Torrentmozi

Land

  • 2021. április 28.

Mikrofilm

Az elvonulásnál, a természethez való visszatalálásnál kevés urbánusabb elgondolás van leírva, -filmezve. Végtére is szép a táj, különösen napkeltekor, jó hallgatni a lombok susogását, nézni a madarak röptét meg az őzeket a pataknál.

Ám ha az ember budira megy télvíz idején a havasokban, ne hagyja nyitva faháza ajtaját, mert jön a medve, és összetör mindent, amit nem eszik meg. Filmen nézve a faház lakóját az éh- és fagyhalál közelébe sodró rombolást, enyhítő körülménynek számít, ha mindezt egy olyan jeles művésznő rémült tekintetével és rendezésében látjuk, amilyen Robin Wright. Neki majdnem elhisszük nemcsak ezt a kimódolt feledékenységet, de az egész világtól elvonulva gyászolást, mert az kívülről (gesztusok, testbeszéd tekintetében), belülről (pszichológiailag) kétségtelenül fel van építve, el van játszva.

Csak kitalálva nincs hozzá semmi újdonság. Az, hogy egy középkorú, városi, értelmiségi nő úgy próbálja – nem feldolgozni, mert azt nem lehet, de legalább – túlélni élete legnagyobb traumáját, hogy birtokot vesz a hegyekben, a civilizációtól a lehető legtávolabb, persze rokonszenves téma. De a rendező-főszereplő és Erin Dignam forgatókönyvíró nem vállalják a megalkuvásmentes végiggondolását, inkább kerítenek még egy hasonlóan megpróbált, ám az erdei élet praktikus tevékenységei­ben (favágás, vadászás, állatnyúzás) is járatos, életmentő férfiembert, a tomboló medve után egy jóságos mackót. Róla a szívszaggató fináléban kiderül, amit a néző a szokott recept ismeretében már úgyis sejt, hősnőnk pedig megbékél végre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.