Film

Lángra kap

Stéphane Brizé: Sztrájk a gyárban

  • 2019. április 28.

Mikrofilm

Napjaink egyik legjelentősebb filmese, Stéphane Brizé arra használja a kamerát, amire való (volna: egy politikai, üzleti manipulációktól el nem hülyített közegben).

Azt mutatja meg és fel, ahogy az ember megéli a sorsát. Azt, ami adatott, s azt, amit belőle formálni képes. Filmjei mindig a létezés alapvető morális aspektusaira irányítják a figyelmet, kerülve azonban a legcsekélyebb absztrakciót. Tudatosan keresi azokat a történeteket, amelyekben valóságos emberek valóságos problémái jelennek meg. Úgy szerzői filmes, hogy közben nem monomániáit és ún. látomásait tukmálja a művészgőg infantilizmusát nehezen viselő nézőre, hanem a részt vevő szemlélésre, mások szenvedésekkel teli sorsán át tulajdonképpen saját, félálomban töltött életünk részt vevő szemlélésére akar rávenni bennünket. Ezért is kedves közeg számára a mindennapi betevőt kétkezi munkájukkal kereső, egyszerű emberek világa. Az örökké vesztes kisember kicsiny, mégis az emberi létezés elrontottságát kifejező tragédiáira nem visszafogott keserűséggel tekint, mint a Dardenne testvérek, de a Ken Loach-féle, kiáltványokat idéző hangnemtől is tartózkodik. Pedig a Mennyit ér egy ember? torokszorító munkástörténete után egy igazán harcos, modellszerű szituációból indító s e modellszerűséget végig megőrző filmmel tér vissza a napi létharc tematikájához – ha valamiből, hát ebből lehetne gyújtó hangú, antikapitalista vádiratot fogalmazni. Ám itt egészen másvalami kap lángra végül.

A multinacionális vállalat, amely nem győzi hangoztatni, minő jótétemény volt megjelenése az amúgy munkanélküliség sújtotta francia iparvidéken, most, hogy ún. nehézségei támadtak (nem hoz elég profitot a termelés), szabadulna a telephelytől, építene lefele ezerrel, dacára az alkalmazottakkal évekkel korábban kötött megállapodásnak, melyben a dolgozók csökkentett javadalmazása fejében vállalták az üzem fenntartását s a munkahelyek megőrzését legalább öt éven át. A magukat kisemmizettnek, becsapottnak joggal érző munkások hiába fordulnak bírósághoz, hiába tárgyalnak a kormánnyal, senki sem védi meg őket. A vállalkozás szabadsága s a magántulajdon védelme, legyen az bármennyire is értelmezhetetlen annak társadalmi, közösségi kontextusa nélkül, feltétlen előnyt élveznek. Marad a sztrájk, az üzem hónapokig tartó, minden egyes (családja megélhetését kockára tevő) munkást embertelen próbatétel elé állító blokkolása. Az újabb és újabb, mindig alsóbbrendű vezetőkkel történő, eleve kudarcra ítélt tárgyalásokat vezető szakszervezeti aktivista karizmája, következetes elvszerűsége az, amelyen az egész akció sikere áll vagy bukik. A Brizé emblematikus színésze, Vincent Lindon alakította, elkötelezett, a személyes áldozathozataltól sem visszariadó főhős a vállalat tulajdonosát akarja tárgyalóasztalhoz ültetni, ám mire erre sor kerül – az egyértelmű hatalmi arrogancia kifejeződéseként –, a vezetőség már apró engedményekkel (jelentősebb összegű végkielégítés belengetésével) előbb elbizonytalanította, majd állhatatosabb társai ellen fordította a tiltakozók jelentős részét. Eladdig, míg egy gyaníthatóan kiprovokált atrocitás után az érzéketlen gyáros tűnhet fel áldozatként, a film hőse pedig magára marad, nemcsak munkájától, de munkája, áldozathozatala értelmétől is megfosztva. Önégetése a székház előtt egyszerre irracionális tett és a kiúttalanság szimbolikus manifesztációja – ugyanakkor kényszerítő erejű aktus: saját, őt eláruló társai sorsát legalábbis átmenetileg rendező áldozat, hiszen a vállalat egyetlen dologtól, a média hatalmától rettegő vezetői ezek után kénytelenek meghátrálni.

Eléggé osztályharcos hevületű szcenárió ez, ugye. Mégsem süllyed holmi agitációvá. Bár a sztrájktörés és a különalkuk tematizálásával pontosan arra mutat rá, hogy maga a szisztéma, az egyéni érdek kibontakoztatásának deklaratív szabadságán alapuló rendszer (a kapitalizmus maga) egyrészt egy önfelemésztő struktúra (hiszen, mint az nyilvánvaló, s a filmben el is hangzik, a valóságos hatalomból már sokkal nagyobb mértékben részesülnek a világpiac különösen tőkeerős és komoly érdekérvényesítési képességgel rendelkező résztvevői, mint országok legálisan megválasztott döntéshozó szervezetei), másrészt a közösség kohézióját, tagjainak kölcsönös szolidaritását, egyáltalán: szociális alanyként való létezését megrontó erőtér. Ehhez a felismeréshez azonban a rendező emberi arcot, felelősséget, ethoszt: sorsot társít. Az aktivista személyes áldozatfelajánlása pedig nem az osztályharc kissé avas és szűk látókörű elmélete felől értelmezhető. Sokkal inkább szakrális aktus, Tarkovszkij a saját életét a közösség megmenekülése érdekében hozott áldozatként leromboló hősének szintén irracio­nális cselekedetét idéző akció (Áldozathozatal, 1986). Ekként nem(csak) a politikai harcok megvívására, hanem a szemlélet gyökeres megváltoztatására szólít fel.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”