Film

Körkörös erőszak

Hajdu Szabolcs: Békeidő

Mikrofilm

Egy végtelen éjszaka a békés háborús övezetben.

Hajdu Szabolcs új filmjének címe egyértelmű irónia: a rendező Magyarországában ugyan nincs klasszikus értelemben vett háború, de az állampolgárok mégis állandó harcot vívnak egymással (már a cím körül is kisebb botrány kerekedett, amikor az 1979-es Békeidő rendezője, Vitézy László plágiummal vádolta meg Hajdut). A Békeidőben az erőszak koncentrikus körei rajzolódnak ki, a tévéből és rádióból ömlő gyűlöletpropaganda lecsorog a zsarnoki, színészeit megalázó rendezőn át a színész feleségéig és az egyszerű virágáruslányig. Senki sem marad érintetlen, még a magát toleránsnak gondoló értelmiség sem: hiába a lakásszínház és az aktivizmus, az egymás iránti érzéketlenség, a düh és a szeretet hiánya őket is átitatja.

Hajdu saját farkába harapó filmje ugyanolyan rendkívüli forgalmazási utat járt be, mint az Ernelláék Farkaséknál. A Délibáb finanszírozása körüli bonyodalmak után Hajdu megszakította a kapcsolatot a Filmalappal, és mikroszkopikus büdzséből, saját barátai, diákjai és családja részvételével forgatta a meghökkentően intim és realista munkát, amelyet rendhagyó módon lakásvetítéseken is meg lehetett tekinteni. Hajdu az Ernelláékkal megkezdett utat folytatja a mindennapi konfliktusok és erőszak boncolgatásával és a baráti, ismerősi kör alkotótárssá emelésével. Ez a kényelmesen „szűk” lépték és az önellátásra berendezkedett alkotói szemlélet most is jól jön, hiszen ezúttal a járvány szabotálta a hagyományos mozibemutatót, így a Békeidő a bérelhető formában debütált. A film a Filmtett nyári táborának improvizációs gyakorlataiból és etűdjeiből született, az éjjeli Budapestet pedig főként Kolozsvár alakítja. Mégis kényelmetlenül ismerős, amit a Békeidőben látunk, és jogos lehet a kérdés, hogy ki akarna a lehangoló magyar valósággal szembesülni éppen most. De Hajdu nem hagyja, hogy a pesszimizmus és a reménytelenség teljesen elnyelje filmjét.

Néhol érezhető, hogy a Békeidő különálló filmetűdök sorozatából született, amelyeket nem sikerül mindig egyenletesen egybefűzni. A változatos figurák sem egyformán kidolgozottak, és a színészek teljesítménye sem egyenletes. Ezeken a kilengéseken enyhít Hajdu színészközpontú megközelítésmódja, a rendező változatlan empátiával fordul gyarló hősei felé. A csel, hogy mindannyian különböző fénytörésben bukkannak fel, hol bántalmazóként, hol bántalmazottként. Michel Foucault megnyalná minden ujját, ha látná, hogy (többnyire) egyikőjük sem menekül a hatalom szövevényéből: a megalázott feleség a bolti eladót alázza meg, a frusztrált házastársak pedig egymást és a gyermeküket. A felnőttek újra és újra visszacsúsznak a gyűlölet és erőszak köreibe, képtelenek bocsánatot kérni, és egymásnak adják tovább a kapott megaláztatást (ahogy a Fehér tenyér edzővé érett tornászfiúja). Szeretetet és pillanatnyi figyelmet csak idegenektől (például egy furcsa bár titokzatos pincérétől vagy egy kissé nyugtalanító taxisofőrtől) kapnak. Talán csak a gyerekek előtt van még kiút.

Hajdu Szabolcs eddigi életművét nem az egységes stílus jellemzi, azonban a természetfelettivel való flörtöléshez időről időre visszatér. A Békeidő ebben a Bibliothéque Pascal örököse: a csoda, a megmagyarázhatatlan ígérete ott bujkál a sarkon, főleg az arra még fogékonyabb gyerekek körül. A lebegtetett fantasztikum és a diszkrét szürrealizmus a Békeidő hangnemében, helyszíneiben és tompa neonfényes megvilágításában is visszaköszön – mintha egy falatka David Lynchet néznénk (van bagoly, jóslás és furcsa pincér is). A film addigi narratív logikáját talán kissé megtöri a lezárásban explicitté tett fantasztikum, de paradox módon egybe is vág Hajdu mondanivalójával. Az üzenet pedig leginkább a körökről és a megszokott, mindenkit megnyomorító pályákról szól, amit a film vizuális megoldásai és szerkezete is tükröznek; ugyanazon kellemetlen kávézói beszélgetés felé haladunk, ahonnan indultunk, ugyanazok a meddő viták és megaláztatások térnek vissza. Már évek óta műsoron van ugyanaz a lakásszínház-előadás, a kormánykritikus aktivisták évek óta ugyanazt harsogják a megafonba, a kopott kis bár pincérének pedig már a nagyapja is pincérként dolgozott. A magyar nézők meg fogják ismerni ezt a szomorú kis országot, ahol már évtizedek óta ugyanazok a sérelmek, viták és vádak ismétlődnek generációk szájából. Hajdu a képi megoldásokba is beleszőtte e körkörösséget: a kamera lassan járja körbe a feszültségekkel terhelt lakásszínház „színpadát” és az elfojtott sérelmekkel körülvett családi asztalt. Az autók mintha céltalanul körbe-körbe járnának egy Budapestre emlékeztető városban.

Hajdu ugyanakkor megkísérel feldolgozni egy olyan közelmúltbeli traumát is, amelyet eddig a magyar nyilvánosságnak nem sikerült, hiába vesztegettünk rá hosszú heteket, hasábokat és leütéseket. A rendező rekonstruálja, ahogy Marton László rendező egy autóban ülve zaklatta Sárosdi Lilla színésznőt. Itt kicsit szünetel a filmre egyébként jellemző narratív játékosság és kétértelműség, csak valós idő, fullasztóan közel ülő kamera és az egyre növekvő gyanú és undor van, mely akkor keríti hatalmába a nézőt, amikor azt hallgatja, hogyan válik egyre sikamlósabbá egy tinilány és egy középkorú férfi közötti beszélgetés. Ahogy az Ernelláékban, úgy itt is nyugtalanítóan betolakszik a fikcióba a valóság, hiszen az eset érintettjei játszanak Hajdu filmjében – ettől pedig csak még felkavaróbb nézni az egészet. És a legszomorúbb, hogy ez a valós esemény varratmentesen illeszkedik a fikcióba – a hatalmával visszaélő rendező cseppet sem lóg ki az egymást módszeresen bántalmazó alakok közül.

Elérhető a Vimeón

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.