta Gerwig volt 2018-ban a Lady Birdért, két évvel később azonban annak ellenére sem kapott nominációt a Kisasszonyokért, hogy magát a filmet és a forgatókönyvet is jelölték.

A nyomás hatására egyre több stúdióban ment végbe valamiféle paradigmaváltás – ahogy ma már az esetek többségében egyértelmű, hogy színesbőrű figurát ne alakítson fehér színész; úgy vált bevett gyakorlattá, hogy nőközpontú, vagy női hősökkel operáló mozikat se rendezze férfi. Ha csak a múlt évet nézzük, ott van a női kvázi-szuperhősöket felvonultató Ragadozó madarak (Cathy Yan), vagy a Wonder Woman 1984 (Patty Jenkins). A kritikák mindkét film esetében kiemelték, mennyit számít, hogy ezeket a történeteket női rendező mesélte el. Hiába emelkedett viszont az ilyen alkotások száma, a szakértők még mindig elkeserítően alacsonynak találják a női rendezők arányát.

A teljes filmes háttérstábot tekintve pedig még rosszabb a helyzet: 2020-ban alig jutottak nők olyan fontos pozícióhoz, mint a már emlegetett rendező mellett az író, az executive producer, a producer, a vágó vagy az operatőr. Az ilyen "szerepekben" a legnagyobb filmek 67%-ban a nők száma 0 és 4 fő közé esett. 24% az arány azoknál a filmeknél, amelyeknél ez a szám 5-9 közé tehető, és mindössze a filmek 9%-nál dolgozott 10 vagy több nő a stábban. A 250 legnagyobb bemutató mögött álló filmesek mindössze 23%-a nő – ez viszont még mindig jobb eredmény mint a 2019-es 21%, vagy az 1998-as 17%.

Hollywood_top_story_lead.jpg

 
 

A nők helyzetéhez hasonlóan továbbra is aggasztó a diverzitás szerepe, azonban ezen a téren is érezhető némi javulás. Hollywood malmai legendásan lassan őrölnek, ezért is döntött úgy az Oscart odaítélő Akadémia, hogy ha nem megy a változás magától, majd ők tesznek érte: emlékezhetünk rá, hogy szeptemberben módosították saját szabályaikat, amelynek köszönhetően 2024-től elvárják a filmektől a diverzitást. Ez a propagandisztikus félreferdítésekkel ellentétben nem jelenti azt, hogy a Joker, a Titanic és hasonszőrű társaik a jövőben nem is rúghatnának labdába; egyszerűen arról van szó, hogy ha egy Oscarra áhítozó mozi a sztorijában vagy főbb alkotóit tekintve nem képvisel diverzitást, akkor egyéb módokon (a produkció gyakornokai, pr-osai stb. tekintetében) kell kiállnia a sokszínűség mellett.

A 2020-as év leghangosabb társadalmi megmozdulása volt a Black Lives Matter, amely minden bizonyára számos filmet és sorozatot ihlet majd a jövőben. Ami a jelent, vagyis az elmúlt évet illeti, számos hangos sikert aratott filmet mutattak be, amely nemcsak bizonyos diszkriminált csoportok valamelyikéről szól, de a mögötte álló alkotó is valamilyen kisebbség tagja.

Ilyen volt Spike Lee Az 5 bajtársa; az Alice Wu-rendezte Ha tudnád; David E. Talbert filmje, a Ma Rainey: A blues nagyasszonya; vagy épp Radha Blank drámája, A negyvenéves változat.

Itt is hasonló a helyzet, mint a nőközpontú filmeknél: ma már elképzelhetetlen, hogy a Fekete párduc folytatását, vagy a Creed következő epizódját ne színesbőrű alkotó készítse. A Deadline számolt be egy filmes kutatásról, amely bebizonyította: a diverzitás pénzügyileg is kifizetődő. A tanulmány szerint az a film, amelyből a történetmesélés terén hiányzik a sokszínűség, akár 130 millió dollárral kevesebbet kaszálhat a pénztáraknál. Gondoljunk csak a már emlegetett Fekete párducra, amely valóságos közösségi megmozdulásokat eredményezett Amerika-szerte; aktivisták, egyházközösségek és iskolák vásárolták fel a jegyeket, a legismertebb színesbőrű sztárok pedig komplett multiplexeket béreltek ki, hogy a hátrányos helyzetű fiatalok is megnézhessék a filmet. Hasonló ünnep volt a spanyolajkú kisebbség számára a Coco című Pixar-animáció bemutatója, vagy az ázsiaiaknak a Kőgazdag ázsiaiak című vígjáték.

Ehhez képest ami a döntéshozókat illeti, diverzitás terén alig történt változás Hollywoodban: a tévétársaságok vezetőinek 92%-a fehér, 68%-a pedig férfi; a stúdióvezetőket tekintve ugyanez az arány 91% és 82%. A 2018-ban és 2019-ben bemutatott 200 legnagyobb bevételű filmet nézve 10 főszereplőből mindössze 3, 10-10 rendezőből és íróból pedig kevesebb mint 2-2 volt színesbőrű. A Netflix úgy tűnik, ezen a téren is igyekszik utat mutatni – a legnagyobb streamingszolgáltató olyannyira fontosnak tartja a sokszínűséget, hogy az máris egy rakás netes viccet ihletett.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.