Tavaly a Romaval vészesen közel került a Netflix a legjobb film Oscarjához, ám végül lemaradt róla – Alfonso Cuarón drámája a legjobb rendezés, a legjobb operatőr és a legjobb idegennyelvű film díjával vigasztalódhatott. (A fődíj végül a Zöld könyvé lett, amelynek győzelmével ebben a cikkünkben foglalkoztunk.)
Az egyre hatalmasabbá váló streamingszolgáltató viszont, úgy néz ki, nem éri be holmi vigaszdíjakkal – főleg, mivel a napokban végre testhezálló vetélytársat is kapott a Disney Plus személyében. Idén minden eddiginél erősebb mezőnnyel hajtanak az Oscarért: övék Scorsese Az írje, Noah Baumbach drámája, a Házassági történet, de náluk van Eddie Murphy nagy visszatérése, A nevem Dolemite, valamint A két pápa című mozi az Isten városa rendezőjétől, Fernando Meirellestől.
Az elemzők szerint azonban még mindig sokan tekintenek ellenszenvvel a Netflixre – hiába finanszíroz zseniális alkotókat (Scorsesenek egyedül ők voltak hajlandóak pénzt adni új gengszterfilmjére), ha utána csak a tévén és a telefonon nézhetőek a filmek. Ráadásul maguk a rendezők és a színészek is morgolódnak, amiért sokszor elesnek a szokásos vörös szőnyeges premier lehetőségétől.
Az Oscar kedvéért a Netflixnek eddig is meg kellett szegni a saját szabályait, miszerint filmjei kizárólag a saját platformjukon válnak elérhetővé – az Akadémia ugyanis előírja, hogy csak azok az alkotások jelölhetők Oscarra, amelyet meghatározott ideig egy mozi is műsorra tűzött. Épp ezért a Netflix még korábban kiszemelte magának Los Angeles egyik legendás filmszínházát, az Egyptian Theatert – ám úgy néz ki, végül mégsem ezt vásárolták meg, hanem egy másik patinás mozit, a New York-i Paris Theatert.
Nem nyugszanak bele, hogy nem a Roma nyerte az Oscart
A Netflix Hollywood egyik leghíresebb mozijára vetette ki a hálóját. Hollywood leghíresebb filmszínháza valószínűleg még mindig a Kínai Mozi, vagyis a Grauman's Chinese Theater (2003 óta hivatalosan: TCL Chinese Theater): pont a Hírességek sétánya közepén található, az Oscar-gálák helyszínéül szolgáló Dolby Theater mellett - ráadásul, ha nem lenne elég a sétányokon fellelhető több ezer csillag, a mozi előtti téren extra láb- és kéznyomok találhatók a Harry Potter-filmek főszereplőitől, Tom Hankstől és egyéb világsztároktól.
A Paris New York utolsó klasszikus, egyvásznas mozija volt, amelyet 70 év után idén augusztusban zártak be. Az 561 székes filmszínház fénye jócskán megkopott, de kék bársony székeivel és függönyeivel még mindig őrzi egykori báját. 1948-ban Marlene Dietrich és a francia nagykövet nyitották meg, és kezdetben nevéhez híven szinte csak francia nyelvű filmeket játszottak itt. Az utóbbi időben azonban egyre gyengébb alkotásokat engedtek vászonra, a bezárás előtti utolsó vetítést például Ron Howard Pavarotti-dokujából tartották.
Azzal, hogy a Netflix megmentette az intézményt, a filmrajongók egyik szeme sír, a másik nevet. Egyrészt legalább életben marad a hely, másrészt pont az a cég mentette meg, amelyet sokan a mozi sírásójának tartanak. A streamingszolgáltató vezetője, Ted Sarandos szerint igyekszenek majd megóvni az ikonikus intézményt és tovább öregbíteni hírnevét.
A Netflix mindenesetre máris elfoglalta a mozit, és bemutatták Baumbach már említett Házassági történetét, amely nagy reményekkel indul az Oscar-díjért is (a film nálunk november 28-tól fut a mozikban). A cég tervei szerint többi díjvárományos filmjét is játszanák itt, illetve sajtóvetítéseket is terveznek. Közel 30 címnek szeretnének hagyományos mozibemutatót is az online sugárzás mellett – ezekhez ezután nem kell más moziláncok vásznait kibérelni.